شماره خبر : 3972
منتشر شده در مورخ : ۱ مهر ۱۴۰۳
ساعت : 19:42
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری طرح‌های پژوهشی مکتب هنر رضوی و دانشگاه هنر

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری طرح‌های پژوهشی مکتب هنر رضوی و دانشگاه هنر

 انعقاد تفاهمنامه دائم همکاری و قرارداد یک ساله طرح های پژوهشی مکتب هنر رضوی به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر ایران با حضور حسنایی رییس دانشگاه هنر ، حجت الاسلام رنجبران، معاون پژوهشی دانشگاه هنر ایران، حکیمی معاون موسسه افرینش های هنری آستان قدس و رضا استادی نماینده استان قدس در حوزه اجرایی و مدیر پروژه مکتب رضوی ظهر امروز یکم مهر ماه در دانشگاه هنر برگزار شد.به گزارش خبرنگار روزنامه رسالت؛ در ابتدا محمد جواد استادی مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: این نشست به مناسبت ادامه همکاری دو مجموعه برگزار می‌شود پیش از این تفاهم نامه‌ای بین دو مجموعه به صورت سه ساله منعقد شده بود و این تفاهم نامه دوباره امضا شد و همکاری بین دو نهاد به صورت دائمی ادامه پیدا می‌کند.‌استادی با اشاره به قرارداد دائمی با دانشگاه هنر گفت: در تفاهم نامه نخست مأموریت ها مقطعی بود اما زمانی که سه سال از تفاهم عبور کرد اهداف تفاهم نامه بنیادین شد. مثلاً تقویت ادبیات نظری مکتب هنر رضوی، تقویت گفتمان ایده مکتب هنر رضوی،توانمندسازی نیروی انسانی کارآمد، تربیت هنرمندانی که به زبان روز هنر رضوی را عرضه کنند و... برخی از آنها است. برگزاری اردوهای دانشجویی از جمله برنامه‌های ما است و بسیاری از موضوعات پایان نامه از دل همین اردوها انتخاب و استخراج شده است.وی ادامه داد:در ادامه فراخوانی اعلام می‌شود و درآن محورهای مورد نیاز ما اعلام می‌شود و پس از آن قرارداد همکاری با پژوهشگران امضا می‌کنیم و برای انجام کار پژوهشی کاربردی از آنها حمایت می‌کنیم.مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوییادآور شد: امروز حرم رضوی تنها مجموعه‌ای در جهان اسلام است که همیشه هنرمندان در حال هنرنمایی در آن هستند.استادی در تعریف مکتب هنر رضوی گفت:این مکتب به عنوان دال مرکزی موسسه آفرینش‌ها تعریف شده و بدنبال دستیابی به یک الگوی کلام است که به این پرسش پاسخ دهد که چطور میتوانیم مفاهیم بلند رضوی را تبدیل به فرم کرده و در قالب فراورده های هنری تعالیم را به جامعه ارائه کنیم.

 * تمرکز دانشگاه هنر روی هنر رضوی بیشتر می‌شود

در ادامه محمدرضا حسنایی رئیس دانشگاه هنر درباره تقارن این موضوع با اول مهر گفت: این تقارن حتماً برای ما سبب خیر است. سه سال قبل دست به دامن حضرت رضا علیه السلام شدیم که راهگشا باشند و ما هنر رضوی را در دانشگاه هنر به عنوان محور داشته باشیم.وی افزود: آنچه حاصل شد فراتر از پیش‌بینی‌های ما بود و همایش مکتب هنر رضوی سال گذشته برگزار شد. در ادامه به این نتیجه رسیدیم که از امام رضا علیه السلام کم درخواست کردیم و نباید سه ساله قرداد می بستیم و موضوع زمان را از دستور خارج کردیم تا دو نهاد همیشه همکاری داشته باشند.رئیس دانشگاه هنر با بیان اینکه تمرکز ما روی موضوعات مربوط به هنر رضوی و موضوعات مرتبط بیشتر می‌شود، گفت:سال گذشته که همایش برگزار شد شروع خوبی بود و بوسیله آن خط پژوهشی برای ما مشخص شد و امسال تمرکز بیشتری بر موضوعاتی خواهیم داشت که به دستاوردهای بیشتری برسیم و این قول را می‌دهیم که با این عنوان می‌توانیم به جمهوری اسلامی کمک کنیم.

در ادامه حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آستان با هنر درهم تنیده شده گفت: بخشی از تمدن اسلامی در این آستان خلق شده و حدود هشتصد سال آثار قدمت دارد و باید امروز این مسیر ادامه پیدا کند.وی ادامه داد: در آستان قدس رضوی هنر یک امر تزئینی نیست، بلکه مفاهیم را منتقل می‌کند و مسئله زیارت و شناخت و معرفت امام را تسهیل می‌کند و ما به دنبال رسیدن به ساختار و چارچوب و الگو برای رساندن زبان هنر هستیم و این امر محقق نمی‌شود مگر با همراهی هنرمندان و اساتید و رسیدن به مکتب هنر رضوی. باید ارتباط با فضاهای هنری را تنگاتنگ کنیم که یکی از نهادها دانشگاه هنر بود و در این راستا جشنواره گنجینه مهر برگزار و بسیاری برنامه‌های دیگر برگزار شد.حکیمی گفت: هنری که با مفاهیم رضوی گره بخورد مفاهیم را به خوبی به جامعه منتقل می‌کند و امید آیت که این مکتب به خلق آثار فاخر و ماندگار منتهی شود و جامعه را به سمت ارادت بیشتر به حضرت رضا پیش ببرد.

در ادامه حجت‌الاسلام رنجبران معاون پژوهش دانشگاه هنر گفت: چند نکته وجود دارد که دغدغه رهبری و جامعه هم هست و آن هم سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها است. ابن کار یک محفل و جایگاهی را می‌خواهد و این تفاهم نامه برای اسلامی شدن دانشگاه به دانشگاه جهت داد، در نقشه اسلامی شدن مفادی وجود داشت که این گونه کارها محور باشد.وی افزود: بسیاری از دانشگاه‌ها تحقیقاتشان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما نوع پژوهش‌های ما کاربردی است و بخشی از نیاز دانشگاه با این قرارداد برطرف می‌شود. سال گذشته کنگره مکتب هنر رضوی و جشنواره گنجینه مهر رضوی برگزار شد نشر چند کتاب در دستور کار قرار گرفت. کارگروه‌های علمی و تخصصی تشکیل دادیم و کرسی‌های نظریه پردازی را تشکیل دادیم.رنجبران با بیان اینکه دبیرخانه‌ای هم تشکیل داده شد گفت: کار دبیرخانه هدایت و حمایت از پژوهش‌های مرتبط با مکتب هنر رضوی است و در آن از فعالیت‌های علمی اساتید و دانشجویان با موضوع مرتبط حمایت می‌شود. اعتبار خوبی هم برای کار اختصاص داده شده و آمادگی بستن قرارداد با دانشجویان و اساتید وجود دارد.

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو