عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس:

تبیین الگوی مصرف بنزین و اصلاح نظام سهمیه بندی ضروری است

عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده مردم سروستان و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح پیشنهاد تخصیص بنزین به کد ملی هر شخص در کشور به‌جای اعطای بنزین به خودرو پرداخت و با اشاره به تأکید دولت و مجلس به‌درستی بر اصلاح نظام سهمیه‌بندی بنزین در جهت بهینه‌سازی الگوی مصرف و کاهش ناترازی بنزین در جریان برنامه هفتم اظهارکرد: اگر روزی به چنین عدالتی برسیم و سازوکارهای موردنیاز این مهم را فراهم‌سازیم، نتایج خوبی اتفاق خواهد افتاد. تخصیص بنزین مادامی موفق خواهد بود که برحسب کدملی هر فرد باشد و معیار خودروی هرفرد نباشد؛ می‌گویند هرکه بامش بیش، برفش بیشتر! بنابراین اگر مبنا در تخصیص بنزین، خودرو باشد هرآن کس که خودروی بیشتری دارد، سهمیه بیشتری دریافت خواهد کرد و هرآن کس که وسیله نقلیه ندارد، سهمی دریافت نخواهد کرد. این مهم در تمامی حوزه‌های انرژی رؤیت می‌گردد؛ به‌طور مثال فردی که خانه یا مغازه بزرگ و تعداد بالاتری دارد‌، برق و گاز بیشتری مصرف می‌کند و به همین خاطر الگوی مصرف نسبی تعیین‌شده است.
وی با تأکید بر ضرورت تبیین الگوی‌ مصرف بنزین افزود: متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم برای بنزین الگوی مصرف مشخص تعیین کنیم و با نظارت بر میزان مصرف، بهینه‌سازی را رقم بزنیم. در حوزه بنزین و سهمیه‌بندی آن موارد بسیاری قابل‌توجه و ارزیابی است؛ جداسازی خودروهای عمومی و شخصی، تعیین سازوکارهای بازار بنزین، سهمیه خانوارها و راهکارهای جلوگیری از ایجاد دلالی در این فضا ازجمله مباحث قابل‌توجه و مهم می‌باشد. 
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره الگوی مصرف فعلی و میزان ناترازی موجود تصریح کرد: در مقایسه با متوسط میزان و مصرف دنیا، سهم بسیار بالایی داریم و از‌ بهینه‌سازی دور می‌باشیم. این امری غیرقابل‌انکار است و می‌بایست در راستای جبران این ناترازی بکوشیم. 
نماینده مردم سروستان در مجلس یازدهم بابیان اینکه ناترازی‌های موجود در بخش بنزین متأثر از عوامل متعددی است، همچنین خاطرنشان کرد: اینکه ناترازی‌های موجود تا چه اندازه ناشی از مصرف نادرست مردم می‌باشد و تا چه اندازه به سبب سیاست‌های نادرست است، امری‌ قابل‌بررسی است. آنچه که در این میان اهمیت دارد، ارتباط یکایک این عوامل با یکدیگر است. 
او با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی استفاده از بنزین یادآور شد: مجموع عواملی همچون مصرف نادرست، سیاست‌های غلط، کیفیت خودروها، میزان استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و فرهنگ‌سازی استفاده از بنزین موجب شده تا ناترازی فعلی پدید آید.  وی در پایان این گفت‌وگو همچنین بیان کرد:  بی‌شک عوامل مختلف در کنار یکدیگر نهادینه‌شده و موضوع ناترازی بنزین را رقم‌زده است. در این میان عدم اراده مسئولان برای تصمیمات شجاعانه و قاطعانه در حوزه سوخت نیز امری قابل‌توجه است.
 تبیین الگوی مصرف بنزین و اصلاح نظام سهمیه بندی ضروری است