هادی حق شناس، کارشناس مسائل اقتصادی:
راه آهن رشت -کاسپین برای کشور یک مزیت نسبی و منافع اقتصادی رقم خواهد زد

هادی حق شناس، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به اثرات تکمیل پازل ترانزیتی کشور در راه گذر شمال- جنوب پرداخت و در این باره بیان کرد: بهره‌برداری از این خط ریلی امکان و ظرفیت‌سازی جدیدی را برای ترانزیت کالا ایجاد خواهد کرد. همچنین در حوزه واردات و صادرات نیز مثمرثمر واقع خواهد شد. بنابراین تردیدی وجود ندارد که این مسیر ( راه آهن رشت – کاسپین)  برای کشور یک مزیت نسبی است و چه بسا می‌تواند اشتغال پایدار و منافع اقتصادی با کشورهای همجوار ایجاد کند. در این فرآیند اما واقعیت های تلخی نیز وجود دارد که‌می‌بایست مورد بررسی قرار گیرد؛ پیش‌تر خط ریلی امیرآباد در مازندران به خط ریلی سراسری متصل شد. همچنین بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی نیز به ریل متصل شده است که امروز می‌بینیم کمتر از ۱۰ درصد از ظرفیت‌هایشان موردتوجه و استفاده قرار گرفت. به عبارت دیگر امروز کمتر از ۱۰ درصد بار کشور و بار بنادر از مسیر ریل جا به جا می‌گردد و بیش از ۹۰ درصد بار کشور به صورت حمل و نقل جاده‌ای انتقال می‌یابد. یکی از مهم‌ترین عوامل این است که شبکه راه آهن در کشور ایران گسترده نیست و بسیاری از شبکه‌های صنعتی به ریل راه آهن متصل نیستند و دراین راستا نیاز است تا حمل و نقل ترکیبی صورت گیرد. بنابراین توسعه هرچه تمام تر این ظرفیت‌ها اهمیت فراوانی دارد. 
وی با اشاره به تکمیل زیرساخت های حمل و نقل، گفت: ساخت بندر، ریل، فرودگاه و از طرفی انتخاب راهبرد در نرم افزار می تواند ما را در مسیری که زیرساخت ایجاد کردیم، یاری دهد تا استفاده مطلوب‌تری داشته باشیم.
حق شناس با تاکید اثرات تکمیل خطوط ریلی در تقویت ترانزیت کالا تصریح کرد: به طورحتم اتصال ریل به بندر کاسپین اثرگذار خواهد بود و تاثیرات خوبی را در بخش ترانزیت کالا اعمال خواهد کرد. 
کارشناس مسائل اقتصادی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: تکمیل کریدور شمال- جنوب یک زیرساخت جدید است. بی‌شک تکمیل فرودگاه، راه آهن و جاده که هریک سهم چشم‌گیری در الفبای زیرساخت‌‌های توسعه دارند، نتایج خوبی را رقم خواهد زد و موجب پیشرفت استان‌ مربوطه نیز خواهد شد. در این فرآیند ضرورت دارد تا از ظرفیت‌های ایجاد شده به خوبی استفاده شود تا نتیجه موردنظر حاصل گردد.