احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی:

سازمان همکاری شانگهای، جبهه جدید اقتصادی برای کشور است

احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای پرداخت و دراین‌باره اظهار کرد: تجارت و همکاری مشترک اقتصادی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای می‌تواند بازارهای جدید صادراتی ایجاد کند و زمینه تبادلات تجاری را فراهم سازد. 
وی درتشریح نقش تجارت در بازاریابی جدید افزود: بی‌شک توسعه تعامل و تجارت با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای یک فرصت ارزنده است و در شرایط تحریمی سال‌های اخیر به‌ویژه تحریم‌های موجود در حوزه‌های اقتصادی و پولی بانکی یک ارزش قابل‌توجه برای بازاریابی جدید تلقی می‌گردد. 
ارکانی تصریح کرد: خوشبختانه کشورهای عضو در سازمان همکاری شانگهای، کشورهای پرجمعیتی می‌باشند و بازارهای قابل‌توجهی دارند؛ در این میان کشورهايی همچون چین، هند و پاکستان گستره‌ وسیعی را از شرق آسیا تا آسیای میانه و غرب آسیا  رقم می‌زنند. این ارتباط موجب می‌گردد تا عدد جمعیتی افزایش یابد و بازارهای هدف نیز بیش‌ازپیش شود.
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم استمرار روند تجارت با اعضای سازمان همکاری شانگهای همچنین خاطرنشان کرد: کشورهایی همچون چین و روسیه از اقتصادهای بسیار قوی برخوردار می‌باشند و این امر فرصتی ارزنده برای توسعه تجارت است. ضرورت داشت تا این مهم طی سال‌های گذشته فعال می‌شد و در دستورکار قرار‌می‌گرفت. نماینده مردم نیشابور و فیروزه متذکر شد: از سال گذشته و با عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای ظرفیت همکاری و تجارت اقتصادی افزایش پیداکرده است. به طورحتم افزایش تجارت کالای غیرنفتی از ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای در نیمه نخست سال جاری امری نیک است؛ چنانچه این روند تحقق و استمرار یابد، دستاوردی بزرگ در بخش کاهش وابستگی از صادرات نفتی رقم خواهد خورد و جبهه جدید اقتصادی در فضای بین‌المللی ایجاد خواهد شد. وی در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: امیدواریم در نیمه دوم سال جاری، روند تجارت کالای غیرنفتی به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به‌صورت تصاعدی ادامه پیدا کند تا در پایان سال ۱۴۰۲، رقم قابل‌توجهی را  در حوزه تجارت و صادرات محصولات کشور شاهد باشیم.
 سازمان همکاری شانگهای، جبهه جدید اقتصادی  برای کشور است