شماره خبر : 1543
منتشر شده در مورخ : ۱ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : 10:44
قیمت مرغ تعادلی است/ موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت صنعت طیور

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

قیمت مرغ تعادلی است/ موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت صنعت طیور

دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت صنعت طیور عملکرد قابل قبولی ارائه داده است.

علی اکبر علیزاده برمی در گفت و گو با خبرنگار ایانا با بیان این که اصلی‌ترین هنر برای ایجاد تعادل در بازار مرغ و تخم مرغ ایجاد ثبات در  قیمت نهاده ها و امنیت خاطر برای دامدار و مرغدار است گفت: در مرحله دوم باید آنالیز دقیقی روی هزینه‌های تمام شده مرغ و تخم مرغ انجام شده و مشخص شود که تولید این محصولات برای مرغدار چقدر تمام می‌شود.
وی افزود: باید هزینه‌هایی مانند حمل و نقل، سوخت، کارگر، حامل‌های انرژی، جوجه یک روزه، خوراک و ... مشخص شده و سود معقولی نیز برای مرغدار در نظر گرفته شود. 

موفقیت وزرات جهاد کشاورزی در مدیریت صنعت طیور

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد در اثر عملکرد قابل قبول وزارت جهاد کشاورزی، قیمت نهاده‌ها ثابت شده و همچنین وضعیت جوجه یک روزه که دچار نوسان بود، به ثباتی نسبی دست پیدا کرده است. قیمت حال حاضر فروش مرغ و تخم مرغ در بازار، عددی تعادلی است که هر دو طرف تولید کننده و مصرف کننده به آن دست پیدا کرده است. 
وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی روی هم رفته در مدیریت بازار طیور روال خوبی را طی کرده‌است. تامین نهاده‌ها برای مرغدار طی یکی دو سال گذشته مصیبتی بود که در حال حاضر به خوبی مدیریت شده است. دیگر جنس در بندر نمی‌ماند یا در داخل کشور احتکار نمی‌شود و به راحتی به دست مرغدار می‌رسد. قیمت جوجه یک روزه ثابت شده است و ثبات تقریباً طولانی مدتی را در قیمت مرغ و تخم مرغ شاهد بوده‌ایم.
علیزاده افزود: آنچه که بازار مرغ و تخم مرغ کشور را تا حدی نامتعادل می‌کند خارج از حوزه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی است و آن افزایش قیمت ارز آزاد است. با وجود اینکه برای تهیه نهاده‌های دام و طیور ارز یارانه‌ای هزینه می‌شود، ولی واقعیت این است که از آنجا که دولت هنوز کنترل کاملی بر بازار  ارز ندارد، زمانی که قیمت ارز آزاد به هر دلیلی در بازار جابجا می‌شود ضربات آن بازار مرغ تخم مرغ را نیز متاثر کرده و قیمت این محصولات نیز نوساناتی را تجربه می‌کند.

ثبات بازار در گرو کنترل قیمت ارز آزاد 
نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر اگر دولت محترم بتواند قیمت ارز را در یک حد شناور پیش بینی شده حفظ کرده و بازار آرامش پیدا کند، بدون شک قیمت مرغ و تخم مرغ نیز کنترل خواهد شد و به تدریج زمانی که مرغداران بیشتری به این بازار وارد می‌شوند، به دلیل عرضه فراوان‌تر محصول و ثبات تقاضا، شاهد کاهش قیمت این دو محصول استراتژیک صنعت طیور کشور خواهیم بود.
وی افزود: کنترل قیمت ارز آزاد در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست و نوسانات قیمت ارز آزاد، همانطور که بر بازار تمام محصولات تاثیر می‌گذارد بازار مرغ و تخم مرغ را نیز متاثر می کند. با این تفاوت که جابجا شدن قیمت آهن و میلگرد یا سیمان، خیلی کمتر از مرغ و تخم مرغ زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجا که مرغ و تخم مرغ مایحتاج روزانه مردم هستند و به دلیل وجود سابقه تاریخی افزایش قیمت، کوچکترین نوسان قیمتی در بازار این محصولات بلافاصله عکس‌العمل مردم را به دنبال خواهد داشت.

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو