شماره خبر : 3318
منتشر شده در مورخ : ۹ مرداد ۱۴۰۳
ساعت : 15:5
همه در اربعین خدمتگذار هستند

همه در اربعین خدمتگذار هستند

فرشاد شاهیاری
دبیر ستاد اربعین حسینی در  شرکت مدیریت  توسعه صنایع پتروشیمی

اربعین حسینی، مصداق عینی حماسه ایست که "همه"را در کنار یکدیگر جمع می کند. امروز همه اصناف، حرفه ها، شرکتها، صنایع و ..... آماده هستند تا  با هم فکری و هم افزایی خود، گامی در راستای برگزاری هر چه شکوهمندتر حماسه اربعین حسینی بردارند.ما اربعین حسینی را نه تنها یک مراسم، بلکه یک حماسه می نامیم، چرا که محدود به یک عزاداری نیست و در درون آن پیامها، هنجارها و معجزات فراوان و بی مانندی نهفته است. اربعین حسینی، یک اقیانوس بیکران است و هر فرد ، سازمان یا مجموعه ای که دل در گروی مکتب تشیع و آزادگی دارد باید خود را جزئی از این مجموعه خروشان و تمام نشدنی ببیند.
ما از یک حماسه بیکران و گسترده سخن می گوییم، یعنی همگان باید در تحقق و گسترش آن نقش ایفا کنند.پس همه در اینجا مسئولیت دارند و همه باید در عین اینکه از برکات این حماسه بهره مند شوند در حد خود به دیگران نیز بهره برسانند. این خصلت حماسه اربعین است.
نکته دیگر اینکه اربعین بزرگ ترین اجتماع بشری سالیانه محسوب می شود.حضور دهها میلیون دلداده مکتب اهل بیت و حتی پیروان برخی مذاهب دیگر در راهپیمایی و زیارت اربعین، آن را تبدیل به یک هم آوردی و هم افزایی جمعی کرده است. حتی تعداد افراد شرکت کننده در راهپیمایی و زیارت اربعین، نسبت به افراد شرکت کننده در حج تمتع نیز بیشتر است.قطعا در چنین شرایطی نمی توان مسئولیت کار را صرفا بر دوش نهادهای فرهنگی و تبیینی گذاشت. همان گونه که اشاره شد، اربعین حماسه ای بیکران است و دامنه مشارکت در آن نیز گسترده بوده و به مصادیق ، نهادها  و سازمانهای خاص محدود نمی شود.
در تبیین فلسفه حج، می گوییم یکی از ثمرات و برکات آن، تجمع مسلمانان در کنار یکدیگر و آگاهی نسبت به سبک زندگی، فرصتها و تهدیدات مشترک، نحوه تعامل اقتصادی و همکاری های مثبت و ...است. اربعین نیز این خصلت را در درون خود دارد .بدون شک آشنایی زوار اربعین ، چه زوار ایرانی و چه زوار دیگر کشورها با شرکتها و صنایع ایرانی ، حتی اگر در حد شنیدن یک نام باشد، برای همه جهان تشیع فرصت ساز است.
شرکتها و موسات گوناگون در کشور در راستای برگزاری پرشور مراسم اربعین حسینی و با هدف خدمت به زوار گرانقدر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، هم افزایی با یکدیگر را در دستور کار قرار داده و  خود را یک مجموعه واحد با اهداف یکسان تلقی کنند. قطعا در این مسیر گام بر خواهیم داشت....

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو