جنایت جنگی با چاشنی هوش مصنوعی

از زمان آغاز حمله روسیه به خاک اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲، بیش از ۲۰۰ شرکت فناوری در اوکراین تاسیس شده‌اند که بر روی پهپادهای نظامی کار می‌کنند. این پهپادهای نسبتا ارزان می‌توانند به صورت گروهی به هدف حمله کنند.با این حال مشخص نیست که حاشیه خطای این عملیاتها چگونه مدیریت می شود! اوکراین و حتی آمریکا به عنوان اصلی ترین حامی کی یف، پاسخگوی ابعاد انسانی این ماجرا نیستند! اوکراین می‌گوید از زمان آغاز حمله روسیه به خاک این کشور در اوایل سال ۲۰۲۲، بیش از ۲۰۰ شرکت فناوری تاسیس شده‌اند که بر روی پهپادهای نظامی کار می‌کنند. این پهپادهای نسبتا ارزان نیاز به کنترل از راه دور ندارند و می‌توانند به صورت گروهی به هدف حمله کنند.این پهپادها که عملکرد آن‌ها متکی بر هوش مصنوعی است می‌توانند به کمک فناوری تشخیص تصاویر و رایانه تک-برد مانند "رزبری پای" (Raspberry Pi) در جنگ علیه روسیه  مورد استفاده قرار بگیرند.
به گفته مقامات  اوکراینی ساخت این پهپادها که به صورت گروهی عمل می‌کنند و در برابر سیگنال‌های اخلالگر دشمن مصون می‌مانند، نسبتا ارزان تمام می‌شود.یکی از استارت‌آپ‌هایی که در زمینه ساخت این پهپادها کار می‌کند شرکت نرم‌افزاری سوارمر است که می‌گوید می‌تواند چندین پهپاد را به یک یگان پهپادی تا حد زیادی خودکار تبدیل ‌کند.با این حال نمی توان ابعاد حقوقی و انسانی این ماجرا را نادیده انگاشت! 
بر این اساس، کافی است که انسان فقط سیگنال حمله را بدهد، چرا که کنترل دستی بیش از پنج پهپاد یا ربات به‌طور همزمان تقریبا غیرممکن است. سرگئی کوپریینکو، رئیس این شرکت نرم‌افزاری می‌گوید که یک سیستم هوش مصنوعی بر خلاف انسان می‌تواند صدها پهپاد را کنترل کند.اما قطعا چنین ارزیابی خوشبینانه ای نمی تواند به صورت مطلق صحیح از آب در آید! فناوری هوش مصنوعی هنوز در اکثر کشورها تثبیت نشده است! ضمن آنکه استفاده از هوش مصنوعی در میدان جنگ ، مولد آسیب هایی شدید ( در حد مرگ) به غیرنظامیان خواهد بود. 
به گفته یک منبع آگاه در دولت اوکراین، تا کنون در عملیات‌های گروهی قبلی، حدود ۲۰ پهپاد به‌طور مشترک به پرواز درآمده‌اند. در این عملیات‌ها، برخی پهپادها به‌طور مستقیم هدف را نشانه‌گیری می‌کنند، در حالی که برخی دیگر برای منحرف کردن یا از کار انداختن سامانه دفاعی دشمن استفاده می‌شوند.در این حالت، هوش مصنوعی در انتخاب اهداف یا مسیرهای پرواز دخیل است!هر چند اوکراینی ها و اعضای ناتو توضیح نداده اند که چه تضمینی برای ترکیب متوازن و محاسبه شده توان انسانی و هوش مصنوعی در این عملیات گسترده وجود دارد!