شماره خبر : 3178
منتشر شده در مورخ : ۳۰ تیر ۱۴۰۳
ساعت : 20:10
آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ظلم به مردم است / از ابتدای دولت سیزدهم ۱۹۱۱ نقطه حادثه خیز رفع شد

وزیر راه و شهر سازی:

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ظلم به مردم است / از ابتدای دولت سیزدهم ۱۹۱۱ نقطه حادثه خیز رفع شد

وزیر راه و شهرسازی از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را ظلم به مردم دانست و گفت:با نرخ‌های قبلی هیچ شرکت هواپیمایی زیان ندیده است.به گزارش خبرنگار روزنامه رسالت، مهرداد بذرپاش روز شنبه 30 تیر ماه در نشست خبری عملکرد دولت سیزدهم به اجرای کلان پروژه ایران راه در این دولت اشاره کرد و گفت: کلان پروژه ایران راه از ابتدا برای تحقق معادلات جهان و خاورمیانه طراحی شد که از سوی رهبری نیز مورد پیگیری قرار می‌گرفت و در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد.وی افزود: آمار ترانزیت کشور بیانگر عملکرد ما در کلان پروژه ایران راه است که در سال ۱۴۰۲ رکورد ترانزیت کشور با ثبت بیش از ۱۷ میلیون تن شکسته شد. این درحالی است که رکورد قبلی ترانزیت کشور حدود ۱۲ میلیون تن بود.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد بخش ریلی گفت: در بخش ریلی باید خطوط را افزایش دهیم. سال گذشته ۳۲ میلیون مسافر جابه جا شد اما تقاضا ۲.۵ برابر است. در بخش ریلی ۷۶۳ تن ترانزیت را در سال گذشته ثبت کردیم که باید این بخش را افزایش دهیم.بذرپاش افزود: ممنوعیت واردات واگن برطرف شد و این اجازه داده شد تا هرکجا توان داخلی امکان رفع کمبود را نداشت واردات انجام شود.
وی با اشاره به عملکرد بخش جاده‌ای گفت: دولت سیزدهم در حوزه آزادراهی افزایش ۳۵ درصدی توسعه آزادراهی را به ثبت رساند و ۳۲۷ کیلومتر آزادراه جدید در این مدت افتتاح شد.به گفته وزیر راه و شهرسازی، در بخش بزرگراهی به عدد بیش از ۴۸ هزار کیلومتر رسیده ایم و بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. در بخش راه‌های روستایی نیز بیش از ۷۴۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی احداث شد که رشد ۳۴ درصدی نسبت به عملکرد دولت قبل دارد.

وی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم ۱۹۱۱ نقطه حادثه خیز رفع شد و پلیس راه نیز در گزارش‌های خود عملکرد این نقاط را منظور می‌کنند که چقدر تصادفات، تلفات و مصدومیت‌ها کاهش یافته است.بذرپاش با اشاره به عملکرد بخش هوایی اظهار کرد: در دولت سیزدهم، عملیات اجرایی فاز دو فرودگاه امام خمینی(ره) با افزایش ظرفیت فرودگاه به ۵۰ میلیون نفر آغاز شد. همچنین فرودگاه‌های سقز، گناباد، ترمینال جدید فرودگاه کیش، ترمینال جدید مشهد به بهره‌برداری رسید و ترمینال فرودگاه رامسر و ترمینال جدید ایلام آماده بهره برداری هستند. به علاوه تامین و نصب تجهیزات کمک ناوبری در فرودگاه‌ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی در فرودگاه به جد پیگیری شد.وی در ادامه به عملکرد حوزه بنادر و دریانوردی و همچنین احیای خلیج گرگان اشاره کرد که با حضور رییس جمهور افتتاح شد.وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین توسعه بنادر چابهار، خمیر، امیر آباد، کاسپین و ساخت بنادر محلی در دولت سیزدهم پیگیری شد. وی ادامه داد: رشد ۴۹ درصدی ترانزیت دریایی، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۲۵ میلیون تن و افزایش ظرفیت بنادر به ۳۰۰ میلیون تن از جمله اقدامات انجام شده در حوزه بنادر و دریانوردی بوده است. تخلیه و بارگیری کانتینری رشد ۴۲ درصد و حمل مسافر رشد ۴۴ درصدی را به ثبت رساند.بذرپاش افزود: در فاز یک بندر شهید بهشتی شاهد سرمایه گذاری طرف هندی بودیم و در فاز دو بندر شهید بهشتی چابهار کنسرسیومی متشکل از قرارگاه خاتم الانبیا و بنیاد مستضعفان تشکیل شد.وی با اشاره عملکرد حوزه حمل و نقل هوایی گفت: در بخش جابه‌جایی مسافر داخلی حدود ۴۲ درصد و در بخش بین‌المللی با جابه‌جایی ۱۰.۴ میلیون مسافر بین‌المللی رشد ۷۶۰ درصدی را تجربه کردیم.

بذرپاش گفت: عملیات اربعین سال گذشته با کمترین حاشیه و مشکلات انجام شد و امسال تاکسی‌های اینترنتی را دعوت کرده ایم و میزان پارکینگ‌ها نیز امسال ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، امکانات سرمایشی امسال در پایانه‌ها نصب شده‌اند و سه نقطه حادثه خیز پر خطر هم رفع شده است.وی تاکید کرد: میزان پروازها را افزایش خواهیم داد و نرخ آن را ثابت خواهیم کرد، همچنین امسال تردد دریایی را اضافه می‌کنیم و در بخش ریلی نیز میزان سیر را ۲۰ درصد افزایش خواهیم داد.وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در عملیات حج امسال، زائران از ۲۱ فرودگاه کشور به سرزمین وحی اعزام شدند و برای اربعین امسال هم در نظر داریم تعداد ایستگاه‌ها را نسبت به سال قبل افزایش دهیم.بذرپاش در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از ۱۰ سال کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات برگزار شد، همچنین کمیسیون های مشترک اقتصادی با پاکستان، ترکیه، آذربایجان، سوریه و ترکمنستان برگزار شد که برگزاری کمیسیون مشترک با ترکمنستان منتج شد به اینکه زمان تردد کالا از روسیه به نصف کاهش یابد.بذرپاش در پایان با اشاره به وجود به هم آمیختگی ترانزیت و لجستیک، یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده در برنامه هفتم مشخص شد که وزارت راه و شهرسازی متولی این دو حوزه به عنوان پیشران پیشرفت کشور است و در حقیقت دست دولت بعد در این دو حوزه باز شد.
وی با اشاره به اهمیت برنامه هفتم توسعه گفت: ابزار انتشار اوراق صرفه جویی سوخت، قانون تامین مالی تولید و زیرساخت برای استفاده وزارت راه و شهرسازی وجود دارند و با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه، سند ملی حرکت دولت و مجلس برای ۵ سال آینده است، لذا همه باید روی آن وفاق داشته باشند و اجرا و تحقق برنامه هفتم توسعه را در دستور کار و پیگیری قرار دهند.

وی با بیان اینکه برخی شرکت‌های هواپیمایی طرح دعوا کرده بودند که البته مجموعه باید رفتار جدی‌تری از خود نشان می‌داد، تصریح کرد: باید توجه داشت که برنامه پنجم منقضی شده است و این احکام پنج سال عمر دارند مگر اینکه به احکام دائمی تبدیل شوند. الان برنامه هفتم در جریان است و آزاد سازی قیمت بلیت قطعاً ظلم به مردم است.وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: شرکت‌ها مدعی بودند که این حکم در زمان وزارت دکتر آخوندی در مدتی اجرا شده است اما باید توجه داشت اگر قانون گذار می‌خواست ادامه یابد در احکام دائمی می‌دید. ما این را ظلم به مردم دانستیم و معتقد بودیم که دولت ابزار کنترلی را از دست می‌دهد.وی گفت: این موارد از سوی شورای عالی هواپیمایی کشوری در کنار پیگیری سران قوا در دست اقدام دارد. از طرفی سوخت ۶۰۰ تومانی به شرکت‌های هواپیمایی تعلق می‌گیرد که دولت انتظار دارد با توجه به این یارانه سوخت، شرکت‌ها نیز در قیمت بلیت منافع مردم را در نظر بگیرند.بذرپاش ادامه داد: بعضی‌ها تحلیل‌های غلط مانند اینکه «مگر چند درصد مردم از هواپیما استفاده می‌کنند؟» را مطرح می‌کنند. این درست نیست چرا که بسیاری از مردم با صرفه جویی پول بلیت سفرهای زیارتی خود را تامین می‌کنند.وی افزود: با نرخ‌های قبلی هیچ شرکت هواپیمایی زیان ندیده و هیچ شرکتی از صنعت خارج نشده است. از طرفی در پروازهای خارجی و حتی تعدادی از پروازهای داخلی برخی هزینه‌های خود را جبران می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره حمایت‌های دولت از شرکت‌های هواپیمایی گفت: از مراجع ذی‌ربط خواسته شد تا شرایط خرید ناوگان برای شرکت‌های هواپیمایی به علاوه واردات قطعات و تجهیزات و سایر موارد تسهیل و همکاری لازم نیز انجام شود تا در شرایط خاص صلاح مردم را مورد توجه قرار دهند. ما به عنوان دولت سمت مردم هستیم تا به مردم فشار نیاید.وی اشاره کرد:شرکت‌های هواپیمایی داخلی از اواخرآذر ۱۴۰۲ با استناد به رای دیوان عدالت اداری درخصوص آزاد سازی نرخ گذاری بلیت هواپیما،اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما درمسیرهای داخلی کردند که وزارت راه و شهرسازی نامه‌ای درخصوص اعمال ماده ۹۱ برای رأی دیوان ارسال کرد که در مقابل رئیس دیوان نیز رأی را تا اطلاع ثانوی موقوف‌الاجرا کرد تا پس از برگزاری جلسات کارشناسی شده،مجدد رأی نهایی اعلام شود.بذرپاش یادآور شد:براین اساس،در26 خرداد ۱۴۰۳ رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای درخواست اعمال ماده ۹۱ قانون نسبت به رأی مذکور در هیأت تخصصی را واجد ایراد قانونی تشخیص نداد. طبق آخرین عمل، دیوان عدالت اداری اقدام به ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار کرد که بر اساس آن مقرر شده بود «حمل و نقل بار و مسافر هوایی مشمول قیمت‌گذاری بوده و افزایش قیمت آن منوط به هماهنگی با ستاد مزبور است.بذرپاش به انجام بیش از ۱۱۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک با همکاری پلیس اماکن و سازمان تعزیرات حکومتی اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان جریمه تعزیراتی در این راستا صادر شده است.وی ادامه داد: در موضوع قانون جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی دستگاه برتر شناخته شد و فقط در سال گذشته به بیش از ۷۴ هزار متقاضی در این راستا پاسخ داده شد.

وی به انجام کلان پروژه‌ها در این بخش اشاره کرد و گفت: پروژه ریلی رشت- آستارا حلقه مفقوده‌ای در این زمینه بود که اکنون قرارداد قطعه دوم تملک اراضی آن نیز در حال انجام است.بذرپاش افزود: در کنار آن قطعه رشت- کاسپین اجرایی شد که بتوانیم از طریق دریا به دریا نیز ارتباطات داشته باشیم و در عمل دریای شمال به دریای جنوب متصل شده است.وی خاطرنشان کرد: در کلان پروژه کریدور شرقی کشور شامل مسیر ریلی چابهار- زاهدان- خاش- سرخس، پروژه در ۲۰ قطعه کاری در حال انجام است و در راستای اتصال به بندر مهم و راهبردی چابهار نیز قرارداد با هندی‌ها منعقد شد.وی ادامه داد: اجرایی شدن پروژه ریلی شلمچه- بصره که از پیش از انقلاب روی زمین مانده بود، آغاز عملیات اجرایی کریدور مهم ارس به عنوان جایگزینی برای کریدور مورد اختلاف زنگه زور، بهره‌برداری از پروژه‌های ریلی همدان- سنندج، تبریز- بستان‌آباد، خاش- زاهدان، رشت- کاسپین، دو خطه شدن مسیر اهواز به اندیمشک و فعال شدن کارگاه‌های مسیر شیراز بوشهر از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.وزیر راه و شهرسازی به ممنوعیت واردات واگن‌های مسافربری در گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از احکام خوب برنامه هفتم توسعه، واردات کشنده‌ها و واگن‌های با عمر ۱۵ سال است که در این زمینه ابتدا از توان داخلی نیز استفاده خواهد شد.

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو