رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر عراق، شیاع السودانی مطرح فرمودند:

آمریکا؛ شریک‌جرم جنایات غزه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر روز دوشنبه در دیدار آقای محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و هیئت همراه، با قدردانی از مواضع خوب و قوی دولت و ملت عراق در حمایت از مردم غزه، بر لزوم افزایش فشارهای سیاسی دنیای اسلام به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای توقف کشتار مردم غزه تأکید کردند و گفتند: کشور عراق به‌عنوان یک کشور مهم در منطقه، می‌تواند در این زمینه نقش ویژه‌ای داشته باشد و یک خط جدید را در دنیای عرب و جهان اسلام به وجود بیاورد. ایشان با اشاره به اوضاع رقت‌بار غزه و جریحه‌دار شدن دل‌های همه انسان‌های آزاده از این جنایات و قساوت‌ها خاطرنشان کردند: از همان روزهای اولِ حملات رژیم صهیونیستی تمام قرائن و شواهد نشان‌دهنده دخالت مستقیم آمریکایی‌ها در اداره جنگ است و هرچه از این جنگ می‌گذرد، دلایل نقش مستقیم آمریکا در هدایت جنایت‌های رژیم صهیونیستی قوی‌تر و پررنگ‌تر می‌شوند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر کمک‌های تسلیحاتی و سیاسی آمریکا نباشد، کار برای رژیم صهیونیستی قابل ادامه دادن نخواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: آمریکایی‌ها حقاً و انصافاً شریک جرم صهیونیست‌ها در جنایات غزه هستند. ایشان تأکید کردند: به‌رغم همه کشتاری که در غزه انجام می‌شود، رژیم صهیونیستی تا الان شکست‌خورده واقعی در این ماجرا است زیرا نتوانسته آبروی ازدست‌رفته خود را بازگرداند و در آینده هم قادر به این کار نخواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی لزوم تلاش همه‌جانبه برای افزایش فشارهای سیاسی به آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌منظور توقف بمباران‌ها در غزه را مورد تأکید قراردادند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران و عراق با هماهنگی یکدیگر می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین و تأثیرگذار باشند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین درباره همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی خاطرنشان کردند: کارها بحمدالله پیش می‌روند اما باید مراقب بود پیگیری توافق‌ها با همان انگیزه اولیه استمرار یابد و دچار کندی نشوند.
ایشان در پایان از مردم و دولت عراق و شخص نخست‌وزیر بابت مهمان‌نوازی و خدمات‌رسانی و برقراری امنیت در ایام اربعین صمیمانه تشکر و قدردانی کردند.
در این دیدار که حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، عملیات طوفان‌الاقصی را یک عملیات قهرمانانه و موجب خوشحالی همه آزادگان جهان دانست و افزود: در کنار این خوشحالی، همه ما از کشتار وحشیانه در غزه که یک انتقام جمعی از مردم این منطقه کوچک است، به‌شدت اندوهگین هستیم. نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: دولت و ملت عراق و همچنین جریان‌های سیاسی داخلی، در قضیه غزه در صف اول حمایت از مردم مظلوم این منطقه هستند و دولت عراق تلاش‌های سیاسی گسترده‌ای را برای توقف جنایت‌ها در غزه انجام داده است.
آقای السودانی با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر در قبال این جنایت‌ها تأکید کرد: تمام تلاش ما در وهله اول توقف بمباران‌ها و در مرحله بعد، ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به مردم غزه است و در مذاکرات خود با رئیس‌جمهور اسلامی ایران در این زمینه هماهنگی‌های لازم انجام شد.
نخست‌وزیر عراق همچنین بر اراده جدی دولت این کشور برای گسترش روابط با ایران و اجرایی شدن توافق‌ها تأکید کرد.
 آمریکا؛ شریک‌جرم جنایات غزه