جدال پنهان در خانواده ترامپ

شاید تصور شود منازعات انتخاباتی در آمریکا، معطوف به سطح مدیریتی و حزبی کلان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است اما شواهد موجود بیانگر حقیقت دیگری بوده که خصوصا به مذاق دونالد ترامپ ،رئیس‌جمهور سابق آمریکا خوش نیامده است! این مسئله، مربوط به یکی از موضوعات جنجالی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی مسئله حق سقط‌جنین است:صورت‌مسئله ازاین‌قرار است که در بسیاری از ایالات ، حتی ایالاتی مانند اوهایو و فلوریدا که جمهوری‌خواهان در آن‌ها قدرت مانور بیشتری دارند، جنجال زیادی حول مسئله حق سقط‌جنین صورت گرفته و حتی برخی رأی‌دهندگان طرفدار این حزب، رأی خود به ترامپ را مشروط به تغییر رویکرد حزب جمهوری‌خواه در قبال ممنوعیت سقط‌جنین دانسته‌اند! 
همین مسئله سبب شده تا دموکرات‌ها مانور ویژه‌ای بر روی این مسئله داده تا بلکه بتوانند ناتوانی در مدیریت اقتصادی آمریکا را در ذیل یک پرونده دیگر( حق سقط‌جنین ) لاپوشانی نمایند. اما ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود:اکنون شاهد تشدید منازعه به درون خانواده ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه هستیم!ملانیا ترامپ، بانوی اول پیشین آمریکا در کتاب خاطراتش که تنها یک ماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور منتشر می‌شود به شدت از حق سقط‌جنین برای زنان دفاع کرده است. این در حالی است که موضع همسر دونالد ترامپ با رویکرد همسرش و اکثر اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا در تناقض است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور  سابق آمریکا در طول دوران ریاست‌جمهوری خود سه قاضی مخالف حق سقط‌جنین را به‌عنوان عضو دیوان عالی این کشور منصوب کرد.
این تصمیم دونالد ترامپ باعث شد تا دیوان عالی آمریکا در سال ۲۰۲۲ اعلام کند که دیگر حق سقط‌جنین را به‌عنوان یک حق فدرال و مشمول قانون اساسی این کشور به رسمیت نمی‌شناسد.دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در برابر هیلاری کلینتون به محافظه‌کاران آمریکا وعده داد که با انتصاب قضات محافظه‌کار در دیوان عالی به تغییر وضعیت حق سقط‌جنین کمک خواهد کرد.ملانیا ترامپ در کتاب خاطراتش نوشته است: «محدود کردن حق زن برای پایان دادن به بارداری ناخواسته مانند نقض حق کنترل او بر بدن خودش است. من در تمام طول دوره بزرگسالی خودم چنین باوری داشتم.» موضع‌گیری ملانیا ترامپ در مورد حق سقط‌جنین زنان ازاین‌جهت قابل‌توجه است که او تاکنون به‌ندرت در عرصه سیاسی حاضر به موضع‌گیری شده بود. ملانیا ترامپ در کتاب خاطراتش نوشته است که با همسرش در برخی مسائل ازجمله موضوع مهاجرت اختلاف‌نظر دارد.ملانیا ترامپ متولد آمریکا نیست و به‌عنوان یک مهاجر توانسته است تابعیت آمریکایی کسب کند.کتاب خاطرات بانوی اول پیشین آمریکا قرار است روز سه‌شنبه آینده در آمریکا به بازار عرضه شود.ترامپ نسبت به اینکه انتشار این کتاب به‌جای اثر ایجابی، اثر منفی و سلبی بر کارزار انتخاباتی وی داشته باشد نگران است. تصمیم سال ۲۰۲۲ دیوان عالی آمریکا علیه حق سقط‌جنین در حالی اتخاذ شد که زنان در این کشور از سال ۱۹۷۳ در سراسر کشور امکان استفاده از حق سقط‌جنین را داشتند. تعدادی از ایالت‌های محافظه‌کار آمریکا پس از تصمیم دیوان عالی این کشور حق سقط‌جنین را ممنوع یا محدود کردند.به نظر می‌رسد طی روزهای آتی، اختلافات ترامپ و همسرش بر سر این مسئله آشکارتر شود.