حامد یزدیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس:
ارتقای صنایع تکمیلی پیش‌نیاز رونق تجارت غیرنفتی است

حامد یزدیان، نماینده مردم اصفهان و عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم استمرار رونق تجارت خارجی غیرنفتی پرداخت و در این باره بیان کرد: صادرات غیرنفتی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. گفتنی‌است که در حوزه رونق صادرات غیرنفتی در ابتدای راه می‌باشیم و ظرفیت‌های بسیاری داریم تا به جایگاه بالاتر و روند صعودی تجارت خارجی غیرنفتی دست یابم. اینک صنایع دانش بنیان کشور ظرفیت بسیار چشمگیری دارند و به راحتی می‌توانیم از این بخش‌ها بهره بگیریم. همچنین حوزه کشاورزی و صنایع تکمیلی‌مان حائزاهمیت است و می‌توانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایشان به بازارهای بین المللی دست پیدا کنیم و حضور پررنگ‌تری را رقم بزنیم. وی افزود: اگر بتوانیم فرآوری‌های خوبی را به ثمر برسانیم و صنایع تکمیلی را ارتقا دهیم، شاهد رونق تجارت غیرنفتی خواهیم بود و در این حوزه به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا خواهیم کرد. عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رونق تجارت غیرنفتی، اقتصاد کشور را تقویت خواهد کرد و موجب گشایش در این بخش خواهد بود. شایان ذکر است تا بگوییم که در حوزه محصولات پتروشیمی، شرکت‌های دانش بنیان اقدامات خوبی را به ثمر رسانده‌اند و از این رو می‌توانیم زمینه رشد صادرات غیرنفتی را تحقق ببخشیم. نماینده مردم اصفهان در مجلس دوازدهم متذکر شد: کشور در حوزه تجارت غیرنفتی ظرفیت‌های بسیاری دارد و یکی از این ظرفیت‌ها، تولید و صادرات لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی است. متأسفانه این حوزه علی‌رغم ظرفیت‌های قابل توجه اما طی سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده و همواره خام فروشی مورد‌توجه قرار گرفته است. 
او با تأکید بر لزوم جلوگیری از خام فروشی بیان کرد: باید مانع از خام فروشی شویم و سرمایه‌گذاری‌ها را رونق دهیم. حمایت از صنایع و دانش‌بنیان‌ها اهمیت دارد و توجه به تجارت غیرنفتی می‌تواند شرایط منحصری را برای اقتصاد کشور رقم بزند. 
او در پایان این گفت‌وگو با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی در رونق صادرات غیرنفتی بیان کرد: حوزه کشاورزی راهگشا است و طی سال‌های گذشته در حوزه مرغ و تخم‌مرغ نیز صادرات داشته ايم. همچنین در حوزه مواد غذایی و کشت‌های گلخانه‌ای، کشت زعفران و گیاهان دارویی امکان صادرات و بازاریابی بین المللی داریم. گفتنی‌است که در بحث تولید آنتی بادی‌ها برای شیر نیز ظرفیت صادراتی داریم و می‌توانیم در تولید مکمل‌ها نیز نقش مؤثری را ایفا کنیم. یکایک این حوزه‌ها می‌توانند منشأ ارزآوری شوند و صادرات غیرنفتی را رونق دوچندان دهند.