ارکستر سمفونیک ملبورن اجرای پیانیست را پس از تقدیم به خبرنگاران کشته‌شده در غزه لغو کرد
مقاومت استرالیا در برابر هنر آزاده

گروه فرهنگی
ارکستر سمفونیک ملبورن (MSO) پس از لغو اجرای یک پیانیست مطرح که قطعه‌ای را به خبرنگاران کشته‌شده در غزه تقدیم کرده بود، جنجال به پا کرده است. پیانیست استرالیایی-بریتانیایی جیسون گیلهام قرار بود موارت و براهمس را در هال شهرداری ملبورن اجرا کند، اما نام او در روز سه‌شنبه از وب‌سایت MSO حذف شد. MSO علت این لغو را سخنان مقدماتی گیلهام در کنسرت پیشین روز یک‌شنبه اعلام کرد.
در کنسرت یک‌شنبه در سالن آیواکی در ساوت بنک، گیلهام قطعه‌ای پنج‌دقیقه‌ای به نام «شاهد» از کونر دی نتو را به خبرنگاران غزه تقدیم کرد. در مقدمه خود، گیلهام به از دست دادن تراژیک بیش از 100 خبرنگار فلسطینی در درگیری‌‌های جاری اشاره و تأکید کرد که کشتن خبرنگاران جنایت جنگی است. او همچنین به کلمه عربی«شهید»، که به معنای«شاهد» و «شهید» است، توجه داد.
MSO در ایمیلی به مخاطبان خود بیان کرد که سخنان گیلهام«دخالت دیدگاه‌های سیاسی شخصی» بود و ارکستر «استفاده از صحنه ما به‌عنوان پلتفرمی برای بیان دیدگاه‌های شخصی را تأیید نمی‌کند.» آن‌ها همچنین ادعا کردند که اظهارات گیلهام «ناراحتی» ایجاد کرده است.
بااین‌حال، تصمیم MSO با انتقادات مواجه شده است. ناهد الرایس، نویسنده و آهنگساز فلسطینی-استرالیایی که در کنسرت یک‌شنبه حضور داشت، اشاره کرد که گیلهام در همان کنسرت، درباره پیشینه سیاسی قطعه‌ای از جورج لیگتی، بازمانده هولوکاست، نیز صحبت کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که موضع MSO در برابر نظرات سیاسی ممکن است انتخابی باشد.
انجمن رسانه، سرگرمی و هنرهای (MEAA) نگرانی خود را درباره لغو این اجرا اعلام کرد و بیان کرد که «متأسف»است که به گزارش‌ها «گیلهام به دلیل بیان ساده یک دیدگاه شخصی»درباره درگیری‌های غزه-اسرائیل «مجازات شده است». این اتحادیه همچنین ادعا کرد که با موسیقیدانان MSO در مورد این تصمیم مشورت نشده است.
MEAA تأکید کرد که بیان هنری و موسیقیایی همواره وسیله‌ای برای بیان نظرات سیاسی و لنزی برای بررسی جهان بوده است. آن‌ها نگران هستند که آزادی بیان در میان نیروی کار خلاق در معرض خطر قرارگرفته است.
ارتش اسرائیل ادعا کرده است که «هیچ سیاستی برای هدف قرار دادن کارکنان رسانه»در غزه وجود ندارد، اما همچنین بیان کرده است که تفاوتی  میان بال نظامی حماس و کسانی که برای شبکه رسانه‌ای الاقصا کار می‌کنند، که به‌طور گسترده به‌عنوان شبکه رسمی آن شناخته می‌شود، نمی‌بیند.
درگیری در غزه به مرگبارترین درگیری برای خبرنگاران در تاریخ اخیر تبدیل‌شده است، به‌طوری‌که کمیته برای حمایت از خبرنگاران مستقر در آمریکا حداقل 113 کشته شدن خبرنگاران و کارکنان رسانه فلسطینی را ثبت کرده است.
لغو اجرای گیلهام بحثی را درباره نقش هنر و موسیقی در مواجهه با مسائل سیاسی ایجاد کرده است. درحالی‌که MSO معتقد است که صحنه آن‌ها نباید برای بیان دیدگاه‌های شخصی استفاده شود، منتقدان استدلال می‌کنند که بیان هنری اغلب با واقعیت‌های سیاسی تلاقی دارد و خاموش کردن چنین صداهایی برای آزادی بیان مضر است. این حادثه ارتباط پیچیده میان هنر، سیاست و حق آزادی بیان را، به‌ویژه درزمینه یک درگیری بسیار حساس و جنجالی، برجسته می‌کند.