مدیریت خلاقانه در صنایع پتروشیمی

مصطفی متدین
مدیر عامل شرکت مدیریت صنایع پتروشیمی 
 تاکنون بارها از اهمیت ذاتی و اکتسابی حوزه صنعت و مشتقات آن شنیده ایم. در اینجا،قصد داریم بر مفهوم خلاقیت و اهمیت مدیریت خلاقانه در حوزه صنعت پتروشیمی سخن بگوییم. به راستی این مدیریت خلاقانه چه ابعاد و زوایایی دارد و چگونه قابل تحقق و تبلور است؟ به طور کلی توسعه اقتصادی میان مدت و بلند مدت یک کشور ، منبعث از دو مولفه تاثیرگذار یعنی "وجود صنایع و منابع انرژی کارآمد" و "نو آوری و خلاقیت در به کارگیری منابع"دارد. به عبارت گویاتر، وجود منابع غنی در حوزه پتروشیمی و صنعت، شرط لازم و مدیریت خلاقانه در این عرصه، شرط کافی برای ارتقای توان صنعتی و اقتصادی یک کشور است. 
این خلاقیت و نوآوری ، تصویر جامع و شفافی را به ما در حوزه  در آمدهای نفتی، گازی و پتروشیمی ارائه داده و خود را در حوزه های گوناگون مانند بازاریابی، ارسال و تحویل کالا، روش های تحقیق و فرآوری نوین، هم افزایی شرکتها، ارتباط سیستمی میان زنجیره تامین، تولید و فروش، بازتعریف  قوانین مربوط به صادرات نفت و گاز و از همه مهم تر، مدیریت ریسک نشان می د هد.در مدیریت صنایع پتروشیمی باید به همه این موارد توجه داشت و نسبت به هیچ یک از آنها غافل نبود. 
تحقق  مدیریت صنایع پتروشیمی مطلوب، در گروی اعتقاد مدیران به نگاه سیستماتیک، عملیاتی و نتیجه محور است. چینش این موارد در کنار یکدیگر، تبدیل منابع خدادادی حوزه انرژی به درآمدهای کلان را عینیت بخشیده و تضمین می کند. آنچه می تواند در مدیریت صنایع پتروشیمی تبدیل به یک آفت و آسیب شود، فقدان نگاه ساختاری و تسلط نگاه روبنایی بر نگاه عمیق و زیربنایی نسبت به اجزای این منظومه مدیریتی است.گام های بلندی که در تجمیع منابع حوزه پتروشیمی و مدیریت خلاقانه آن درکشور برداشته شده، امیدوارکننده و نوید بخش است. در اهمیت مدیریت صنایع پتروشیمی همین بس که امروزه وابستگی جهان به  انرژی ( نفت و گاز) به صورت تصاعدی افزایش یافته و حتی انرژی، تبدیل به یکی از نمادهای قدرت در نظام بین الملل شده است. صورتبندی این مسئله چندان دشوار نیست، اقتصاد جهانی و زیرساختها به شدت به محصولات پتروشیمی متکی هستند و بهره مندی از این توانمندی، برای کشورهای دارنده منابع انرژی حکم یک مزیت رقابتی را دارد. از این رو، مناسبات زیربنایی و روبنایی در صنعت پتروشیمی کشور، باید بر مبنای یک مدیریت جامع و خلاقانه تبلور باید و این همان مسیری است که خوشبختانه در آن قرار داریم.