شیوع سوءتغذیه و ابتلای ۹۰ درصد کودکان به کم‌خونی

جنگ گرسنگی اشغالگران علیه غزه

گروه بین‌الملل
 سازمان‌های بین‌المللی با هشدار درباره پیامدهای «جنگ گرسنگی» رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه اعلام کردند که کمک‌های رسیده
 به نوار غزه اصلا کافی نیست و خطر مرگ قریب‌الوقوع کودکان و نوزادان و زنان باردار براثر کم‌خونی و سوءتغذیه حاد به‌شدت احساس می‌شود.
 «ایاد البزم» سخنگوی وزارت کشور فلسطین در نوار غزه با اشاره به شرایط فاجعه‌بار انسانی در غزه اعلام کرد هرچقدر هم تجاوزات دشمن ادامه داشته باشد ما همچنان به انجام وظایف خود در ارائه خدمات به مردم ادامه می‌دهیم.
  تشدید استفاده اشغالگران از سلاح‌های ممنوعه در نوار غزه
وی افزود، شمار قربانیان جنایات دشمن اشغالگر در غزه به بیش از 37 هزار نفر رسیده که شامل شهدا و مجروحان و مفقودین هستند. اشغالگران عامدانه پناهگاه‌ها و بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهند تا مردم غزه را آواره کنند.
 ما از وجدان‌های بیدار در جهان می‌خواهیم رژیم وحشی صهیونیستی را برای مهار جنایات آن علیه مردم ما تحت‌فشار قرار دهند.این مقام دولتی در غزه تأکید کرد که صهیونیست‌ها طی چند روز گذشته استفاده از سلاح‌های ممنوعه و بمب‌های فسفری علیه مردم غزه را بیشتر کرده‌اند و با حمله تروریستی عامدانه به خبرنگاران و اصحاب رسانه می‌خواهند مانع فعالیت آن‌ها شوند. دشمن با ادعای این که برخی مناطق غزه امن است مردم را به این مناطق کشانده و سپس آنجا را بمباران می‌کند.
 بحران غذایی شدید در غزه
از طرف دیگر درحالی‌که در سایه حملات وحشیانه رژیم اشغالگر به بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها و کادر درمان و ازکارافتادن مراکز درمانی به دلیل نبود سوخت، فاجعه بهداشتی غزه در صدر اخبار مربوط به جنایات صهیونیست‌ها در این منطقه قرار دارد، زنگ خطر گرسنگی و پیامدهای وحشتناک آن در نوار غزه نیز به صدا درآمده است.«سیندی مک کین» مدیر برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل زنگ خطر گرسنگی و فاجعه انسانی در نوار غزه را به صدا درآورده و خواستار ورود سریع کمک‌های انسانی به این منطقه در سایه تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی شد.وی از گذرگاه رفح در مرز مصر و غزه با تأکید بر این که ذخایر حیاتی غذایی در غزه رو به اتمام است گفت: کمک‌هایی که برای نوار غزه ارسال می‌شود اصلا کافی نیست.
 جنگ گرسنگی صهیونیست‌ها علیه مردم غزه
در همین راستا سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه اعلام کرد که اسرائیل طی ساعات اخیر «جنگ گرسنگی» علیه مردم غزه را به شکل وحشتناکی تشدید کرده و به دنبال وخیم‌تر کردن وضعیت زندگی مردم غزه است که به سطح فاجعه‌باری رسیده است. اسرائیل می‌خواهد از گرسنگی به‌عنوان ابزاری برای تسلیم کردن مردم غزه استفاده کند.این سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ای تأکید کرد، جنگ گرسنگی که اسرائیل علیه اهالی غزه به راه انداخته تاکنون موجب قطع همه کمک‌های غذایی به این منطقه شده و همزمان با آن بمباران نانوایی‌ها، کارخانه‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و ... نیز همچنان ادامه دارد. اسرائیلی‌ها در ساعات اخیر عمداحملات خود را بر هدف قرار دادن ژنراتورهای برق و واحدهای انرژی خورشیدی متمرکز کرده‌اند که مؤسسات تجاری، رستوران‌ها و مؤسسات غیرنظامی برای حفظ حداقل سطح ممکن فعالیت‌های خود به آن‌ها وابسته هستند.این سازمان هشدار داد که اسرائیل منطقه کشاورزی شرق غزه، انبارهای آرد و قایق‌های ماهیگیران و همچنین مراکز تدارکاتی سازمان‌های امدادی به‌ویژه آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) که بزرگ‌ترین منبع کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه است را نابود کرده و نگرانی بزرگی به‌ویژه درباره مرگ‌ومیر قریب‌الوقوع کودکان بر اثر گرسنگی وجود دارد.در ادامه این بیانیه آمده است، طی چند روز گذشته آمار خیره‌کننده‌ای از تعداد کودکان مبتلا به سوءتغذیه حاد در نوار غزه به ثبت رسیده که نیاز به دریافت مراقبت‌های سریع پزشکی دارند.
