این هفت استان حواسشان به سیل باشد!

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره احتمال وقوع سیل در7 استان کشور هشدار داد.
محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت بالای لایروبی رودخانه‌ها در مدفع سیلاب‌ها، گفت: ایران حدود ۱۴۴هزار و ۶۲۰ کیلومتر رودخانه دارد که حدود ۴هزار و ۸۲۰ کیلومتر آن از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می‌کنند. باید تمام این رودخانه‌ها لایروبی شود تا مانع جمع شدن آب و سیلاب ها نشود.
وی افزود: در رودخانه‌هایی که عموما دارای شیب بالای ۲۰ درصد هستند، سیل بندها نقش مهمی دارند و اگر این سیل بندها نباشند گل و لای سیلاب‌ها وارد سدها می شوند و حجمی از ظرفیت سد را به خود اختصاص می دهد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور،
 «برید بندی» و اصلاح مسیر رودخانه‌ها را یکی از موانع ورود گل و لای به رودخانه ها دانست و تأکید کرد: با اصلاح مسیر رودخانه‌ها می توان مانع ورود گل و لای و شن و ماسه به رودخانه ها شد. در برخی از کشورها این سیاست به گونه ای دنبال می شود که در برخی ماه‌های سال به شرکت‌هایی اجازه می دهند که شن و ماسه رودخانه ها را به جایی دیگر منتقل کنند. نامی با بیان اینکه  ۵۹ درصد از کشور ما را سنگ و ۴۱درصد دیگر را خاک تشکیل می دهد، گفت: برای جایگزینی یک سانتی متر خاک، به ۸۰۰ سال زمان نیاز داریم. در برخی کشورها خاک مهمتر از شن و ماسه است. وی در بخش دیگری از سخنانش، خواستار توجه ویژه به لایروبی رودخانه‌های کشور شد و عنوان کرد: وزیر کشور از استانداران خواسته تا تجهیزات مهندسی سنگین استان‌ها اقدام به لایروبی رودخانه‌ها کنند. ما باید فکری برای آب های خروجی استان گلستان کنیم  چرا که می توان شاهد بحرانی مانند سال ۱۳۹۸ در آن استان بود.
نامی اضافه کرد: خوشبختانه بودجه ای برای استان گلستان در نظر گرفته شده و تاکنون ۱۲۰ کیلومتر از رودخانه‌های این استان لایروبی شده و این تلاش همچنان ادامه دارد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به یکی از چالش های پیش روی کشور در بحران های سیل‌زا اشاره و خاطرنشان کرد: حدود ۶۴۸ سازه تقاطعی در استان‌های کشور وجود دارد که در آنجا رودخانه‌ها با جاده‌ها برخورد می‌کنند. برخی از آنها دارای ارتفاع کم هستند و اگر چندمیلی متر بارش بیشتر از حد معمول باشد، تقاطع موجود ارتفاع پل ها و دهانه‌ها امکان عبور این میزان دبی از ورودی را ندارد و ما در این نقاط با مشکلات جدی روبه رو هستیم. وی گفت: خطر سیل همیشه در کمین این چند استان کشور است، در واقع استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی، چهارمحال بختیاری و بخش‌هایی از جنوب کرمان و کردستان همیشه در معرض وقوع سیلاب‌ها هستند و باید توجه جدی داشته باشند.

این هفت استان حواسشان به سیل باشد!
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو