سیدعباس عراقچی به سهم خود پازل اثبات قدرت نرم ایران را تکمیل کرد
ســفر به قلب بحران

 وزیر امور خارجه، سیدعباس عراقچی با سفر به بیروت و دمشق گامی در جهت تکمیل پازل عملیات شجاعانه ایران برداشت. پازلی که ایران را به عنوان محور صلح و آرامش منطقه معرفی می‌کند و ناتوانی رژیم صهیونیستی از مقابله مستقیم با جمهوری اسلامی را اعلام می‌کند. این پازل یک فاز نظامی داشت که همان «وعده صادق2» بود، اما فازهای روانی آن عبارت بود از دیدار رهبر انقلاب با نخبگان درست فردای شب عملیات، سفر رئیس‌جمهور به قطر، برگزاری نماز پرشکوه جمعه به امامت رهبر انقلاب و در نهایت سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه. در ادامه گزارشی از دیدارها و اظهارات عراقچی در دمشق و بیروت را می‌خوانیم.  
روز پنج شنبه ۱۲ مهرماه چند رسانه عرب زبان از سفر سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران به بیروت خبر دادند و صبح جمعه ۱۳ مهرماه و در میانه آتش پراکنی‌های رژیم اسرائیل در لبنان و بمباران پنج شنبه شب به ضاحیه و بمباران اطراف فرودگاه بیروت و در شرایط تهدیدات این رژیم علیه ایران بعد از عملیات وعده صادق ۲، هواپیمای حامل رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت به زمین نشست. اسماعیل بقایی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی، محمدرضا رئوف شیبانی، نماینده ویژه وزیر امور خارجه در غرب آسیا، مهدی شوشتری، دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا، رئیس جمعیت هلال‌احمر و دو نماینده مجلس شورای اسلامی عباس گلرو و سیدمحسن نبویان وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی کردند و یک محموله ۱۰ تنی مواد غذایی و دارویی نیز برای مردم لبنان ارسال شد. عراقچی در مقصد دوم این سفر در دمشق که به گفته خودش در راستای ادامه رایزنی‌ها درباره تحولات منطقه انجام شده، با وزیر امور خارجه، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سوریه دیدار کرد.
سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به سوریه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف من از سفر به دمشق ادامه رایزنی‌ها نسبت به تحولات منطقه است، در بیروت رایزنی‌های بسیار مهمی را با مقامات دولتی لبنان داشتیم. وی گفت: جهت مشورت‌ها و رایزنی‌های بیشتر ادامه گفت‌وگوها را در دمشق با مقامات دولت سوریه خواهیم داشت. ما همواره نسبت به تحولات منطقه در رایزنی نزدیک با دوستان خود در دولت سوریه بودیم. مهمترین بحث روز، بحث آتش بس در لبنان به ویژه در غزه است.
به گزارش مهر، عراقچی افزود: ابتکاراتی در این زمینه وجود دارد رایزنی‌های صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد ولی متأسفانه دشمنی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد، همانطور که از ابتدا هم معتقد بودیم، رژیم صهیونیست جز زبان زور، جنگ و جنایت زبان دیگری را بلد نیستند و به جنایات خودش هر روز در بیروت جنوب لبنان و غزه ادامه می‌دهد و این احتیاج به یک تلاش جمعی در جامعه جهانی برای توقف جنایت‌ها دارد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: به هر حال تلاش‌های ما ادامه دارد و امیدوار هستیم که بتوانیم با دوستان خود در دمشق به تفاهم بیشتری برای گام‌های بعدی برسیم. بحث‌های دوجانبه ما بسیار گسترده است در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ارتباطات خوبی را با دولت سوریه داریم که طبیعی است که مروری بر آنها خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم که موانع موجود را برطرف و زمینه‌های جدیدی را پیدا کنیم و روابط را بهتر از گذشته ادامه دهیم. وی ادامه داد: در خصوص بحث‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هم همواره بحث‌های خوبی داشتیم و طبیعی هست الان به دلیل شرایط خاص منطقه این بحث‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. سیدعباس عراقچی همچنین، ظهر شنبه با دکتر بشار اسد، رئیس جمهور  سوریه دیدار نمود.
در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با ابلاغ سلام‌های گرم مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران راجع به تحولات منطقه را تشریح نمود. عراقچی با تاکید بر ادامه حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از سوریه و مقاومت برای مقابله با اشغالگری و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی، این موضع اصولی را در راستای حراست از صلح و ثبات منطقه و حمایت از امنیت ملی کشورهای منطقه توصیف کرد.
رئیس جمهور سوریه ضمن قدردانی از حمایت‌های دولت و ملت ایران و ابلاغ سلام و تحیت به رهبری معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم، از مواضع مسئولانه و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و حمایت مؤثر از اصل تعیین سرنوشت و حق دفاع و مقاومت علیه اشغالگری و تجاوز دشمن صهیونی تمجید کرد و بر اهمیت تلاش همه جانبه بین المللی برای پایان دادن به ماجراجویی‌های مجرمانه رژیم اشغالگر تاکید نمود.
بشار اسد همچنین اصل سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منطقه همزمان با خطبه نصر و تنها چند روز بعد از عملیات موشکی مشروع و شجاعانه نیروهای مسلح ایران علیه اهداف نظامی رژیم متجاوز اشغالگر را بسیار معنادار و حاوی پیام قوت و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدهای غیرقانونی و تحرکات مجرمانه رژیم صهیونی توصیف نمود و شایسته تقدیر دانست.
سیدعباس عراقچی، وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک در بیروت گفت: جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های لبنان برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کامل خواهد کرد.