 قبل از آغاز این تجاوزات اسرائیل به غزه نیز در سایه محاصره سنگینی که علیه غزه وجود دارد 70 درصد کودکان در این منطقه از ضعف سیستم ایمنی و کم‌خونی رنج می‌بردند و  بعد از شروع حملات اسرائیل و پیامدهای آن،  90 درصد کودکان نوار غزه به ضعف شدید سیستم ایمنی و کم‌خونی حاد دچار شده‌اند.
 خطر بالای مرگ‌ومیر نوزادان و زنان باردار
بر اساس این بیانیه، کودکان به‌ویژه نوزادان و نیز زنان باردار در غزه به شکل وحشتناکی تحت تأثیر پیامدهای این حملات قرار می‌گیرند؛ به‌طوری‌که درحال حاضر 52 هزار و 500 نوزاد در غزه با خطر مرگ بر اثر گرسنگی وتشنگی و آلودگی محیط مواجه هستند.
 علاوه بر آن حدود 55 هزار زن باردار در غزه وجود دارد که حدود 5 هزار و 500 نفر از آن‌ها در همین‌ماه فرزندان خود را باید به دنیا بیاورند. اختلال شدید در سیستم بهداشتی غزه در اثر حملات مستمر اسرائیلی‌ها و تمام شدن منابع غذایی و آبی و نیز بحران حاد سوخت، جان مادران و نوزادان تازه متولد شده را به‌شدت تهدید می‌کند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در ادامه هشدار داد که خطرات سوءتغذیه بین زنان باردار بسیار بالاست و آسیب جدی به فرزندان آن‌ها می‌رساند. با کمیاب شدن مواد غذایی و آب آشامیدنی این خطرات بیشتر می‌شود و خطر مرگ در کمین زنان باردار و فرزندانشان است. این وضعیت درحالی است که اسرائیلی‌ها تاکنون تنها اجازه ورود 2 درصد از کمک‌های غذایی به نوار غزه را داده‌اند و هیچ توجهی به هشدارها و درخواست‌های بین‌المللی درباره ضرورت ورود سریع آب و غذا و سوخت به نوار غزه ندارند.
 از بین رفتن دام‌ها و محصولات کشاورزی سازمان حقوق بشری مذکور در ادامه اعلام کرد که توزیع کمک‌های غذایی در میان آوارگان شمال غزه نیز از چند روز گذشته به‌طور کامل متوقف شده  است.علاوه بر آن در سایه قطع برق و نبود سوخت و حملات مستمر اسرائیل، بیش از 15 هزار کشاورز محصولات خود را ازدست‌داده‌اند و  بیش از 10 هزار دامدار نیز نتوانستند خوراک حیوانات خود را تأمین کنند و بسیاری از حیوانات آن‌ها نیز از دست رفتند.این سازمان تأکید کرد که قوانین بین‌المللی بشردوستانه استفاده از گرسنگی  به‌عنوان ابزار جنگی را به‌شدت ممنوع می‌کند و اسرائیل به‌عنوان یک‌طرف اشغالگر موظف به  محافظت از امنیت مردم غزه و تأمین نیازهای  آن‌هاست. در این شرایط باید یک اقدام قاطع بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه جهت جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع انجام گیرد.
 جنگ گرسنگی اشغالگران علیه غزه