شماره خبر : 1157
منتشر شده در مورخ : ۸ بهمن ۱۴۰۲
ساعت : 19:43
آغاز برنامه‌های عملیاتی صندوق نوآوری برای توسعه حوزه بیوتکنولوژی از سال آینده

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح کرد؛

آغاز برنامه‌های عملیاتی صندوق نوآوری برای توسعه حوزه بیوتکنولوژی از سال آینده

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از آغاز برنامه‌های عملیاتی صندوق نوآوری برای توسعه حوزه بیوتکنولوژی ازسال آینده خبر داد و گفت:امیدواریم با مجموعه ابزارهای متنوعی که دراختیار داریم و نیز با توجه به توانمندی که دراین حوزه وجود دارد، بتوانیم جهشی در این حوزه ایجاد و همگام با دنیا حرکت کرده و از زحمات نخبگان کشور حمایت کنیم.به گزارش خبرنگارروزنامه رسالت، رویداد معرفی دستاوردهای شبکه بانکی در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور خیاطیان رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد برگزار شد.رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: دانش بنیان امروز یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است اگر به دنبال نگهداشت نخبگان هستیم راه‌حل آن شرکت‌های دانش‌بنیان است، اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم همه معتقدند فناوری عامل توسعه اقتصادی است.وی اشاره کرد کرد: اگر فناوری عامل اقتدار کشور است این اقتدار از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان میسر می‌شود. در دروان کرونا دو شرکت ونتیلاتور تولید می‌کردند و اگر تحریم هم نبودیم بازهم به ما نمی‌دادند و امروز عدم وابستگی در حوزه ونتیلاتور به خاطر شرکت‌های دانش‌بنیان است.خیاطیان با تاکید بر اینکه تمام تلاش و هدف ما در صندوق نوآوری و شکوفایی این است که موضوع تامین مالی آخرین دغدغه شرکت‌های دانش بنیان باشد، گفت: البته در این مسیر باید از وابستگی صرف به منابع دولت کاسته شود چرا که با این میزان پیشرفت در حوزه فناوری و افزایش شرکت‌های دانش بنیان، دولت نمی‌تواند تقاضاها در همه زمینه‌ها را پاسخگو باشد،لذا باید اولویت‌گذاری کرده و بر روی چند موضوع راهبردی و استراتژیک متمرکز شدیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به چالش‌های قانونگذاری و نظارت‌های قانونی در حوزه فناوری گفت:امروز ما با این چالش‌ها چه در زمینه قیمت‌گذاری و چه در حوزه اختصاص ارز ترجیحی برای محصولاتی که در کشور تولید می‌شود، مواجهیم؛ به طور مثال تولیدکننده ما به جای آنکه به فکر توسعه تولید خود باشد نگران رقابت با واردکننده‌ای است که ارز ترجیحی می‌گیرد و قصد دارد همان محصول را وارد کشور کند.من از همه مسئولانی که در این زمینه می‌توانند کمک کنند درخواست می‌کنم که این مسئله را پیگیری کنند؛ما نیز به سهم خود، پیشنهادها و انتقادهای فعالان عرصه فناوری و دانش بنیان را انتقال خواهیم داد که این موضوعات به خصوص در حوزه داروهای زیستی رفع و تولید در این حوزه‌ها توسعه یابد.وی با اشاره به خوش حسابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان که متوسط صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌‌شوند با پیامی مواجه می‌شوند مبنی بر اینکه که منابع وجود ندارد. شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خوش حساب هستند و نرخ نکول پایینی دارند.
این مقام مسئول اظهار داشت: اکوسیستم دانش‌بنیان کشور نیاز به تنوع بخشی در تأمین مالی داردو یکی از ابزارهای تأمین مالی موضوع vc است.خیاطیان ادامه داد: اگر نظام تأمین مالی برای نوآوری نباشد رشد لازم محقق نمی‌شود! بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به تازگی وارد بازار شدند و رشد فزاینده ای دارند و نیازمند تأمین مالی گسترده تری هستند. میانگین شرکت‌های دانش‌بنیان در اخذ تسهیلات از خیلی از حوزه‌ها بالاتر است یعنی پول در تولید می‌رود.

وی با اشاره به به حوزه‌های اولویت دار علم و فناوری در کشور گفت:طبق دستور مقام معظم رهبری ما باید در هوش مصنوعی جزو 10 کشور برتر باید داشته باشیم.حوزه میکروالکترونیک یکی از حوزه‌های پیشرو است که جزو اولویت های ما است؛ انرژی و آب نیز از دیگر حوزه‌های اولویت ‌‌‌‌‌دار است که باید به آن توجه داشته باشیم. خیاطیان با اشاره به سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDPگفت: سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP از دو درصد باید به 7 درصد برسد و این یک تأمین مالی جدی می‌خواهد.وی خاطر نشان کرد: ماده 18 قانون دانش‌بنیان برای موضوع vc یک جریانی ایجاد کرده است و در همین راستا بانک‌ها باید در حوزه صنعت vc در صنعت دانش‌بنیان ورود کنند. خیاطیان با اشاره به موضوع تأمین مالی جمعی و مسابقه شکوفا تأکید کرد: تأمین مالی جمعی به همت فرابورس رقم خورد. صندوق در همین راستا مسابقه شکوفا را راه اندازی کرده است و ما رکورد تأمین مالی50 میلیارد ریالی در 50 دقیقه را در این مسابقه داریم.وی ادامه داد: بسته رشد تولید یکی از ابتکاراتی است که در راستای شعار تحقق سال بود؛ از طرفی همکاری با بانک‌ها گسترده است که یکی از این همکاری‌ها اهرمی‌سازی منابع است و ریسک بانک‌ها را پایین می آوریم.رئیس  صندوق نوآوری و شکوفایی گفت:ما در تبصره ۱۶ سال گذشته و تبصره ۱۸ امسال سرمان پایین است. ۲۰ درصد عملکرد تبصره ۱۶ و ۱۰ درصد عملکرد تبصره ۱۸ بسیار تأسف آور است و وزارت کاراعلام می کند در رتبه دانش‌بنیان رتبه آخر هستیم.

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو