ضرورت بازاریابی داخلی و بین المللی برای فروش کالاهای تولید ایران بررسی شد؛
صـــــادرات موتور محرک تولید است

گروه اقتصادی 
بهبود معیشت و تقویت اقتصاد کشور یکی از مهم‌ترین مسائل و اولویت‌های نخست کشور می‌باشد که تحقق آن به باور کارشناسان و متخصصان مربوطه تنها در گرو رونق تولید و اهتمام هرچه تمام‌تر نسبت به رفع موانع پیش‌روی تولیدکنندگان می‌باشد. آگاهان این عرصه می‌گویند مادامی که تولید تقویت گردد و بستر ورود به بازارهای بین المللی برای فروش محصولات داخلی فراهم شود، تولید تقویت  و اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد. تحقق ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند معیشت مردم را بهبود بخشد و کشور را از نظر اقتصادی به نقطه اطمینان نزدیک سازد. خوشبختانه به موجب ظرفیت‌های داخلی کشور، زمینه رونق تولید فراهم است و همجواری با ۱۵ کشور همسایه نیز سبب شده تا امکان بازاریابی بین المللی بیش از پیش قوت پیدا کند. در این فرآیند تنها نیاز است تا از ظرفیت‌های داخلی بهره بیش‌تری کسب کرد، سیاست‌های مصوب در حوزه رونق تولید را اجرا و عملیاتی کرد و مشوق‌های حمایتی لازم را در دستورکار قرارداد. به طورحتم با تقویت و جدی گرفتن مسئله حمایت تولید و بازاریابی بین المللی مشکلات مرتبط با تورم، اشتغال و حفظ ارزش پول ملی حل نیز مرتفع خواهد شد و زمینه ورود سرمایه‌گذاران نیز فراهم خواهد گشت. در این راستا شهباز حسن پور بیگلری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشته است که امروز مهم‌ترین مسئله کشور مسئله معیشت و اقتصاد مردم است که بهبود این وضعیت در گرو رونق تولید است، هر مانعی که بر سر راه این مسئله است باید به جد برداشته شود و مجلس برای بهبود معیشت مردم و ایجاد رونق در حوزه تولید باید همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند در کنار دولت و همراه دولت باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه تولید، بازاریابی برای فروش کالا‌های ایرانی به کشور‌ها دیگر است گفت: ما در کنار بازار داخلی ۱۵ کشور همسایه را داریم که هر یک از آن‌ها بازار خوبی برای فروش محصولات ایرانی دارند، بنابراین باید ضمن افزایش تولید، اقدامات لازم برای فروش کالا‌های ایرانی در این بازار‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد. در بررسی بیش‌تر این موضوع و ضرورت بازاریابی داخلی و بین المللی برای فروش کالاهای تولید کشور به گفت‌وگو با حسنعلی محمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.  

حسنعلی محمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: 
برای حضور محصولات داخلی در بازارهای بین المللی بسترسازی کنیم

حسنعلی محمدی، نماینده مردم فسا و نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ضرورت بازاریابی داخلی و بین المللی برای فروش کالاهای تولیدی کشور پرداخت و در این باره بیان کرد: در حوزه حمایت از تولید داخل سیاست‌های موردنیاز اتخاذ شده است که برخی عملیاتی شده و برخی دیگر نیازمند اجرایی شدن می‌باشد. به طورحتم حمایت از تولیدکننده اصلی مهم است اما زمانی که پشتیبانی از تولید شکل می‌گیرد، تولیدکننده نیز می‌بایست قدردان شرایط پیش آمده باشد و نیاز
 مصرف کننده را با تولید محصول با کیفیت تامین کند. 
وی با بیان اینکه باید حقوق مصرف کننده را تامین کرد، افزود: نمی‌توان بازاری را رقم زد که به واسطه آن مصرف کننده متضرر شود. بنابراین می‌بایست محصولاتی را تولید کرد که  از دو مولفه مهم کیفیت بالا و قیمت مناسب  برخوردار باشند. بی‌شک درنظرگیری این امر موجب تحقق مهم حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده خواهد شد. 
محمدی با تاکید بر ضرورت بازاریابی بین المللی و رونق صادرات محصولات داخلی تصریح کرد: به منظور تامین منافع تولیدکننده و مصرف کننده و همچنین بازاریابی بین المللی برای محصولات داخلی، با وزیر امورخارجه به گفتمان پرداختیم و مسائل موردنظر نیز دراین باره مطرح گشت. اکنون نیز مطالبه‌مان این است که معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه فعال‌تر از گذشته عمل کند و زمینه حضور در بازارهای خارج از ایران را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم سازد. 
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه تسهیل‌گری در امر صادرات، بسترساز حمایت از تولید داخل است، همچنین خاطرنشان کرد: توامان با فعالیت معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه نیاز است که تیم اقتصادی دولت متشکل از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، سیاست‌های لازم برای حمایت از تولیدکننده در زمینه صادرات کالا را مدنظر قرار دهند. در این فرآیند تسهیل‌گری اهمیت فراوانی دارد و می‌بایست بکوشیم تا با تسهیل گری، رونق صادرات رقم بخورد.  نماینده مردم فسا در مجلس دوازدهم متذکر شد: خوشبختانه روابط سیاسی خوبی با همسایگان برقرار است و از این رو می‌بایست در حوزه اقتصادی نیز روابط فعال‌تری بداریم تا بازارهای منطقه و سایر بازارهای بین المللی تصاحب گردد. متاسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل نبود سیاست‌های پولی و بانکی حضور کشور در بازارهای بین المللی کاهش یافت و تولیدکنندگان با مشکل مواجه شدند. به سبب عدم حضور در بازارهای بین المللی سایر کشورها به آسانی گوی سبقت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی می‌ربایند و به همین خاطر است که بر لزوم حضور در بازارهای 
بین المللی و بازاریابی جهانی تاکید می‌داریم.  او در پایان این گفت‌وگو با تاکید بر لزوم اتخاذ سیاست‌های رفع موانع تولید و تقویت حضور در بازارهای بین المللی متذکر شد: بدیهی‌ست که بخشی از مشکلات مربوط به بازاریابی بین المللی به واسطه اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بوده است اما می‌بایست بکوشیم تا این اثرات خنثی گردد. به طورحتم برخی موانع در داخل کشور قابل حل است و می‌توان با اتخاذ سیاست‌های صحیح مشکلات تولیدکنندگان را رفع کرد تا بتوانند تولیدات خود را در بازارهای بین المللی عرضه بدارند. 

