علیرضا ورناصری عضو کمیسیون انرژی مجلس:

اولویت بهینه‌سازی مصرف انرژی اسقاط خودروهای فرسوده است

علیرضا ورناصری، عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح بهینه‌سازی الگوی مصرف و کاهش ناترازی بنزین پرداخت ‌و دراین‌باره اظهارکرد: به‌منظور بهینه مصرف کردن انرژی به‌ویژه بنزین نیازمند در دستورکار قراردادن برخی راهکارها می‌باشیم. در شرایط حال حاضر میزان بنزین تولیدی کشور ۱۰۰ الی ۱۰۵ میلیون لیتر می‌باشد. این در حالی است که میانگین مصرف کشور ۱۱۰ الی ۱۱۶ میلیون لیتر ارزیابی می‌شود. به‌تازگی دولت با کمک پتروشیمی‌ها تراز تولید و مصرف را برقرار کرده است اما همچنان ناترازی مطرح و در برخی از فصول سال قوت می‌گیرد. 
وی درخصوص واردات بنزین افزود: در برخی از فصل‌های سال که مصرف انرژی افزایش می‌یابد، نیاز به واردات پیدا می‌کنیم و به‌منظور تراز تولید و مصرف این اقدام را در دستورکار قرار می‌دهیم اما به طورکل‌واردات بنزین همیشگی نیست.  ورناصری با تأکید بر لزوم حفظ جایگاه صادراتی جمهوری اسلامی ایران در باشگاه صادرکنندگان بنزین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای عضو باشگاه صادرکنندگان بنزین است که متأسفانه به سبب مصرف بالای بنزین در کشور، جایگاه کمرنگ‌تری پیداکرده است. اگر شرایط تراز تولید و مصرف و همچنین بهینه‌سازی مصرف انرژی مهیا نشود، جایگاه صادراتی خود را از دست خواهیم داد. 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم بهینه‌سازی مصرف بنزین در کشور همچنین خاطرنشان کرد: مصرف بهینه بنزین یکی از مسائل اصلی دولت‌ها طی ادوار گذشته بوده و همواره مطرح است. در این مسیر برخی سیاست‌ها همچون اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، تقویت ناوگان حمل‌ونقل، سهمیه‌بندی و بهبود کیفیت خودروهای داخلی حائز اهمیت بوده‌ است. نماینده مردم مسجدسلیمان با اشاره به لزوم بهبود کیفیت ساخت خودروهای داخلی متذکر شد: سالانه یک  میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود. مابه ازای این میزان، ۶ میلیون خودروی فرسوده را دارا می‌باشیم که همواره درحال تردد می‌باشند. 
چنانچه محصولات جدید وارد بازار شوند و در مقابل خودروهای فرسوده جمع‌آوری شود، ۳۲ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین رقم خواهد زد. بی‌شک اثرات این راهکار گامی در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور خواهد بود. 
او با تأکید بر جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای نو و باکیفیت همچنین یادآور شد: امیدواریم دولت نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش کیفیت خودروهای داخلی اهتمام ویژه بورزد. ضرورت دارد تا مصرف بنزین در کشور کنترل شود و راهکارهای قابل‌اجرا در دستورکار قرار گیرد. 
ورناصری با اشاره به بررسی‌های مربوطه کمیسیون انرژی گفت: در دستورکار مجلس شورای اسلامی به‌منظور بهینه‌سازی الگوی مصرف و کاهش ناترازی انرژی راهکارهای مختلفی مطرح و موردبررسی قرارگرفته است. به‌محض اتمام بررسی‌ها و نظرات کارشناسی این راهکارها عنوان و تشریح خواهند شد. 
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی اظهارکرد: بهینه‌سازی مصرف با عملیاتی شدن راهکارهای مطرح و همچنین خارج شدن خودروهای فرسوده  ممکن خواهد بود. مجلس همواره درصدد تنظیم سیاست‌های کارآمد است و می‌کوشد تا کمترین آسیب اقتصادی به مردم وارد شود. 
اولویت بهینه‌سازی  مصرف انرژی  اسقاط خودروهای فرسوده است