حسین کنعانی‌ مقدم، کارشناس مسائل سیاسی:
انسجام دولت به تحقق وحدت ملی منجر می‌شود

 حسین کنعانی‌ مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم وفاق ملی و پرهیز از اختلاف و چنددستگی پرداخت و دراین‌باره بیان کرد: امام امت فرمودند که رمز پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت کلمه بود و امروز نیز موفقیت دولت و توسعه کشور درگرو وحدت و انسجام ملی است. 
وی در پاسخ اینکه چطور می‌توان وحدت ملی را بیش‌ازپیش تحقق بخشید، افزود: به‌موجب تحقق وحدت کلمه نیاز است تا بخش‌های مختلف کشور در یک مسیر مشترک توأمان با انسجام حرکت کنند. همچنین شایان‌ذکر است تا بگوییم که وحدت ملی حول محور ولایت شکل می‌گیرد و بنابراین مسئولان کشور می‌بایست همواره ولایت‌مدار باشند و بر مبنای قانون اساسی عمل کنند. 
کارشناس مسائل سیاسی بابیان اینکه اجرا و عمل به قانون سیاسی زمینه‌ساز وحدت ملی هرچه‌تمام‌تر است، همچنین خاطرنشان کرد: به‌موجب تحقق وحدت ملی در گام نخست ضرورت دارد تا هیئت دولت این مهم را عملیاتی کند چراکه انسجام دولت همچون یک تابلو بیانگر وحدت و هم‌افزایی خواهد بود و این امر را به دیگر بخش‌ها منعکس خواهد کرد. 
او با تأکید بر ضرورت هدف‌گذاری‌های مشترک متذکر شد: هیئت دولت باید متشکل از افرادی باشد که به دنبال هدف مشترک هستند. بنابراین افراد اعم از وزرا و مسئولان می‌بایست در مسیری مشترک، مسئولیت‌های خود را اجرایی کنند و از چنددستگی پرهیز کنند. 
وی هم‌افزایی را راهکار اساسی حل مشکلات موجود دانست و یادآور شد: هم‌افزایی‌ لازمه موفقیت کشور است و در شرایط کنونی نمی‌توان با نگاه‌های مختلف حرکت کرد و به سرانجام رسید. بنابراین باید وفاق ملی را در معنای عمل مبرهن ساخت چراکه وحدت ملی تنها با شعار دادن عملیاتی نمی‌شود. 
او با بیان اینکه وحدت مسئولان، وحدت ملی میان آحاد مردم جامعه را رقم خواهد زد، بیان داشت: دولت‌مردان باید در تراز انقلاب اسلامی باشند چراکه مردم همواره نظاره‌گر عملکرد و تصمیمات مسئولان خواهند بود و توأمان با وحدت آن‌ها، در مسیر هم‌افزایی و همکاری با دولت حرکت خواهند کرد. 
وی در پایان این گفت‌‌وگو بیان کرد: باید از تنش و چالش جلوگیری کرد و از اختلاف‌نظرها پرهیز داشت. به طورحتم همکاری و هم‌افزایی رکن نخست حل مشکلات کشور است و به‌موجب تعامل و همراهی است که حل مشکلات مردم عملیاتی می‌گردد.