در راستای افزایش ۱۱ درصدی خرید تضمینی گندم مطرح شد:
پرداخت ۵۳ همت از مطالبات گندمکاران

گروه اقتصادی 
به تازگی سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از واریز ۱۲ هزار و ۴۸۲ میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۵۲ هزار و ۶۱۴ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان ۱۷ استان بابت پول خرید تضمینی گندم پرداخت شده است. مطابق اعلام وی، تا صبح روز یک شنبه مورخ ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ ،
 ۶ میلیون و ۴۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان ۳۱ استان کشور خریداری شده است، اظهار داشت: این مقدار گندم در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، در مجموع ۶۱۹ هزار تن و به عبارتی ۱۱ درصد افزایش داشته است.مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران قیمت هر کیلوگرم گندم را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ارزش مجموع گندم‌های خریداری شده را تا صبح ديروز ۱۱۳ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون ۴۶/۵ درصد از مطالبات گندمکاران از سوی دولت پرداخت شده است و پرداخت مابقی مطالبات این عزیزان نیز در دست پیگیری و اقدام قرار دارد. راد  با اعلام اینکه ۵۳ درصد از گندم‌هایی که تاکنون خریداری شده‌اند، به ترتیب از کشاورزان ۳ استان خوزستان، گلستان و فارس دریافت شده است، بیان کرد: بعد از این سه استان، به ترتیب استان‌های کرمانشاه، خراسان رضوی، ایلام، کرمان، لرستان و اردبیل قرار دارند که بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند. معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه رشد خرید گندم نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته در دو استان گلستان و اصفهان با بیش از ۱۰۰ درصد افزایش، دو برابر شده است، خاطرنشان کرد: پس از این دو استان به ترتیب استان‌ های اردبیل، کرمانشاه، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، همدان، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی بالاترین میزان رشد خرید گندم را ثبت کرده‌اند. مسئولان این حوزه براین باورند که به سبب به روزرسانی سیستم مدیریتی و تولید در بخش گندم، استمرار رونق تولید و خرید تضمینی ادامه خواهد داشت و نویدبخش خودکفایی و استمرار افزایش تولید در دوره‌های آتی خواهد بود. با‌ور کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی این است که به موجب افزایش خرید تضمینی گندم، بهبود معیشت گندمکاران عملیاتی خواهد شد و بر این اساس می‌توان نسبت به تولیدات آینده، تأمین نیازهای کشور و صادرات گندم نیز اطمینان خاطر‌داشت. شایان ذکر است تا بگوییم که تولید گندم، رکن مهم تأمین امنیت غذایی کشور است و اینک که برداشت و خرید گندم، به عنوان یک محصول استراتژیک و پرکاربرد عاری از معضل و نقص است، می‌توان نسبت به تأمین امنیت غذایی و رونق اقتصاد کشاورزی کشور نیز اطمینان داشت. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با حجت الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر و عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دوازدهم پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: 
تعامل ‌و همدلی قوا در فرآیند تحقق وعده‌ها اهمیت فراوانی دارد

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به ضرورت همدلی برای افزایش هرچه تمام‌تر اقتدار ملی با پایان رقابت‌های انتخاباتی بیان داشت: در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، مردم شریف کشور علی رغم تمامی تلاش‌های نظام سلطه، جریان‌های خبری و رسانه‌ای معاند برای جلوگیری از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی اما به قوت حاضر شدند و مانع از تحقق نظام سلطه و جریان‌های معاند و ضدانقلاب شدند. 
وی با بیان اینکه باید در مقام عمل قدردان مردم باشیم، افزود: مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در مقایسه با دور نخست افزایشی بود و بی‌شک این افزایش مشارکت قابل تقدیر است. مردم همواره در صحنه‌های گوناگون انقلاب اسلامی، پر قدرت حضور یافته و نقش آفرینی داشته‌اند. مردم شریف کشور همواره به تعهدات خود نسبت به نظام اسلامی وفادار بوده و در این دوره نیز وفای به عهد کرده اند. در این راستا ضرورت دارد تا قدردان مردم بود و مسئولان کشور نیز چه ‌در دستگاه‌های اجرایی و چه در حوزه تقنین و سایر حوزه‌های مسئولیتی می‌بایست قدردانی لازم را به عمل بیاورند. بی‌شک قدردانی از مردم در سخن و پشت تریبون‌ها ممکن نخواهد بود. قدردانی باید از جنس خدمت به مردم باشد و توأمان با کار و تلاش رقم بخورد. 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم به‌کارگیری اقدامات عملی برای حل مشکلات مردم تصریح کرد: خستگی‌ناپذیری مسئولین یکی دیگر از مؤلفه‌های قدردانی مردم است. بنابراین می‌بایست قدردانی از مردم را در مقام عمل و با کار و تلاش بجا بیاوریم. 
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس دوازدهم با تأکید بر لزوم حل مشکلات مردم همچنین خاطرنشان کرد: با حل مشکلات مردم و کم کردن نیازها و گرفتاری‌های موجود، قدردانی رقم خواهد خورد. اینک که منتخب مردم اعلام شده و دولت جدید شکل‌گرفته است، ضرورت دارد تا وعده‌ها، اجرایی شوند. رئیس جمهور منتخب می‌بایست قدردان مردم باشد و به تعهدات خویش مبنی بر کاهش مشکلات مردم و حل مشکلات جوانان عمل کند. 
او با بیان اینکه باید به دولت کمک کر‌د و همدلی را در دستورکار قرار داد، متذکر شد: زمان ادای وظیفه به مردم فرارسیده و بی‌شک باید دو مؤلفه قدرشناسی و اجرای تعهدات را در دستورکار قرار داد. با تلاش و اقدام به موقع می‌توان این مهم را عملیاتی کرد. توجه بداریم که در فرآیند تحقق وعده‌ها، تعامل قوا اهمیت فراوانی دارد و می‌بایست بکوشیم تا همدلی و هم‌فکری در جریان قرار بگیرد. 
وی در پایان این گفت‌وگو ضمن بیان اینکه مردم از مسئولان کشور تنها کار و تلاش می‌خواهند، متذکر شد: با همدلی، هم‌فکری و هماهنگی هرچه تمام‌تر قوا باید اقدامات عملی را در دستورکار قرار داد تا فضای مطلوب توأم با رضایتمندی مردم شکل‌گیرد.

