جلادی که سرنوشتی جز شکست نخواهد داشت

مرگ مغزی نتانیاهو در غزه

گروه  بین‌الملل
 قطع نظر از اینکه جنگ طوفان الاقصی با چه نتیجه‌ای به فرجام برسد، دو عنصر غافلگیری اسرائیل و دستگاه‌های نظامی و امنیتی عریض و طویل آن‌که داعیه‌دار قرار داشتن در صدر فهرست نهادهای امنیتی جهان هستند و نیز تلفات بالای واردشده به اسرائیل برای هیئت حاکمه کنونی این رژیم به‌شدت پیامدهای سیاسی مهمی را در پی خواهد داشت.از همان روزهای نخست عملیات طوفان الاقصی گروه‌های مقاومت فلسطین، اعتراف مقامات اسرائیلی به ناتوانی در پیش‌بینی و پیشگیری این حمله آغاز شد. ابتدا هرتسی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل سه روز پس از آغاز درگیری اعلام کرد: ارتش اسرائیل موظف به حفظ امنیت ساکنان است، ما روز شنبه در انجام این وظیفه خود در اطراف نوار غزه شکست خوردیم. قطعاً از این شکست درس خواهیم گرفت و درباره آن تحقیق خواهیم کرد، اما اکنون هنوز جنگ ادامه دارد و وقت آن نرسیده است.
 نتانیاهو قدرت فرار از شکست را ندارد
پس از هالوی، بتصلائل اسموطریچ، وزیر دارایی اسرائیل که با حفظ سمت وزیر جنگ دوم به حساب می‌آید، نیز اعلام کرد: ما شکست خوردیم. کابینه اسرائیل در جلوگیری از حمله حماس شکست خورد. مسئولیت این وضعیت را می‌پذیرم. در همین راستا آهارون هالیوا، رئیس اداره اطلاعات ارتش هم با اعتراف به شکست گفت: اداره اطلاعات نظامی تحت فرمان من، در مورد حمله حماس هیچ هشداری نداد و ما در مهم‌ترین مأموریت خود شکست خوردیم. من به‌عنوان رئیس اداره اطلاعات نظامی مسئولیت کامل این شکست را بر عهده می‌گیرم. درنهایت رونن بار، فرمانده شین بت (سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل) نیز دراین‌باره اعلام کرد: باوجوداینکه اقدامات بسیاری انجام دادیم، اما شوربختانه موفق نشدیم هیچ‌گونه هشدار مؤثری درباره حمله روز شنبه 7 اکتبر ارائه دهیم. ازاین‌رو به‌عنوان رئیس این سازمان مسئولیت این شکست را برعهده می‌گیرم. به‌موقع تحقیقاتی را در این زمینه انجام خواهیم داد، اما درحال حاضر مشغول جنگ هستیم.بااین‌وجود به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو هیچ تصمیمی برای برعهده گرفتن مسئولیت شکست در پیش‌بینی حمله حماس، جلوگیری از آن و تلفات واردشده به اسرائیل ندارد. دو روز پیش یوسی شلی، مدیر دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهارنظری عجیب، سران اعتراضات 40 هفته‌ای علیه اصلاحات دیوان عالی و نیز سران نظامی اسرائیل به‌خصوص هرتسی هالوی را مسئول این شکست معرفی کرد. وی صراحتاً نتانیاهو را از هرگونه تقصیری در این زمینه مبرا دانست.
 مقصرسازی به سبک نتانیاهو
از سوی دیگر نتانیاهو تا شنبه‌شب حتی حاضر به برگزاری نشست خبری نیز نشده بود. در جریان این نشست خبری نتانیاهو با سؤالات چالش‌برانگیز خبرنگاران درباره مسئولیتش در این شکست روبه رو شد. نتانیاهو اما با طفره رفتن از پاسخ، تنها به بیان یک جمله بسنده کرد: همه ما به وقتش باید پاسخ بدهیم، ازجمله من! همچنین در هفته‌های اخیر برخی رسانه‌های اسرائیلی از تلاش سارا نتانیاهو، همسر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای مدیریت افکار عمومی و جلوگیری از اینکه نتانیاهو یا شخصیت‌های نزدیک به او خود را مقصر این شرایط بدانند خبر داده بودند. بلافاصله پس‌ازاین نشست خبری بود که نتانیاهو در یک تويیت دستگاه‌های امنیتی اسرائیل به‌ویژه شین بت را مقصر این شکست قلمداد کرد و نوشت: هیچ هشداری درباره احتمال این حمله از سوی این دستگاه‌ها به او نرسیده است. اما این توييت آن‌قدر واکنش منفی دریافت کرد که بی‌بی پس از 9 ساعت آن را حذف کرد و به خاطر متهم کردن دستگاه‌های امنیتی عذرخواهی کرد!
 طوفان الاقصی ، بنیامین نتانیاهو  
به نظر می‌رسد نتانیاهو درصدد فرار به جلو و سلب مسئولیت از خود است. انتظار می‌رود، رسوایی شکست اطلاعاتی و امنیتی اسرائیلی‌ها در پیش‌بینی و خنثی‌سازی این حمله از یک‌سو و تلفات انسانی بسیار زیادی که در این حمله به‌طرف اسرائیلی وارد شد از سوی دیگر پس از جنگ پیامدهای منفی زیادی را برای مقامات کابینه نتانیاهو و نیز مقامات امنیتی و نظامی به همراه داشته باشد؛ به‌طوری‌که برخی شخصیت‌ها از پایان یافتن عمر سیاسی نتانیاهو صحبت می‌کنند و غافلگیری و ضربه واردشده به اسرائیل را با جنگ یوم کیپور 1973 مقایسه می‌کنند. جنگ یوم کیپور اگرچه نهایتاً با پیروزی اسرائیل به پایان رسید اما دولت‌های مصر و سوریه حمله‌ای غافلگیرانه علیه اسرائیل ترتیب دادند و حدود 2700 صهیونیست در این جنگ از پای درآمدند.با وجود پیروزی نهایی اسرائیل در آن جنگ، اما بسیاری از مقامات ارشد این رژیم ازجمله گلدا مایر، نخست‌وزیر وقت، دادگاهی شدند. پیامد این نبرد در سپهر سیاسی اسرائیل، عبارت از ریزش محبوبیت جناح چپ و به قدرت رسیدن راست گرایان بود. برخی تحلیل‌گران معتقدند چنین سرنوشتی را باید این بار برای نتانیاهو، حزب لیکود و جناح راست متصور شد و این مجموعه تا مدتی دچار ریزش شدید آرا و محبوبیت خواهد شد.اما بسیاری دیگر می‌گویند این بار پیروزی و برتری امنیتی و میدانی نیز نصیب صهیونیست‌ها نخواهد شد!  به عبارت بهتر، شکست صهیونیست‌ها در جنگ غزه جدی و قطعی و تبعات پس‌ازآن نیز برای نتانیاهو و دیگر مقامات صهیونیستی بسیار سخت‌تر خواهد بود. عجالتاً نظرسنجی‌هایی که در این مدت انجام‌شده وضعیت نتانیاهو را بسیار وخیم نشان می‌دهد و حدود 80 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها نتانیاهو را مسئول شرایط موجود می‌دانند و 56 درصد خواستار استعفای او هستند. حتی در میان هواداران حزب لیکود نیز 68 % نتانیاهو را مقصر این شکست معرفی کرده‌اند.مرگ نتانیاهو فرارسیده و حتی نزدیکان وی نیز پس از شکست رژیم اشغالگر قدس در عملیات طوفان الاقصی، خود را برای اعلام پایان تاریخ‌مصرف سیاسی نخست‌وزیرشان آماده ساخته‌اند. در چنین شرایطی اصرار بر ادامه جنگ غزه تنها هزینه‌ها و تبعات شکست رژیم اشغالگر قدس را سنگین‌تر ساخته  و سودی برای نتانیاهو و همراهانش به همراه نخواهد داشت.
 مرگ مغزی نتانیاهو در غزه