گفت‌وگو با مریم شعبانی ،کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر «راحوما»
بانوان نیازمند فضای مستقل برای خودشان هستند

كارگردان«راحوما» این نمایش را اثری مذهبی دانست كه روایتگر زنی مسیحی است که با واقعه عاشورا مواجه می‌شود.
به گزارش« رسالت»، مریم شعبانی، كارگردان تئاتر «راحوما» درباره موضوع این نمایش گفت: «راحوما» به رویارویی سه زن از ادیان مختلف می‌پردازد که در نزدیکی کربلا باهم روبه‌رو می‌شوند و داستان مشترکی دارند. آن‌ها درباره معجزات‌ امیرالمؤمنین(ع) و  حضرت امام حسین (ع) برای مردم صحبت می‌کنند. 
او در توضیح اینکه چرا این موضوع را برای نمایش صحنه‌ای انتخاب کرده است، گفت: الآن در دوره‌ای هستیم که ادیان مختلف با امام حسین علیه‌السلام و اندیشه او گره‌خورده‌اند. از طرفی ما اسناد و مدارک و همچنین روایاتی داریم که کمتر شنیده‌شده است. خصوصا در دین مسیحیت و در کتاب انجیل، مطالبی درباره امام حسین(ع) بیان‌شده است که کمتر شنیده‌شده . ازاین‌رو ما دوست داشتیم این مطالب مغفول مانده را در این متن نمایشی بیاوریم و اطلاعات بیشتری را در قالب نمایش و با خلاقیت مضاعف برای مخاطب آماده کنیم.
نویسنده نمایش «راحوما» اشاره کرد: برای نوشتن این سناریو از منابع تاریخی و مستندات زیادی استفاده کردیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به «مصباح الهدی و سفینه النجاه» نوشته آیت‌الله وحید خراسانی، «واقعه کربلا» نوشته علی نظری منفرد، «اشک روان بر امیر کاروان» نوشته شیخ جعفر شوشتری، «انجیل» حضرت عیسی(ع)، «تاریخ تفکر مسیح» نوشته تونی لین، «بررسی تاریخی یهودیت» نوشته ایزیدور اپستاین و «انسان و ادیان» نوشته میشل مالرب اشاره کرد.
شعبانی بابیان اینکه کارهای آیینی هم با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند، افزود: مهم‌ترین منفعتی که این کار داشت این است که خانم‌ها دورهم جمع می‌شوند و با یک هدف مشترک در یک‌رشته هنری می‌توانند پیام رستگاری‌بخشی را برای جامعه ایجاد کنند. اینکه خانم‌ها در کنار هم هستند و استعدادها و هنرهایشان بروز می‌کند و می‌درخشند، بهترین اتفاقی است که در کنار این نمایش‌ها رخ می‌دهد.
او در ادامه گفت: ما پیش از شروع تمرین‌ها دوره‌های آموزشی راداریم که علاقه‌مندان به این رشته به ما می‌پیوندند و آموزش‌های لازم را می‌بینند. این آموزش‌ها موجب توسعه فردی جوانان و نوجوانان می‌شود ضمن اینکه مهارت‌های فردی آن‌ها تقویت می‌شود. در پایان هم یک خروجی هنری را روی صحنه می‌برند که برایشان لذت‌بخش است. 
مریم شعبانی ابعاد اجتماعی این کار را این‌طور توصیف کرد: اخبار تاریخی که کمتر از کتاب‌ها خوانده می‌شود ورق می‌خورد توسط این هنرمندان روی صحنه می‌رود و به خاطر جذابیت هنر نمایش، مخاطبین بیشتری از این اطلاعات تاریخی مطلع می‌شوند.
کارگردان تئاتر «راحوما» افزود:در همه جای جهان، بانوان علاقه‌مند هستند که یک فضای مستقل زنانه‌ای داشته باشند. علی‌الخصوص جوامع اسلامی بیشتر رغبت نشان می‌دهند. به‌طورکلی این امر نیاز جوامع اسلامی است که بانوان در این فضاها به بروز و ظهور استعدادهایشان برسند. به همین خاطر خواستیم که فضا کاملا زنانه باشد. از دیگر دلایلی که فضای این تئاترها زنانه شد این بود که همه عوامل این نمایش متشکل از بانوان است  از نور و صدا و نویسندگی تا بازیگران و تماشاگران و تنها میزبان بانوان هستیم
گفتنی است نمایش «راحوما» جدیدترین اثر گروه «هنر مقدس» است که به همت بیش از ۴۰ بانوی هنرمند طراحی‌شده، و از 12 مرداد روی صحنه نمایش تالار اندیشه حوزه هنری رفته و تا 26 مردادماه ساعت 18 اجرا می‌شود.