جنجال هوش مصنوعی در انتخابات هند و آمریکا

انتخابات سراسری در هند پایان یافته و انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا در پیش است! با این حال ، در هر دو انتخابات شاهد ظهور و بروزنمادهای گمراه کننده ای هستیم که با هوش مصنوعی و مشتقات آن در ارتباط است. چندی پیش، تماس‌های گرفته شده از سوی یک شماره‌گیر کامپیوتری، آن هم با صدای جعلی رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا باعث شد تا یک پرونده تحقیق و تفحص در مورد این موضوع در یکی از ایالت‌های آمریکا باز شود و نگرانی‌ها در مورد اثرات هوش مصنوعی بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ در این کشور را افزایش دهد.دفتر دادستان کل ایالت نیوهمپشایر تحقیقات خود در مورد تماس‌های یک شماره‌گیر کامپیوتری را آغاز کرد. در این تماس‌ها یک نفر خود را به جای جو بایدن جا می‌زند .در انتخابات سراسری هند، ماجرا به مراتب جدی تر بوده است :جایی که نه تنها صدا، بلکه تصویر ( فیلم) دو شخصیت معروف هنری و ورزشی در هند در حمایت از نامزد انتخاباتی ظاهرا متبوعشان منتشر شد! فیلم هایی که مشخص شد ساخته و پرداخته هوش مصنوعی بوده و واقعیت نداشته اند. استفاده از هوش مصنوعی در انتخابات رواج بیشتری یافته و یک تهدید جدی به حساب می‌آید، چرا که در حال حاضر هیچ ساز و کار حفاظتی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست وجود ندارد.
ادوارد مارکی، یکی از سناتورهای حزب دموکرات آمریکا ، در تاریخ ۱۲ دسامبر لایحه‌ای را به کنگره معرفی کرد که به موجب آن همه نهادهای فدرال که از هوش مصنوعی استفاده می کنند، تأمین مالی می کنند یا بر هوش مصنوعی نظارت می کنند، را ملزم می کند که یک اداره تحت عنوان حقوق مدنی برای مبارزه با تعصب و تبعیض‌های برآمده از هوش مصنوعی ایجاد کنند.
با این حال مسجل است که با وضع قوانین محدود کننده، صرفا می توان  دامنه و مصادیق جرم و مجازات استفاده کنندگان از تکنیک هوش مصنوعی در راستای انتشار اخبار فیک و دروغین را بسط داد، اما نمی توان پیشگیری چندانی از اصل وقوع ماجرا کرد. متا و گوگل در حال توسعه سیاست‌هایی برای افشای استفاده از هوش مصنوعی مولد در تبلیغات سیاسی هستند اما بسیاری از تحلیلگران مسائل انتخاباتی، اجتماعی و علمی در آمریکا در خصوص چنین توانایی و وعده ای ابراز تردید کرده اند! 
برخی از قانونگذاران در سرتاسر جهان  از این نگرانند که هوش مصنوعی بتواند انتشار اطلاعات نادرست را به ویژه در طول رویدادهای مهم و انتخاباتی تشدید کند.این نگرانی ، نمادین نیست زیرا جلوه ها و مصادیق آن در چند انتخابات اخیر در جهان مشاهده شده است. شرکت متا اخیراً سیاستی را اجرا کرده که از تبلیغ‌کنندگان سیاسی می‌خواهد تا هرگونه استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغاتی که حاوی تصاویر، ویدئو یا صداهایی است که به‌صورت دیجیتالی ایجاد شده یا به نوعی تغییر یافته است را از پیش اعلام کنند! اما آیا چنین مسئله ای در عمل امکانپذیر است؟! پاسخ این سوال قطعا مثبت نیست! 
شرکت گوگل هم به تازگی از تبلیغ‌کنندگان انتخاباتی می‌خواهد که اگر آگهی‌شان حاوی محتوای مصنوعی تغییریافته یا تولید شده دیجیتالی است و در عین حال افراد یا رویدادهای واقعی را به تصویر می‌کشد، افشا کنند اما این افشاگری دیرهنگام، زمانی صورت می گیرد که محتواهای تولید شده در قالب هوش مصنوعی، تاثیر خود را بر روی افکار عمومی و رای دهندگان گذاشته است!