ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

حمایت دولت از تجار صادرات را استمرار می‌بخشد

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح صادرات محصولات کشاورزی پرداخت و با تأکید بر لزوم استمرار این روند عنوان کرد: در تمام دنیا پایبندی به تعهدات مرسوم است؛ بنابراین در فرآیند تجارت بین‌الملل می‌بایست مطابق با موضوعات پیش‌بینی‌شده حرکت و تعهدات را عملیاتی کرد. مادامی‌که صادرات محصول به یک کشور هدف پیش‌بینی‌ می‌گردد، برنامه‌ریزی‌ها برای دریافت محصول شکل می‌گیرد. دراین راستا ضرورت دارد تا تولیدات را مطابق با نیازهای کشور هدف صادر کنیم و پیش‌نیازهای استمرار روند صادراتی را رقم بزنیم. نمی‌‌توان تنها طی بازه زمانی مشخص صادرات کرد و سپس از روند صادراتی محصول جلوگیری کرد. متأسفانه به‌کرات در کشورمان دیده‌شده است که صادرات یک محصول شکل می‌گیرد و سپس برای مقطعی متوقف یا از آن جلوگیری می‌شود.
وی با تأکید بر ضرورت استمرار روند صادرات محصولات کشاورزی و لبنی کشور افزود: جلوگیری از روند صادراتی موجب بی‌اعتمادی کشور طرف تجارتمان‌ خواهد شد. ازاین‌رو ضرورت دارد تا وزارت جهادکشاورزی و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه و معاونت اقتصادی وزارت صمت برنامه‌ریزی جامع داشته باشند و مانع از شکل‌گیری چنین موضوعاتی شوند. اعظمی ساردویی تصریح کرد: در شناسایی کشورهای هدف می‌بایست پویا بود و در رایزنی‌ کشورهای هدف، مقاصد متخصص و مطابق با نیاز صادراتی را مبرهن کرد. متأسفانه فعالیت‌های وزارت امورخارجه در این حوزه قابل‌توجه نبوده و این مهم همچنان مغفول مانده است.عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم سرمایه در گردش همچنین خاطرنشان کرد: تاجری که یک محصول را صادر می‌کند، حدود سه ماه در انتظار بازگشت سرمایه خود می‌ماند. از طرفی دیگر مشکلاتی در حوزه ارز همچون تحویل ارز نیمایی و کارت بازرگانی وجود دارد که این فرآیند را دشوار می‌سازد.
 نیاز است تا دولت تجار و بازرگانان کشور را بیش‌ازپیش حمایت کند و از موانعی همچون پیمان‌سپاری ارزی جلوگیری کند. او درتشریح معایب جلوگیری از روند صادراتی و زیان تولیدکننده متذکر شد: در تابستان ۱۴۰۲ در استان‌‌های اصفهان و چهارمحال بختیاری محصولی همچون پیاز خوراک دام شد. در شرایط فعلی نیز روند صادرات این محصول متوقف‌شده تا افزایش قیمت شکل نگیرد. مجموع این عوامل موجب شده تا اکنون در جنوب کرمان کاهش قیمتی رخ دهد و به نظر می‌رسد این روند تا پایان فصل استمرار یابد و کاهش قیمت شدید پیاز رخ دهد. وی درخصوص صادرات محصولات لبنی با تأکید بر جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری یادآور شد: در حوزه صادرات محصولات لبنی باید مانع از قیمت‌گذاری دستوری شد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که قیمت‌گذاری دستوری در یکایک حوزه‌های اقتصادی مردود است و همواره مانع از فعالیت درست خواهد بود چراکه قیمت‌ها تابعی از عرضه و تقاضا هستند.
 بنابراین عرضه و تقاضا باید قیمت نهایی یک محصول را مشخص کنند. او همچنین ادامه داد: در صادرات محصولات لبنی، شرکت‌های تولیدکننده به کشور هدف متعهد می‌شوند و می‌بایست در جایگاه بین‌الملل به تعهد خود عمل کنند. دراین فرآیند دولت نمی‌تواند ورود پیدا کند و مانع از روند اجرای تعهداتشان شود. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در پایان این گفت‌وگو ضمن تأکید بر در دست داشتن برنامه‌های مدون و جامع برای صادرات بلندمدت اظهار داشت: متأسفانه علی‌رغم افزایش صادرات اما برنامه‌ریزی‌های موجود در این حوزه ضعیف است.
 ضرورت دارد تا دولت و وزارت جهادکشاورزی درخصوص مدیریت بازار داخلی و صادرات خارجی برنامه جامع و مدون را در دستورکار قرار دهند و برنامه‌ریزی بیش‌تری را صرف این مهم کنند.
 حمایت دولت از تجار صادرات را  استمرار می‌بخشد
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو