عصبانیت زلنسکی از غرب

مجله «تایم» در تحلیلی نوشته است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از نتایج سفر پاییزی خود به واشنگتن به دلیل از دست دادن علاقه متحدان غربی خویش به درگیری در اوکراین و به‌طورکلی این کشور عصبانی شده است.
در این مقاله یادآوری شده، یکی از  اطرافیان زلنسکی در واکنش به این سؤال که رئیس‌جمهور در این سفر چه احساسی داشت، بدون کوچک‌ترین تردیدی پاسخ داد: «خشمگین». به گفته وی، زلنسکی کاملاً می‌بیند که علاقه به اوکراین در جهان در حال تضعیف است و سطح حمایت بین‌المللی از کی‌یف نیز کاهش یافته است. او احساس می‌کند از سوی متحدان غربی مورد خیانت قرار گرفته است.
این نشریه یادآور شد که سفر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به واشنگتن، درحالی‌که بسیاری از رویدادهای مهم دیگر در جهان، ازجمله در منطقه خاورمیانه، در حال وقوع است، از سوی رسانه‌های آمریکایی «به‌شدت بسیار کمی» پوشش داده شد.در این راستا، «اسکات ریتر»، افسر سابق اطلاعات ارتش آمریکا نیز در مصاحبه‌ای ابراز عقیده کرد که رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا افکار عمومی را برای شکست اوکراین آماده سازند و به‌گونه‌ای کشورهای غربی و تأثیر آن‌ها بر درگیری را توجیه کرده و سفیدنمایی کنند.
ریتر می‌گوید: «روزنامه‌نگاران غربی قصد دارند دلایلی را ارائه کنند که چرا همه‌چیز درست پیش نرفت، ولی مسلماً هیچ‌یک از آن‌ها به این دلیل نخواهد بود که غرب اقدامات درستی انجام نداده است.»
درعین‌حال، این افسر اطلاعاتی سابق آمریکایی مطمئن است که اوکراین از ابتدا شانسی برای پیروز شدن نداشت و هنگامی‌که این موضوع برای کشورهای غربی آشکار شد، آن‌ها مهندسی اوضاع را در اختیار رسانه‌های خود قراردادند تا «از ارباب سیاسی خود محافظت کنند».
اسکات ریتر پیش‌ازاین، گفته بود که زلنسکی در حال از دست دادن محبوبیت خود در غرب است و جهان دیگر از تماشای نمایش او، بر اساس فیلمنامه‌ای که برایش نوشته شده بود، خسته شده‌اند. به عقیده این کارشناس، دولت آمریکا توانایی حمایت هم‌زمان از اسرائیل و اوکراین را ندارد. ریتر گفت: واشنگتن نمی‌تواند کی‌یف را از شکست در برابر روسیه نجات دهد. نظامیان روسی در حال انجام عملیات تهاجمی هستند که درنهایت ارتش اوکراین را از بین خواهد برد.
آژانس خبری بلومبرگ اخیرا گزارش داده است  کشورهای جنوب جهانی هیچ علاقه‌ای به «فرمول صلح» پیشنهادی رئیس‌جمهور اوکراین در اجلاس صلح که اوایل هفته جاری در مالت برگزار شد، نشان ندادند، زیرا توجه آن‌ها روی درگیری کنونی بین فلسطین و اسرائیل متمرکز بود. کارشناسان به این نشریه آمریکایی گفتند: «تلاش‌های اوکراین برای یافتن متحدانی در به‌اصطلاح جهان جنوبی برای ترویج فرمول صلح خود به دلیل نگرانی‌های فزاینده درباره اسرائیل و حماس راه به‌جایی نداشته است».
ناظران یادآور شدند که برخی از شرکت‌کنندگان در نشست مالت بر لزوم مشارکت روسیه در مذاکرات صلح درباره اوکراین اصرار دارند. علاوه بر این، برخی پایتخت‌ها به حضور فوری نماینده‌ای از طرف روسیه در حلقه کشورهای شرکت‌کننده در نشست‌های صلح امیدوارند.علاوه بر این، به  عقیده شرکت‌کنندگان در کنفرانس مالت، روند مذاکرات صلح مستقیماً به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایالات‌متحده بستگی دارد.
لازم به یادآوری است که در روزهای 28 و 29 اکتبر، یک نشست بین‌المللی در خصوص درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین در مالت برگزار شد. این نشست کار  رایزنی‌های مشابه قبلی در کپنهاگ و جده را ادامه داد و روسیه این بار نیز به این رویداد دعوت نشد.

عصبانیت زلنسکی از غرب