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس: 
اقدامات عملی در حوزه گندم موجب رونق خرید تضمینی شد

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر و عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح افزایش ۱۱ درصدی خرید تضمینی گندم و پرداخت ۵۳ همت از مطالبات گندمکاران پرداخت و در این باره بیان داشت: در دولت شهید رئیسی و مجلس یازدهم، سازوکارهای مدیریتی در حوزه گندم به روز رسانی شد. بدین معنا که پس از تصویب شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و با اهتمام مجلس و دولت نسبت به تقویت تولید گندم، طی مدت سه سال خرید تضمینی گندم از کشاورزان داخلی از ۴/۵ میلیون تن به ۱۰/۵ میلیون تن رسید. 
وی افزود: به سبب استقبال گرم کشاورزان و گندمکاران محترم از شیوه مدیریت کنونی و تعیین تکلیف قیمت‌گذاری از سوی کشاورزان، امروز توانسته‌ایم نسبت به سال گذشته افزایش ۱۱ درصدی خرید تضمینی گندم را در بحث کمیت خرید گندم و بازپرداخت مطالبات گندمکاران رقم بزنیم و گوی سبقت از گذشته بگیریم. شایان ذکر است تا بگوییم که در بودجه سال ۱۴۰۳، حدود ۱۶۰ همت برای خرید تضمینی گندم تدبیر شده و براین اساس دیگر دولت به منظور تأمین و پرداخت مطالبات گندم نیاز به تأمین منابع از سایر محل‌ها نخواهد داشت. 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس دوازدهم تصریح کرد: تاکنون بیش از ۵۰ همت از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.
 حدود ۱۳ همت از مجموع ۵۳ همت، طی چندروز گذشته پرداخت شده است و پیش‌بینی‌مان این است که ۱۴ میلیون تن خرید تضمینی گندم در سال جاری رقم بخورد که بی‌شک رکود بسیار مهمی در حوزه گندم تلقی خواهد شد. به موجب تحقق این امر نه تنها در حوزه گندم به خودکفایی هرچه تمام‌تر خواهیم برسید بلکه زمینه صادرات را نیز فراهم خواهیم کرد. 
وی در پایان این گفت‌وگو به تشریح مؤلفه‌های‌ موردنیاز برای استمرار خودکفایی گندم پرداخت و در این باره بیان کرد: به منظور استمرار‌ رونق تولید و خودکفایی تولید گندم می‌بایست در بودجه سنواتی هرسال هزینه موردنیاز خرید و پرداخت مطالبات از سوی مجلس و دولت دیده شود. در فصل جاری مجلس این اقدام را به تصویب رساند و دولت سیزدهم نیز این مهم را اجرایی کرد. همچنین ضرورت دارد تا مدیران داخلی به این باور برسند که با تقویت تولید داخل می‌توانیم به خودکفایی برسیم بنابراین احتیاجی به واردات و تأمین نیاز از دیگر کشورها نیست و می‌بایست همواره نگاهمان را معطوف به داخل کشور کنیم. فراموش نکنیم هرکجا که دولت و مجلس در اوج اقدامات عملی و اجرایی باشد، موفقیت کسب خواهد شد و این مهم در حوزه گندم تجربه شده  است. بنابراین می‌بایست همواره اقدامات عملی را مدنظر قرار داد.