شماره خبر : 3303
منتشر شده در مورخ : ۸ مرداد ۱۴۰۳
ساعت : 20:32
سومین جشنواره ملی مهارت برگزار شد

با حضور وزیر کار:

سومین جشنواره ملی مهارت برگزار شد

سومین جشنواره ملی مهارت با هدف بزرگداشت «هفته ملی مهارت» با محوریت معرفی و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان مهارت آموزی، خیرین مهارتی، سفیران مهارت و اعطای نشان مهارت به بنگاه‌های اقتصادی سرآمد در حوزه مهارت با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.به گزارش خبر نگار روزنامه رسالت، سومین جشنواره ملی مهارت به تفکیک در چهار بخش شناسایی و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان مهارت‌آموزی، شناسایی و تکریم خیرین مهارت‌آموزی، انتخاب و معرفی سفیران مهارت و انتخاب و معرفی بنگاه‌های اقتصادی سرآمد در حوزه مهارت‌آموزی برگزار شد. کمیته داوری کشور از میان افراد پیشنهادی استان‌ها، پنج نفر را به‌عنوان برگزیدگان ملی انتخاب و معرفی خواهند کرد و همچنین به برگزیدگان علاوه بر تقدیر نامه، تندیس مهارت اعطا گردید. حُسن شهرت فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌های مهارتی، فعالیت در رسانه‌ها به‌منظور ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کسب افتخارات ملی در قالب‌های انتخاب به‌عنوان مربی، هنرآموز، مدرس نمونه کشوری، پژوهشگر نمونه کشوری در حوزه مهارت‌آموزی و مسابقات ملی مهارت، تدوین استانداردهای آموزش یا سنجش مهارت، مشارکت در درآمدزایی این سازمان از طریق اجرای تبصره ۷۵، اختراع ثبت شده و تالیف و ترجمه کتاب، دارا بودن تشویق نامه از مقامات استانی و کشوری در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از شاخص‌های ارزیابی فعالان و پیشکسوتان مهارتی است. شناسایی و اهدای نشان مهارت بنگاه‌های اقتصادی سرآمد در حوزه مهارت‌آموزی، بر اساس شاخص‌های کسب نشان ملی مهارت، گواهی تعهد به مهارت‌آموزی و لوح تقدیر کوشش در مهارت‌آموزی، انجام شده است. با توجه به اینکه مهمترین ماموریت هدفگذاری شده سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور در راستای ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی استاندارد و مورد نیاز بازار کار و تدوین استانداردهای روز آموزش مهارت تعریف شده است، بر این اساس اجرای طرح‌های مهارتی با هدف توانمندسازی به‌ویژه جوانان جویای کار، در راستای ایجاد و پایداری اشتغال در کشور انجام می‌شود. این رویداد به صورت سراسری، هم زمان در ۳۱ استان کشور با حضور روسای بنگاه‌های اقتصادی، سفیران مهارت و خیرین مهارتی برگزار شد. همچنین در این مراسم، ۳۱ کارگاه آموزش هوش مصنوعی در سراسر کشور نیز افتتاح شد.

بیش از ۷۹ درصد آموزش‌های مهارتی سازمان فنی و حرفه‌ای، فرد را به سمت درآمدزایی می برد

مهرداد عظیمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این مراسم گفت: در آئین تنفیذ رئیس جمهوری در توصیه‌های رهبر معظم انقلاب چند کلید واژه وجود داشت، نخستین کلید واژه موضوع مردم سالاری و توجه به مردم بود. ما باید در حوزه مأموریت ذاتی خود امور را به مردم بسپاریم.وی ادامه داد: این سازمان با صدور بیش از ۳۶ هزار مجوز برای آموزشگاه آزاد و ۶۰ درصد مأموریت ذاتی سازمان مهارت است که انجام شد.رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این که این مدال بر سینه سازمان آویخته شد، اظهار کرد: کلید واژه بعدی اولویت بندی امورات بود. رهبر معظم انقلاب عنوان کردند مسائل ما بسیار است اما باید در نقشه را موضوع‌ها اولویت بندی شود.عظیمی اضافه کرد: کلیدواژه دیگر نگاه و باور مدیریت جهادی بود. در سازمان فنی و حرفه‌ای بر این مش مسیر خود را انتخاب کرده است. نگاه جهادی در حوزه مأموریت منجر به تعریف چند راهبرد شد و مسئولیتی که بر عهده سازمان بود به شایستگی انجام داد. از این‌رو در تمام شاخص‌ها شاهد یک جهش بودیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که سازمان فنی و حرفه‌ای کشور رتبه اول را در برنامه تحولی زیرمجموعه‌های وزارتخانه دارا است، اظهار کرد: موانعی برای تداوم جهش وجود دارد که باید رفع شود. یکی از موانع عدم تصویب اساسنامه سازمان بود که پس از نیم قرن بالاخره با تلاش جمعی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و کمیسیون آموزش به تصویب رسید. این اساسنامه ۱۸ بند دارد که به جهش فعالیت‌ها در سازمان کمک خواهد کرد.وی با اشاره به گسترش مهارت آموزی گفت: با انعقاد قراردادهایی با معاونت اشتغال کمک بزرگی به کاهش نرخ بیکاری در کشور شد. به گفته وزیر کار در بهار امسال برای نخستین بار نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسید که رتبه بی سابقه‌ای بود.وی یادآور شد: بر اساس داده‌ها بیش از ۷۹ درصد آموزش‌های مهارتی سازمان فنی و حرفه‌ای یا فرد را دارای درآمد می‌کند یا به سوی شغلی هدایت می‌شود.عظیمی با بیان این که بر اساس افق بلند باید توانمندی‌های ما به جهان معرفی شود، ادامه داد: سازمان بر خود مکلف می‌داند با شبکه ۴۰ هزار نفری مربی در بخش دولتی و خصوصی توانمندی‌های خود را به دنیا صادر کند از این رو دیپلماسی مهارت در این خصوص مصوب شد.رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در پایان اظهار کرد: در حال حاضر کشورهای متعددی درخواست ارائه خدمات مهارتی از ایران را دارند. بنابراین سازمانی که کانون مهارت است اگر در مسیر درست حرکت کند اتفاق‌های بزرگی در کشور رخ می‌دهد.

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو