شماره خبر : 2823
منتشر شده در مورخ : ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : 19:55
پایداری هرچه بیشتر برق مشهد با بهره‌برداری از پست ۴۰۰ کیلوولت زکریا

وزیر نیرو در آیین افتتاح طرح‌های صنعت آب و برق خراسان رضوی:

پایداری هرچه بیشتر برق مشهد با بهره‌برداری از پست ۴۰۰ کیلوولت زکریا

وزیر نیرو با بیان این که استان خراسان رضوی طی سه سال گذشته بارش‌های در حد صفر را که در تاریخ آمار آب کشور بی سابقه بود را تجربه کرده است، گفت: در این شرایط در تابستان سال گذشته بالغ بر ۱۳ هزار و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب استان را تامین کردیم که واقعا کاری دشوار بود، چرا که ذخیره آب ۴ سدی که قرار بود تامین آب این منطقه را انجام دهند، تقریبا معادل صفر بود.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، علی‌اکبر محرابیان، ظهرروز پنجشنبه 24 خرداد در آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های صنعت آب و برق استان خراسان رضوی، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه رئیس جمهور شهیدگفت: یکی از معضلات بسیار مهم در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم موضوع ناترازی در آب و برق بود، به طوری که شاهد تنش‌های آبی در نقاط مختلف کشور بودیم اما با حمایت و تاکیدات رئیس جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی رفع این ناترازی‌ها در دستور کار دولت قرار گرفت.وی ضمن تقدیر و تشکر از اعضای هیئت دولت به ویژه دکتر مخبر و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جهت حمایت‌های ویژه در رفع ناترازی‌های صنعت آب و برق افزود: ناترازی‌های برق و تنش‌های آبی در همه استان‌ها دیده می‌شد که از جمله می‌توان به سیستان و بلوچستان و کردستان و به طور کلی در شرق و غرب و شمال و جنوب کشور اشاره کرد.محرابیان تصریح کرد: تلاش شد با تامین اعتبارات لازم و بهره‌مندی از بسیج همه امکانات و  نیز استفاده از ظرفیت‌های مهندسی به صورت جهادی این مشکلات و معضلات مرتفع شود.وی با بیان اینکه طرح جهاد‌آبرسانی برای موضوع آبرسانی بیش از ۱۰ هزار روستای کشور در دستور کار جدی قرار گرفت، اضافه کرد:  در چارچوب این طرح با بسیج همه امکانات این کار در همه استان‌ها پیش رفت، طرح‌های آبرسانی در بیش از ۵۵۰۰ روستا تا امروز به طور کامل به بهره‌برداری رسیده و با برنامه‌ریزی، اعتبارات لازم در بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شد. امید است تا موعد پیش‌بینی شده که پایان دولت سیزدهم در نظر گرفته شده بود، بتوانیم این پروژه ها را تکمیل کنیم.محرابیان افزود:درموضوع آبرسانی در بخش شهرها هم اقدامات اجرایی و پروژ‌ه‌های عمرانی و سازه‌ای و نیز استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی، استفاده از آب‌های نامتعارف مانند بازچرخانی آب، استفاده از ظرفیت آب دریا و غیره در دستور کار قرار گرف و ت.بعضا ضرورت داشت برای تامین آب، از پروژه‌های آب شیرین کن استفاده کنیم.

آبرسانی به سیستان در 3 لایه اجرایی شد
وزیر نیرو ادامه داد: برای تامین آب‌ سیستان و زاهدان به علت عدم پایبندی حکومت طالبان به معاهده، مجبور شدیم تأمین آب شرب را از آب هیرمند جدا کنیم.وی با بیان اینکه این مطالبه قانونی کماکان برقرار  است، افزود: با اقداماتی که ما آغاز کردیم، رهاسازی نیز تا حدودی طی ماه های اخیر انجام شد ولی برای حل مساله آب سیستان و بلوچستان در سه لایه پروژ‌ه‌های متعددی تعریف شد.وی گفت: آب شیرین کنی با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز طراحی شد به عبارتی بزرگترین آب شیرین کن فرا ساحلی است که تاکنون ساخته شده است.  بر اساس تمام سوابق اجرایی اجرای چنین آب شیرین کنی در بهترین شرایط حداقل به سه سال زمان نیاز دارد، اما طراحی و ساخت آن به کمتر از ۶ ماه رسید که هفته گذشته به بهره‌برداری رسید.
محرابیان ادامه داد: لایه دوم، انتقال آب از آبخوان شرقی و لایه سوم عملیات آبرسانی از دریا را شامل می‌شود. به طور کلی در سه لایه پایدارسازی آب سیستان در دستور کار قرار گرفت.

