پیرامون اثرات اقتصادی اجلاس بریکس بررسی شد:
حرکت در مسیرچندجانبه‌گرایی

گروه اقتصادی 
شانزدهمین اجلاس سران بریکس  یکم تا سوم آبان‌ماه سال جاری در کازان روسیه برگزار شد و در پنجمین سفر خارجی مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، نخستین حضور رسمی ایران به عنوان عضو اصلی را رقم زد.
 اجلاس سال جاری سران بریکس نیز با موضوع تقویت چندجانبه گرایی  با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس و حدود ۳۰ کشور و همچنین ۶ سازمان بین‌المللی با عنوان بریکس و جنوب جهان؛ ساخت دنیایی بهتر برگزار شد. مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورنیز در سه نشست اصلی بریکس به سخنرانی و ارائه پنج پیشنهاد اقتصادی پرداخت و همچنین با سران و روسای
 ۱۰ کشور از جمله روسای جمهور کشورهای روسیه، چین، مصر، آفریقای جنوبی، بلاروس، ونزوئلا و بولیوی، رئیس دولت امارات و نخست وزیران هند و اتیوپی دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در بریکس پلاس انتخابِ عنوان با مسما برای این اجلاس مبتنی بر ایده ساخت دنیایی بهتر را شایسته تقدیر خواند و تاکید کرد: امیدوارم گامی نو در جهت برپایی نظامی بهتر و مناسباتی عادلانه‌تر بر مبنای رضایت جمعی برداریم.پزشکیان ساختارها و سازوکارهای بین‌المللی نظیر شورای امنیت سازمان ملل متحد، صندوق بین‌المللی پول، نهادهای حقوق بشری و سایر مصادیق را فاقد کارایی موثر و سازنده دانست و با اشاره به جنایات روزافزون صهیونیست‌ها در غزه و لبنان، تاکید کرد: باید دنیایی بسازیم که در آن نشانی از تحریم، تحمیل اراده، تجاوز، جنگ، کشورگشایی و نسل‌کشی نباشد و چند جانبه‌گرایی به جای یک‌جانبه‌گرایی، اکثریت به جای اقلیت، برابری به جای تبعیض، شفافیت به جای فریب، دموکراسی به جای اقتدارگرایی و گفت‌وگو به جای جنگ، حکم فرما شود. وی افزود: این اجلاس تجلی‌بخش این واقعیت است که ساخت دنیایی بهتر به تنهایی امکان پذیر نیست و در دنیای به هم تنیده کنونی، اراده و اقدام مشترک لازم است؛ تغییری بنیادین که مستلزم اصلاح نظام کنونی و ایجاد سامانی نو از توازن قدرت بر مبنای عدالت و رضایت است. رئیس‌جمهور تاکید کرد: استفاده از پول‌های ملی برای مبادلات تجاری، پلتفرم‌های جدید بانکی، ارزهای دیجیتال، تقویت بانک توسعه جدید (NDB) و ترتیبات ذخیره احتیاطی (CRA) و اینگونه اقدامات، خواهد توانست جهانی بهتر و با فرصت‌های برابر برای همه بسازد. وی با بیان اینکه به آرمان‌های بریکس برای اصلاح حکمرانی جهانی، چندجانبه‌گرایی و رشد اقتصادی فراگیر باور داریم و به سهم خود مصرانه تلاش می‌کنیم تا بریکس به دور از سیاست‌زدگی و منازعات ژئوپولیتیک آنها را با موفقیت به پیش ببرد، تاکید کرد: نباید سرنوشت خود را صرفاً به خواسته‌ها و تمایلات قدرت‌های غربی گره بزنیم و باید راه‌هایی برای مشارکت گسترده‌تر تمامی قدرت‌های در حال ظهور در حکمرانی اقتصاد جهانی فراهم کنیم. مشارکت گسترده‌تر تمامی قدرت‌های در حال ظهور در حکمرانی اقتصاد جهانی و حرکت در مسیر چندجانبه‌گرایی از مهم ترین اولویت‌های مطرح شده در اجلاس بریکس سال جاری بود که به باور کارشناسان زمینه‌ساز تغییر عظیم اقتصادی در دنیا و تحقق دلارزدایی خواهد بود. در حقیقت با آغاز به کار به قدرت بریکس، مسیر خروج از یک جانبه گرایی عملیاتی گشته و به تدریج تلاش آمریکا برای اعمال فشار اقتصادی بر کشورهای مختلف دنیا نیز بی اثر خواهد گشت‌. در بررسی بیش‌تراین موضوع و اثرات اقتصادی اجلاس بریکس به گفت‌وگو با روح الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام احد آزادی‌خواه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

روح الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی: 
خروج از یک‌جانبه‌گرایی با پیمان بریکس عملیاتی می‌شود