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: 
ارتقای کیفیت محصولات داخلی  در گرو ورود به بازارهای بین المللی است

مصطفی پوردهقان، نماینده مردم اردکان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ضرورت بازاریابی داخلی و بین المللی برای فروش کالاهای تولیدی کشور پرداخت و با تاکید بر لزوم به کارگیری مشوق‌های حمایتی بیان داشت: در عرصه اقتصاد اولویت هرکشوری، توجه و پشتیبانی از تولید داخل است. اهتمام به این موضوع برخوردار از رویکرد احساسی یا ملی نیست بلکه یک اصل مهم اقتصادی است تا تامین اشتغال، تقویت تولید، تکمیل و چرخش زنجیره تولید به درستی صورت گیرد. 
وی افزود: حمایت از تولید داخل اولویت اقتصادی تمامی کشورهاست تا تولید و امنیت اقتصادی توامان با یکدیگر تقویت گردد و از ابزارهای اقتصادی در جهت پیش‌برد اهداف استراتژیک بهره کسب شود. 
پوردهقان با بیان اینکه وظیفه سیاست‌گذار در دولت و مجلس، پشتیبانی از تولید داخلی است و این مهم یک اصل مهم اقتصادی است، تصریح کرد: اگر درصدد تقویت تولید و ارتقای اقتصاد هستیم می‌بایست بیش از پیش به تولید داخل و بازاریابی بین المللی توجه بداریم. ممکن است در بسیاری موارد محصولات تولیدات داخل در مقایسه با محصولات خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار باشند. درچنین شرایطی نباید اجازه ورود به محصولات خارجی را صادر کرد. متاسفانه بسیار مشاهده می‌گردد که برخی از کشورها از جمله کشورهای نفتی، تولید داخل را به دست فراموشی می‌سپارند و تنها به واردات برای تامین نیازهای خود می‌پردازند. بی‌شک با اتخاذ چنین روندی کشور در نخستین تکانه اقتصادی متضرر خواهد شد و چنین موضوعاتی در کشورهایی که اهتمامی به تولید داخل ندارند، مشاهده می‌گردد. در این راستا تاکید می داریم تا به تقویت تولید داخل اهتمام ویژه ورزیده شود. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم به کارگیری مشوق‌های حمایتی به منظور رونق صادرات و بازاریابی بین المللی همچنین خاطرنشان کرد: به منظور تقویت‌ پایه‌های تولیدات داخلی باید به مولفه‌ها و مشوق‌هاسی حمایتی توجه داشته باشیم. 
وی ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد فضای رقابتی برای افزایش کیفیت محصولات افزود: تقویت تولید و بازاریابی کالاهای داخلی نیازمند حرکت به سمت ارتقای هرچه تمام‌تر کیفیت محصولات است. حرکت به سوی کیفی شدن محصولات کمک می‌کند تا محصولات وارد بازار رقابتی شوند. 
او همچنین یادآور شد: یکی از نقاط ضعف موجود در حوزه تولید، عدم اطمینان برای ورود به بازارهای خارجی است. به عنوان مثال در حوزه خودرو از ورود به بازارهای رقابتی هراس داریم یا بسیاری از‌محصولات لوازم خانگی را از فضای رقابتی و ورود به بازارهای خارجی منع می‌داریم. 
نماینده مردم اردکان با اشاره به لزوم افزایش کیفیت و حضور پررنگ در بازارهای بین المللی همچنین اضافه کرد: قوام تولید در گرو کیفیت و تحقق کیفیت در گرو ورود به بازارهای بین المللی است. مادامی که تولید وارد فاز رقابتی شود، کیفیت محصول ارتقاء پیدا خواهد کرد و تولید نیز تقویت خواهد شد. 
پوردهقان در پایان این گفت‌وگو ضمن تاکید بر به کارگیری مشوق‌های حمایتی بیان کرد: پشتیبانی از تولیدات داخلی یک اصل مهم است و می‌بایست با به کارگیری مشوق‌ها و سیاست‌های حمایتی این مهم را عملیاتی سازیم. باید تولیدات داخلی را به بازارهای بین المللی برسانیم تا کیفی شوند و از ارتقای هرچه‌تمام کیفیت برخوردار شوند.