سودای جانشینی بایدن

معاون کنونی رئیس جمهور آمریکا روزهای پرالتهابی را سپری می کند .او در صدد است بدون آنکه رسانه ها و منابع خبری متوجه شوند، لابی گری هایی را با سران حزب دموکرات در خصوص حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 صورت دهد.این تلاش‌های وی، منبعث از ناتوانی مطلق بایدن در ادامه کارزار انتخاباتی و افزایش احتمال کناره گیری خود از این مصاف جنجالی است. اما سؤال اصلی اینجاست که آیا هریس می تواند در رقابت با دونالد ترامپ وی را شکست دهد؟ آیا معاون بایدن کارنامه موفقی در طول چهار سال اخیر داشته و قادر به جذب آرای رأی دهندگان مستقل و حتی برخی جمهوریخواهان معتدل ( جمهوریخواهان ضد ترامپ) خواهد داشت؟حداقل تاکنون پاسخ این سوال مثبت نیست! 
اخیرا  کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، در یک جشنواره فرهنگی سیاه‌پوستان در نیواورلئان روی صحنه در مورد داستان زندگی خود و آنچه که احساس می‌کرد دستاوردش به عنوان معاون رئیس جمهور  است، صحبت کرد.این گردهمایی از همان نوع مراسمی بود که اولین معاون رئیس جمهور زن در آمریکا که یکی از والدینش سیاه‌پوست و دیگری از جنوب آسیا هستند، در طول سه سال و نیم معاونت جو بایدن به طور منظم در آن شرکت کرده است.البته او را گروهی از نمایندگان رسانه‌ها همراهی کرده‌اند که در مقایسه با شمار کثیر خبرنگاران همراه رئیس جمهور هیچ‌وقت به چشم نمی‌آمد. اكنون در حالی که در واشنگتن، واقع در هزار مایلی این گردهمایی، در پی مناظره بد و در مواردی نامفهوم جو بایدن در برابر دونالد ترامپ، به جایگزین احتمالی بایدن به عنوان نامزد حزب در انتخابات ماه نوامبر فکر می‌کنند، این بار تعداد خبرنگاران همراه خانم هریس به چند ده نفر افزایش یافته بود.به عبارت بهتر، خبرنگاران و رسانه های
آمریکایی اخیرا تمرکز بیشتری بر روی کامالا هریس و شخصیت وی کرده اند! گویا اکثر آنها نسبت به افزایش احتمال جانشینی هریس به جای بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2024 آگاه هستند. 
معاون رئیس‌جمهور روی صحنه و در سفرهای آخر هفته‌اش، از پاسخ به پرسش‌های گوناگون درباره صلاحیت و آمادگی بایدن برای تصدی مقام فعلی و اینکه آیا باید کناره‌گیری کند و زمام امور را به او بسپارد، طفره رفته است.از زمان مناظره فاجعه‌بار جو بایدن در سی‌ان‌ان در ۲۷ ژوئن، کامالا هریس بارها از رئیس خود دفاع و استدلال کرده است که دستاوردهای او به عنوان رئیس جمهوری نباید تحت‌الشعاع یک مناظره ۹۰ دقیقه‌ای جلوی دوربین تلویزیون قرار گیرد.خود  بایدن لحن چالش‌جویانه به خود گرفته است و به شدت اصرار دارد که نامزد حزب دموکرات باقی خواهد ماند.با این حال، با بلندتر شدن صداهای درخواست‌ کناره‌گیری رئیس‌جمهور از نامزدی حزب، برخی از دموکرات‌های سرشناس پشت سر هریس ۵۹ ساله به عنوان نامزد طبیعی برای جایگزینی بایدن متحد شده‌اند.
آنچه دموکرات‌ها را در خصوص جایگزینی هریس نگران ساخته، عقب بودن وی در نظرسنجی های عمومی و ایالتی نسبت به ترامپ است. او در همه نظرسنجی های صورت گرفته ( در سطح ملی) حداقل 2 درصد از رئیس جمهور سابق آمریکا عقب تر است. با این حال افزایش اقبال به هریس در میان دموکرا‌‌ت‌ها و برخی رأی دهندگان مستقل می تواند این معادله را تغییر دهد! باید در انتظار تصمیم نهایی دموکرات‌ها در خصوص بقای بایدن یا جایگزینی هریس در این آوردگاه سیاسی ماند....