وی افزود: امروز رایزنی‌های بسیار خوب و مفیدی را با جناب آقای میقاتی، نخست وزیر محترم و آقای نبیه بری، رئیس مجلس محترم لبنان داشتم.
وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: صحبت‌های بسیار خوبی بود و در رابطه با تحولات اخیر در لبنان تبادل نظر داشتیم. در این ملاقات‌ها من تاکید کردم ایران در کنار لبنان است و در کنار لبنان خواهد ماند ایران در کنار مقاومت است.
عراقچی افزود: مطمئن هستیم جنایات رژیم صهیونیستی همچون گذشته شکست خواهد خورد و ملت لبنان پیروز خواهد شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه توضیح شما برای کسانی که می‌گویند ایران لبنان را فروخت چه هست و فکر می‌کنید مسئله بین ایران و اسرائیل به کجا خواهد کشید، آیا ایران پایگاه‌های آمریکا را بمباران خواهد کرد، گفت: حضور من در بیروت در این شرایط دشوار و در حالی که هر شب و هر لحظه رژیم صهیونیستی بیروت را بمباران می‌کند خود بهترین نشانه است که جمهوری اسلامی ایران همچنان محکم و استوار پشت سر حزب الله خواهد بود. و به حمایت از شیعیان لبنان و مردم لبنان ادامه خواهد داد.
 حمله به اسرائیل دفاع از خود مطابق منشور ملل متحد بود
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک در بیروت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری به حملات ایران به رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: در مورد موشک‌هایی که علیه رژیم اسرائیل مورد حمله قرار گرفت، چند نکته عرض می‌کنم. این حمله دقیقاً دفاع از خود بود، دفاع مشروع بر اساس اصول منشور ملل متحد.
عراقچی بیان کرد: ما شروع کننده حمله نبودیم بلکه به تهاجم اسرائیل به خاک ایران به سفارت ایران در دمشق و به حمله علیه اهداف ایران پاسخ دادیم.
وی افزود: برخلاف اسرائیل که اهداف مردمی و خانه‌های مسکونی و زنان و کودکان را مورد حمله قرار می‌دهد ما فقط به مراکز نظامی و امنیتی آن رژیم حمله کردیم.
 اگر اسرائیل ادامه دهد پاسخ ما سخت‌تر خواهد بود
وزیر امور خارجه بیان کرد: ما قصد ادامه نداریم مگر اینکه رژیم صهیونیستی بخواهد حملات خودش را ادامه دهد. اگر اسرائیل هرگونه اقدام دیگری علیه ایران بکند اقدام ما از آن سخت‌تر خواهد بود و ما حتماً پاسخ خواهیم داد. پاسخ ما متناسب و کاملاً حساب شده خواهد.
 از تلاش‌های کشورها برای آتش بس در لبنان حمایت می‌کنیم
عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا سفر شما سفر عادی و روتین است و یا پیام‌هایی بخصوص و اطمینان خاطر برای لبنان به همراه دارید، گفت: شرایط لبنان عادی نیست که سفر من یک سفر عادی باشد. در مورد آتش بس من با مسئولین لبنانی صحبت کردم و با دیگر کشورها نیز در تماس هستیم تا یک آتش بس برقرار شود. ما از تلاش‌هایی که برای آتش بس صورت می‌گیرد حمایت می‌کنیم.
 آتش بس باید به طور همزمان در لبنان و غزه باشد
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه به شرط آنکه حقوق مردم لبنان در آتش بس رعایت شود، آتش بس را حمایت خواهیم کرد، ادامه داد: به شرط آنکه این آتش بس حقوق مردم لبنان را رعایت کند و مورد تأیید جبهه مقاومت باشد از آن حمایت می‌کنیم و البته باید این آتش بس به طور همزمان در غزه اجرا شود.
عراقچی چندی پیش هم برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد و موضوع غزه و جنایات اخیر صهیونیست‌ها در لبنان و توقف جنایات اسرائیل در دستورکار ملاقات‌ها و نشست‌هایی بود که در آن شرکت کرد. البته گفته شده بود که وزیر امور خارجه پس از آنکه عهده‌دار وزارت امور خارجه شد با توجه به تحولات منطقه درصدد بود به لبنان سفر کند، ولی به توصیه شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان این سفر را به تاریخ دیگری موکول کرد. وی همچنین پس از حمله هوایی ششم مهرماه رژیم اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت که به شهادت دبیرکل حز‌ب‌الله لبنان و سردار نیلفروشان از مستشاران نظامی ایران در لبنان منجر شد، در دو نشست شورای امنیت شرکت و ضمن محکوم کردن این اقدامات تروریستی خواستار متوقف کردن این رژیم شد. وزیر امور خارجه در نشست شورای امنیت گفت که نتانیاهو و باند جنایتکار او باید به‌خاطر هولناک‌ترین جنایات دستگیر و محاکمه می‌شدند، نه اینکه به او اجازه داده شود در برابر این نهاد محترم (سازمان ملل) ظاهر شود و به اعمال شریرانه خود افتخار کند. عراقچی همچنین در این نشست همدردی خود با مردم لبنان را اعلام کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در کنار ملت لبنان و مقاومت خواهد بود.رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین دیداری فوری با دبیرکل سازمان ملل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در این خصوص داشت و در دیدار با حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده سران این سازمان درباره اوضاع لبنان شد. عراقچی همچنین از نیویورک با عبدالله بوحبیب همتای لبنانی خود تلفنی گفت‌وگو و این تجاوزات را به شدت محکوم کرد.