روح الله متفکر آزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اثرات اقتصادی اجلاس بریکس دیدارهای حاشیه‌ای آن پرداخت و با بیان اینکه اجلاس بریکس یک پیمان اقتصادی بسیار مهم است، بیان کرد: خروج از یک جانبه‌گرایی و حرکت در مسیر چند جانبه‌گرایی از جمله موضوعات بسیار مهمی بود که کشورهای مختلف جهان همواره به آن می‌اندیشیدند و سالیان سال نیز تلاش کردند تا به این مهم دست یابند. 
وی ضمن بیان اینکه سرانجام خروج از یک جانبه‌گرایی با پیمان بریکس عملیاتی شد، افزود: اکنون خروج از یک جانبه‌گرایی و حرکت در مسیر چند جانبه‌گرایی با اقدام عملی پیمان بریکس رقم خورده و شاهد آن هستیم. بریکس در حقیقت پیمان مغتنمی است که مسیر حرکت قدرت‌های نوظهور دنیا برای برهم زدن هژمونی رذیلانه آمریکا و هم پیمانانشان را رقم می‌زند و هموار می‌سازد.
متفکر آزاد تصریح کرد: طی سالیان اخیر آمریکا تمامی شکست‌های اقتصادی خود را با اعمال فشار و تحریم‌های اقتصادی از مسیر دلار به کشورهای دنیا تحمیل کرده است و همواره درصدد این اقدام می‌باشد. بنابراین ضرورت دارد که به منظور خروج از پذیرش اقتصاد مریض آمریکا، کشورها وابستگی خود را از اقتصاد دلار پایه را به حداقل میزان ممکن برسانند. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه اجلاس بریکس چند جانبه‌گرایی و خروج از یک جانبه گرایی را عملیاتی کرده و با توجه به جمعیت عظیمی که کشورهای عضو در این پیمان بریکس دارند می‌توان این اقدام را گامی مهم برشمرد. خوشبختانه بیشتر کشورهای عضو بریکس اقتصادهای بسیار قدرتمندی را دارا می‌باشند و می‌توانند مسیر دلار زدایی تحقق ببخشد و از سیاست‌های دلار پایه آمریکا دوری کنند.
وی با بیان اینکه کشورهای عضو پیمان بریکس می توانند هژمونی‌ آمریکایی‌ها را در هم بشکنند، ادامه‌ داد: تحریم و  تحمیل اقتصاد مریض آمریکا و هم‌پیمانانشان از اثرات اقتصاد دلار پایه می‌باشد. امروز مریضی اقتصاد آمریکا به دیگر کشورها نیز سرایت می‌یابد و موجب شیوع بیماری عظیم اقتصادی می‌شود. در این راستا باید تلاش کرد که چند جانبه‌گرایی و مقابله با یک جانبه‌گرایی با قوت عملیاتی شود. متفکر آزاد در پایان این گفت و گو با تاکید بر حضور فعال در پیمان بریکس یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران حضور در اجلاس و پیمان بریکس را فرصتی مغتنم می‌شمارد و به طور حتم عضو فعال این پیمان خواهد بود تا یادگاری دوران دولت سیزدهم و شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اقتصاد کشور با ادامه پرقدرت این مسیر از سوی دولت جدید به خوبی حفظ گردد.

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی:
بریکس اقتصاد دنیا را تغییر می‌دهد و دلارزدایی را عملیاتی می‌سازد

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اثرات اقتصادی اجلاس بریکس پرداخت و با بیان اینکه اقتصاد دنیا در حال یک تغییر عظیم و اساسی است، اظهار داشت: پیمان بریکس یک پیمان مهم اقتصادی است که خوشبختانه و به فضل الهی جمهوری اسلامی ایران نیز در آن عضویت رسمی دارد. با در نظرگیری ابعاد جمعیتی این پیمان و ظرفیت‌های موجود کشورهای عضو می‌توان بریکس را یک فرصت مغتنم اقتصادی برشمرد.
وی با اشاره به اثرات دلار زدایی و حرکت در مسیر چند جانبه‌گرایی افزود: پیمان بریکس و ظرفیت‌های فراوان آن سبب خواهد شد که تغییرات اقتصادی در میان کشورهای عضو و منطقه در سطح بین‌المللی رخ دهد. یکی از ارکان مهم پیمان بریکس و اجلاس اخیر حرکت در مسیر چند جانبه گرایی است که می‌تواند مهم دلار زدایی را تحقق ببخشد. در حقیقت ظرفیت پیمان بریکس می‌تواند با یک جانبه‌گرایی و اقتصاد دلار محور مقابله بدارد. 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر اقتصاد دلار محور نفس کشورهای در حال توسعه را تنگ کرد و موجب فشارهای اقتصادی فراوان به آنها شد‌. در حقیقت به موجب یک جانبه‌گرایی و اقتصاد دلار محور کشورهای دنیا طی سال‌های اخیر به دو دسته کشورهای تحت فشاراقتصادی و مستکبر تقسیم شدند که شایان ذکر است بگوییم کشورهای مستکبر به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند و تعدادشان بسیار کم است.‌
نماینده مردم ملایر در مجلس دوازدهم ادامه داد: پیمان بریکس یک ظرفیت عظیم اقتصادی است و همچنان می‌بایست با قدرت کار در این مسیر کار انجام داد و از ظرفیت‌های موجود بهره کسب کرد.
او متذکر شد: رویکرد بریکس یک رویکرد نوین اقتصادی است و جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند از این رویکرد بهره گیرد. بی‌شک نگاه چند جانبه‌گرایی و توسعه اقتصادی به نفع مردمان به ویژه مردمان مستضعف جهان خواهد بود.
وی در پایان این گفت‌و‌گو بیان کرد: بی‌شک با شروع چند جانبه‌گرایی کشورهای مختلف از این روند استقبال خواهند کرد و این استقبال بر آینده اقتصادی جهان رفع فقر و فشار از زندگی مردمان مستضعف اثرگذار خواهد بود.