خراسان رضوی درگیر 3 سال کم بارشی بی‌سابقه و در حد صفر
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه این نوع نگاه مشمول همه نقاط کشور می‌شود، ابرازداشت: استان خراسان رضوی طی سه سال گذشته کمترین بارش را داشته، خشکسالی‌هایی که در تاریخ آمار آب بی‌سابقه بوده است. تقریبا می‌توان گفت بارش ها در حد صفر است.
وی با بیان اینکه بارش کمتر از ۴۰ درصد، رواناب ندارد، گفت: این آب تبخیر می‌شود اما با تلاش‌های انجام شده و تعریف پروژ‌ه‌های متعدد و اقدامات جهادی کوچکترین تاثیر منفی در تامین آب مورد نیاز مجاورین و زائرین حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) ایجاد نشد.وی اضافه کرد: در تابستان سال گذشته بالغ بر ۱۳ هزار و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب تامین کردیم که واقعا کار دشواری بود، چرا که ذخیره آب ۴ -۵ سدی که قرار بود تامین آب این منطقه را بر عهده داشته باشد تقریبا به صفر متمایل شد.
محرابیان اظهار کرد: با طرح‌های بهسازی، انتقال آب، بازچرخانی، تأمین پساب بهداشتی برای صنایع و جایگزینی آب قابل شرب در شهر این مساله مدیریت شد و کوچکترین مشکلی را در این باره شاهد نبودیم.  برای پایدار‌سازی کامل آب خراسان رضوی و مشهد، اقدامات متعددی مانند پروژه سد شوریجه،انتقال آب از کوه‌های شمالی و ... را در دستور کار دادیم.

برق مشهد پایدارتر می‌شود
وزیر نیرو یادآورد شد: در بخش برق نیز در این استان چهار نیروگاه در دستور کار قرار گرفت که دو نیروگاه به بهره‌برداری رسید و دو واحد نیز امروز به صورت برخط با دستور سرپرست ریاست جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.
محرابیان افزود: برای تامین برق پایدار نیاز به شبکه استاندارد وجود دارد،  در بخش خطوط انتقال، پست و شبکه نیز اقدامات متعددی طی ۳ سال اخیر انجام شد و امروز چهار پست به بهره‌برداری می‌رسد. بهره‌برداری از پست ۴۰۰ زکریا باعث پایدارسازی برق مشهد می‌شود، کل زمان مورد نیاز برای ساخت این پروژه بیش از ۶ سال است که همکاران ما این پروژه را در کمتر از یک سال به بهره‌برداری رساندند.

افزایش 90هزار مترمکعبی مخازن مشهد
وی موضوع احداث تصفیه‌خانه‌ را برای مشهد امری ضروری دانست و گفت: این پروژه‌ها برای حفظ منابع آبی و محیط زیست بسیار حائز اهمیت است. پروژ‌ه‌هایی که در طول دولت سیزدهم تکمیل شده، به‌ بهره‌برداری رسیده یا در مرحله بهره‌برداری است، معادل کل ظرفیت تصفیه‌خانه ها در طول ادوار گذشته است.وزیر نیرو گفت: طرح نبی اکرم بسیار مهم بوده و باعث کیفی سازی و افزایش کمیت آب شهر مشهد است.به واسطه پیشبرد این طرح ۲۰۰۰ لیتر بر ثانیه تامین آب با‌کیفیت و سالم صورت می‌گیرد و در قالب این طرح۹۰ هزار متر مکعب مخزن به شهر مشهد اضافه می‌شود.محرابیان افزود: در تربت حیدریه، قوچان و سرخس نیز پروژ‌ه‌های دیگری به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. در تربت حیدریه طرح آبرسانی را داریم که در شروع دولت پیشرفت آن ۲۰ درصد بود و پروژه انتقال آب از سد تبارک به شهر قوچان با ۲۳ کیلومتر، خط آب پایدار را برای این بخش تامین کرد.در منطقه سرخس نیز فاز تکمیلی شبکه آبیاری و زهکشی سد دوستی را به مرحله افتتاح رساندیم.وی خاطرنشان کرد: امید است طرح جهاد آبرسانی با قوت در این منطقه ادامه یابد. امروز عملیات آبرسانی ۷۰ روستا به بهره‌برداری رسید. در مجموع ۳۳ هزار میلیارد تومان اعتبار که امروز پروژه‌های آن به بهره‌برداری رسید و حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان طرحی که ضرورت دارد عملیات اجرایی آن را آغاز شود.

 

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو