در راستای افزایش تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای بررسی شد:

«شانگهای»، پیشتاز تجارت با ایران

گروه اقتصادی 
آمارهای منتشرشده درباره تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال ۱۰/۵ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از ایران به این کشورها صادرشده است. تاکنون تجارت میان ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ۳۶/۹میلیون تن کالا بوده است که این میزان ارزش ۲۱/۷ میلیارد دلاری را رقم‌زده است. همچنین شایان‌ذکر است تا بگوییم که در میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، چین بیشترین تجارت را با کشور داشته و شریک اول تجاری ایران محسوب می‌گردد. سهم صادرات ایران به اعضای شانگهای ۱۰/۵ میلیارد دلار بوده است که میزان حاصل صادرات ۳۱/۴ میلیون تن کالای غیرنفتی می‌باشد. 
بنابراطلاعات منتشرشده، سهم واردات ایران از اعضای شانگهای ۵/۵ میلیون تن کالا‌می‌باشد که ارزش ۱۱/۱ میلیارد دلاری دارد. سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت   اطلاعاتی در رابطه با تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای منتشر کرده است. این اساس در 6‌ماهه نخست امسال، ۳۶/۹ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱/۷ میلیارد دلار بین ایران و ۱۱ کشور عضو سازمان همکاری‌های شانگهای تبادل شده که از این میزان ۳۱/۴ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش بیش از ۱۰/۵ میلیارد دلار، سهم صادرات ایران به اعضای شانگهای و بیش از ۵/۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۱/۱ میلیارد دلار، سهم واردات کشور بوده است. همچنین تجارت غیرنفتی ایران در این مدت با اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۴۲ و ۱۰ درصد رشد داشته است. اما صادرات غیرنفتی ایران به این کشورها علیرغم رشد ۴۶ درصدی در وزن،   سه درصد در ارزش کاهش داشته و واردات ایران در نیمه نخست امسال نیز نسبت به 6‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۲۴ درصدی در ارزش همراه بوده است. در این میان چین با خرید ۲۱/۶ میلیون تن کالا به ارزش ۶/۹ میلیارد دلار (رشد ۴۵ درصدی در وزن و کاهش ۱۳ درصدی در ارزش)، هند با ۳/۸ میلیون تن کالا به ارزش ۱/۱ میلیارد دلار (رشد ۶۸ درصدی در وزن و ۱۵ درصدی در ارزش)، پاکستان با دو میلیون تن کالا به ارزش ۹۳۹/۳ میلیون دلار (رشد ۵۱ درصدی در وزن و ۶۵ درصدی در ارزش)، افغانستان با حدود  دو میلیون تن کالا به ارزش ۸۱۵/۸ (رشد ۲۱درصدی در وزن و یک‌درصدی در ارزش) و روسیه با ۱/۱ میلیون تن کالا به ارزش ۴۴۰/۴ میلیون دلار(رشد ۶۹ درصدی در وزن و ۲۸ درصدی در ارزش)، پنج مقصد اول صادرات ایران به اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای بودند. همچنین ازبکستان با خرید ۱۶۰ میلیون دلار، تاجیکستان با ۱۱۶/۶ میلیون دلار، قزاقستان با ۸۶/۴ میلیون دلار، قرقیزستان با ۲۹/۴ میلیون دلار، بلاروس با ۸/۶ میلیون دلار و مغولستان با ۲۸۶ هزار دلار به ترتیب در رتبه‌های بعدی مقاصد صادراتی ایران در بین اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای در نیمه نخست امسال قرار دارند. در حوزه واردات نیز چین با فروش ۲/۶ میلیون تن کالا به ارزش ۸/۸ میلیارد دلار(رشد ۳۶ درصدی در وزن و ۲۵ درصدی در ارزش)، هند با ۷۷۵ هزار تن کالا به ارزش ۹۸۷ میلیون دلار (کاهش ۱۷ درصدی در وزن و ۳۱ درصدی در ارزش)، روسیه با ۱/۸ میلیون تن کالا به ارزش ۹۲۵ میلیون دلار (رشد ۲۴ درصدی در وزن و ۶ درصدی در ارزش)، پاکستان با ۲۳۹ هزار تن به ارزش ۲۹۳/۶ میلیون دلار (کاهش ۴۹ درصدی در وزن و ۴۴ درصدی در ارزش) و ازبکستان با ۳۱/۵ هزار تن کالا به ارزش ۴۲/۴ میلیون دلار (رشد ۷۲ درصدی در وزن و ۹ درصدی در ارزش)، پنج کشور نخست عضو سازمان همکاری‌های شانگهای درفروش کالا به ایران در نیمه نخست امسال بودند.
همچنین قزاقستان با فروش ۴۰ میلیون دلار، بلاروس با ۳۶/۵ میلیون دلار، تاجیکستان با ۳۲ میلیون دلار، افغانستان با ۱۱/۳ میلیون دلار، قرقیزستان با ۳/۷ میلیون دلار و مغولستان با ۲/۵ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی فروش کالا به ایران  در بین اعضای این سازمان در نیمه نخست امسال بودند. در بررسی افزایش تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای به گفت‌وگو با احسان ارکانی و بهروز محبی نجم‌آبادی، اعضای کمیسیون برنامه،  بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 




 احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی: 
سازمان همکاری شانگهای، جبهه جدید اقتصادی  برای کشور است
احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای پرداخت و دراین‌باره اظهار کرد: تجارت و همکاری مشترک اقتصادی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای می‌تواند بازارهای جدید صادراتی ایجاد کند و زمینه تبادلات تجاری را فراهم سازد. 
وی درتشریح نقش تجارت در بازاریابی جدید افزود: بی‌شک توسعه تعامل و تجارت با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای یک فرصت ارزنده است و در شرایط تحریمی سال‌های اخیر به‌ویژه تحریم‌های موجود در حوزه‌های اقتصادی و پولی بانکی یک ارزش قابل‌توجه برای بازاریابی جدید تلقی می‌گردد. 
ارکانی تصریح کرد: خوشبختانه کشورهای عضو در سازمان همکاری شانگهای، کشورهای پرجمعیتی می‌باشند و بازارهای قابل‌توجهی دارند؛ در این میان کشورهايی همچون چین، هند و پاکستان گستره‌ وسیعی را از شرق آسیا تا آسیای میانه و غرب آسیا  رقم می‌زنند. این ارتباط موجب می‌گردد تا عدد جمعیتی افزایش یابد و بازارهای هدف نیز بیش‌ازپیش شود.
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم استمرار روند تجارت با اعضای سازمان همکاری شانگهای همچنین خاطرنشان کرد: کشورهایی همچون چین و روسیه از اقتصادهای بسیار قوی برخوردار می‌باشند و این امر فرصتی ارزنده برای توسعه تجارت است. ضرورت داشت تا این مهم طی سال‌های گذشته فعال می‌شد و در دستورکار قرار‌می‌گرفت. نماینده مردم نیشابور و فیروزه متذکر شد: از سال گذشته و با عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای ظرفیت همکاری و تجارت اقتصادی افزایش پیداکرده است. به طورحتم افزایش تجارت کالای غیرنفتی از ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای در نیمه نخست سال جاری امری نیک است؛ چنانچه این روند تحقق و استمرار یابد، دستاوردی بزرگ در بخش کاهش وابستگی از صادرات نفتی رقم خواهد خورد و جبهه جدید اقتصادی در فضای بین‌المللی ایجاد خواهد شد. وی در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: امیدواریم در نیمه دوم سال جاری، روند تجارت کالای غیرنفتی به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به‌صورت تصاعدی ادامه پیدا کند تا در پایان سال ۱۴۰۲، رقم قابل‌توجهی را  در حوزه تجارت و صادرات محصولات کشور شاهد باشیم.

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی:
استفا‌ده از ظرفیت توافقنامه‌های منطقه‌ای  تراز تجاری‌ کشور را ارتقاء می‌بخشد
بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در تشریح تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای و لزوم استمرار این روند به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: دیپلماسی اقتصادی با اولویت همسایگان تحقق بیانات مقام معظم رهبری در منشور گام دوم می‌باشد. دولت سیزدهم و مجلس انقلابی نیز همواره تأکید بر تقویت دیپلماسی اقتصادی با اولویت همسایگان دارند تا مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها بیش‌ازپیش رقم بخورد و شاخص‌های اقتصادی کشور ارتقا یابد. 
وی افزود: یکی از راهکارهای ارتقا شاخص‌های اقتصادی، تقویت روابط با کشورهای دوست و همسایه است. دراین راستا عضویت جمهوری اسلامی ایران در توافقنامه‌های منطقه‌ای همچون شانگهای و بریکس می‌تواند فرصتی ارزنده باشد و موجب افزایش سطح همکاری‌ها شود. 
محبی نجم‌آبادی بابیان اینکه استفا‌ده از ظرفیت توافقنامه‌های منطقه‌ای، تراز تجاری‌مان را ارتقا خواهد داد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره بر تقویت تولید تأکید داشته‌اند و چهارسال متوالی این مهم را در پیام نوروزی خود عنوان فرموده‌اند. تولید در جامعه امروز ما نقطه کانونی ارتقا و تحولات اساسی در حوزه اقتصاد محسوب می‌گردد و شاخص‌های اقتصادی را ارتقا خواهد داد. 
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: افزایش تولید مادامی ملموس خواهد بود که صادرات ارزآور برای کشور رقم بخورد. براین اساس اگر اولویت صادرات همسایگان کشور باشند، مصون از تنگنا‌های تحریمی خواهیم بود و درراستای بهبود اقتصادی گام خواهیم برداشت. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه زمینه دیپلماسی اقتصادی به‌خوبی فراهم‌شده است، اظهارکرد: به طورحتم با تقویت تولیدات دانش‌بنیان می‌توانیم زمینه صادرات بیشتر و افزایش توان رقابتی در دنیا را رقم بزنیم و بازاریابی محصولات و کالاهای ایرانی را بیش‌ازپیش افزایش دهیم. 



 «شانگهای»، پیشتاز تجارت با  ایران