محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران:

لزوم اصلاح سیاست‌های حمایت از دهک‌های محروم

محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با تأکید بر لزوم اصلاح سیاست‌های حمایتی و انتقال یارانه‌های درون زنجیره‌ای به دهک‌های محروم عنوان کرد: ضرورت دارد تا دولت در حوزه احیای شیر رایگان مدارس و کالابرگ ویژه دهک‌های محروم کشور ورود کند و از قیمت‌گذاری دستوری اجتناب کند.
وی درتشریح نقش عرضه و تقاضا در قیمت‌گذاری‌ محصولات لبنی افزود: دولت باید اجازه دهد تا عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت نهایی محصولات باشد. دراین راستا ضرورت دارد تا روند سرکوب قیمت‌ کارخانه و پرداخت یارانه از جیب کارخانه‌ها نیز به پایان برسد.
او همچنین تصریح کرد که به دنبال هیچ امتیاز ویژه‌ای نیستیم و تنها مطالبه‌مان عدم‌مداخله در قیمت‌گذاری و اصلاح سیاست‌های حمایتی است.
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران درباره افزایش صادرات محصولات لبنی خاطرنشان کرد: شیر خشک صنعتی با ۲۴/۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن به ۱۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، نخستین محصول لبنی صادراتی برحسب ارزش دلاری است که ۳۹ درصد از مجموع ارزش صادرات لبنی را به خود اختصاص داده است.
بنی طبا بابیان اینکه عراق، مقصد نخست صادرات محصولات لبنی کشور است، افزود: شرکای تجاری ایران در صادرات لبنیات در سال جاری ۳۹ کشور بوده‌اند که اصلی‌ترین آن‌ها به ترتیب عراق، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی و جمهوری آذربایجان می‌باشند.
وی درتشریح حجم محصولات صادراتی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ متذکر شد: عراق با افزایش ۳۱درصدی حجم صادرات در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۱۸۴ هزار تن صادرات، نخستین مقصد لبنیات ایران با ۶۵/۴ درصد از سهم صادرات بر اساس حجم است.
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در پایان این گفت‌وگو با اشاره به مقاصد صادراتی محصولات لبنی کشور یادآور شد: بر اساس ارزش صادرات نیز عراق با افزایش ۳۰/۵ درصدی ارزش صادرات در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۲۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صادرات، نخستین مقصد لبنیات ایران با ۵۸ درصد از سهم ارزشی است. این در حالی است که افغانستان با کاهش ۱۵/۴ درصدی حجم صادرات در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۲۰/۸ هزار تن صادرات، سومین مقصد لبنیات ایران با ۷/۴ درصد از سهم صادرات بر اساس حجم است.

 لزوم اصلاح سیاست‌های حمایت  از دهک‌های محروم
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو