حجت الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی:
بریکس اقتصاد دنیا را تغییر می‌دهد و دلارزدایی را عملیاتی می‌سازد

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اثرات اقتصادی اجلاس بریکس پرداخت و با بیان اینکه اقتصاد دنیا در حال یک تغییر عظیم و اساسی است، اظهار داشت: پیمان بریکس یک پیمان مهم اقتصادی است که خوشبختانه و به فضل الهی جمهوری اسلامی ایران نیز در آن عضویت رسمی دارد. با در نظرگیری ابعاد جمعیتی این پیمان و ظرفیت‌های موجود کشورهای عضو می‌توان بریکس را یک فرصت مغتنم اقتصادی برشمرد.
وی با اشاره به اثرات دلار زدایی و حرکت در مسیر چند جانبه‌گرایی افزود: پیمان بریکس و ظرفیت‌های فراوان آن سبب خواهد شد که تغییرات اقتصادی در میان کشورهای عضو و منطقه در سطح بین‌المللی رخ دهد. یکی از ارکان مهم پیمان بریکس و اجلاس اخیر حرکت در مسیر چند جانبه گرایی است که می‌تواند مهم دلار زدایی را تحقق ببخشد. در حقیقت ظرفیت پیمان بریکس می‌تواند با یک جانبه‌گرایی و اقتصاد دلار محور مقابله بدارد. 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر اقتصاد دلار محور نفس کشورهای در حال توسعه را تنگ کرد و موجب فشارهای اقتصادی فراوان به آنها شد‌. در حقیقت به موجب یک جانبه‌گرایی و اقتصاد دلار محور کشورهای دنیا طی سال‌های اخیر به دو دسته کشورهای تحت فشاراقتصادی و مستکبر تقسیم شدند که شایان ذکر است بگوییم کشورهای مستکبر به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند و تعدادشان بسیار کم است.‌
نماینده مردم ملایر در مجلس دوازدهم ادامه داد: پیمان بریکس یک ظرفیت عظیم اقتصادی است و همچنان می‌بایست با قدرت کار در این مسیر کار انجام داد و از ظرفیت‌های موجود بهره کسب کرد.
او متذکر شد: رویکرد بریکس یک رویکرد نوین اقتصادی است و جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند از این رویکرد بهره گیرد. بی‌شک نگاه چند جانبه‌گرایی و توسعه اقتصادی به نفع مردمان به ویژه مردمان مستضعف جهان خواهد بود.
وی در پایان این گفت‌و‌گو بیان کرد: بی‌شک با شروع چند جانبه‌گرایی کشورهای مختلف از این روند استقبال خواهند کرد و این استقبال بر آینده اقتصادی جهان رفع فقر و فشار از زندگی مردمان مستضعف اثرگذار خواهد بود.