پایان حیات سیاسی بایدن نزدیک است

تیر خلاص نسل‌کشی غزه به کاخ سفید

فخرالدین اسدی
 جوبایدن، رئیس‌جمهورآمریکا روزبه‌روز بیشتر محبوبیت خود را تحت تأثیر حمایت مطلق از نسل‌کشی در نوار غزه از دست می‌دهد. نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی بیانگر آمادگی بی‌سابقه حزب دموکرات برای عبور از بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 می‌باشد.بایدن از یک‌سو متهم به حمایت از نسل‌کشی در غزه می‌باشد و از سوی دیگر، به دلیل فقدان قدرت مدیریت سیاست خارجی آمریکا ، تاکنون دوجنگ اوکراین و غزه را تبدیل به آوردگاه‌هایی برای مداخله‌گرایی کشورش ساخته است.
 شرایط بغرنج علیه بایدن 
اکثر دموکرات‌ها و تقریبا سه‌چهارم رأی‌دهندگان نگران‌اند که رئیس‌جمهور فعلی هوشیاری و آمادگی ذهنی لازم برای این شغل را نداشته باشد در پی نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهند جو بایدن در پنج ایالت کلیدی از دونالد ترامپ شکست خواهد خورد، یکی از مشاوران سابق باراک اوباما گفت که جو بایدن باید از رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند.نظرسنجی جدید نیویورک‌تایمز و کالج سینا نشان داد که رئیس‌جمهور فعلی در نوادا، جورجیا، آریزونا، پنسیلوانیا و میشیگان از رقیب سال ۲۰۲۰ خود عقب‌افتاده است.دیوید اکسلرود، مشاور ارشد اوباما، رئیس‌جمهور  [سابق آمریکا] گفت: این نظرسنجی نشانه‌ای از «نگرانی موجه» است و «لرزه‌های تردید»‌ را به جان دموکرات‌ها می‌اندازد.
 هشدارهایی  که به بایدن مخابره می‌شود 
او در توییتر/اکس نوشت: «برای تغییر تصمیم خیلی دیر است.»‌ اما ادامه داد: «ترامپ یک عوام‌فریب خطرناک و نامتعادل است که بی‌حرمتی آشکارش به قوانین، هنجارها، حقوق و نهادها یا دموکراسی باید به رد صلاحیت او منجر شود. اما خطرات اشتباه محاسباتی در اینجا آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»
«این تصمیم با جو بایدن است. چنانچه به حضورش ادامه دهد، نامزد حزب دموکرات خواهد بود. تصمیمی که باید بگیرد، این است که آیا این کار عقلانی است یا خیر؛ آیا این کار به نفع او است، یا به نفع کشور؟»
این نظرسنجی جز علامت هشدار بسیار جدی برای مبارزات انتخاب مجدد بایدن پیام دیگری ندارد. بایدن تقریبا در هر آماری، ازجمله جوانان آمریکایی، زنان، اسپانیایی‌‌زبان‌ها و رأی‌دهندگان سیاه‌پوست باعث ریزش شدید رأی‌دهندگان می‌شود. خلاصه آنکه به نظر می‌رسد کل ائتلاف ۲۰۲۰ او رو به فروپاشی است و این ناشی از نگرانی‌ها در خصوص عملکرد وی در عرصه سیاست داخلی و خارجی آمریکاست. بایدن در سال 2020 میلادی مدعی شده بود جلوی ماجراجویی‌های ترامپ در نظام بین‌الملل را خواهد گرفت اما خود تبدیل به بانی جنگ‌های نیابتی و مستقیم شده است.مسئله دیگر، سن بایدن است.اکثر دموکرات‌ها و تقریبا سه‌چهارم رأی‌دهندگان گفتند از این نگران‌اند که رئیس‌جمهور فعلی هوشیاری و آمادگی ذهنی برای این شغل را نداشته باشد؛ نگرانی‌هایی که صادقانه بگویم به‌هیچ‌وجه با ترامپ که تنها چند سال از او جوان‌تر است، یکی نیست.
 اقتصاد ویران آمریکا 
ابعاد دیگر این نظرسنجی نیز در نوع خود قابل‌تأمل است. ترامپ در موضوع اقتصاد نیز با اختلاف رأی چشمگیری از بایدن پیش افتاد و تقریبا 6 نفر از هر ۱۰ رأی‌دهنده گفتند که در این موضوع به رئیس‌جمهور  جمهوری‌خواه قبلی بیشتر اعتماد دارند. در مورد این موضوع نیز مشکلات بایدن نشانگر فروپاشی ائتلاف ۲۰۲ او است. رأی‌دهندگان جوان‌تر یکی از بالاترین امتیازهای ترامپ نسبت به رئیس‌جمهوری را [در این موضوع] به او دادند. کمتر از یک درصد از رأی‌دهندگان زیر ۳۰ سال اقتصاد دولت جو بایدن را‌ــ که از زمان روی کار آمدن با تورم فزاینده مبارزه کرده‌ است‌ـ‌ـ «عالی»‌ ارزیابی کردند.یکی از جالب‌ترین نتایج این نظرسنجی موضوع سقط‌جنین بود؛ جایی که بایدن پیشتازی موضوع‌محورش نسبت به ترامپ را بااقتدار حفظ کرد. این نظرسنجی در اساس، نظریه‌های بسیاری از روشنفکران درباره انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ را تأيید کرد: اینکه باوجود اصرار جمهوری‌خواهان درباره وجود تقاضا برای محدودیت‌های ملی در این عمل، موضع حزب دموکرات در مورد حق سقط‌جنین با نظر اکثر آمریکایی‌ها سازگار است.
 پیش‌بینی‌ها و محاسبات غلط بایدن 
اینديپندنت در تحلیلی می‌گوید  برای اینکه بایدن در سال ۲۰۲۴ پیش‌تر از ترامپ قرار بگیرد، حق سقط‌جنین کافی نیست! در سایر موضوع‌هایی که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا    امیدوار بود امتیازهای آشکاری به دست بیاورد (مانند اخلاق و رسیدگی به امور خارجه) نیز عقب‌مانده است.و تمامی این نتایج زمانی اعلام می‌شوند که نظریه‌پردازان همچنان آشکارا از برخی اعضای دولت می‌پرسند آیا بایدن دوباره برای انتخابات نامزد می‌شود یا حتی باید این کار را بکند یا خیر. معاون رئیس‌جمهور آمریکا ، کامالا هریس،  در گفت‌وگو با ۶۰ دقیقه به‌اجبار و به شکل عجیبی گفت که بایدن بسیار پرانرژی است و برای انتخاب مجدد سال آینده نامزد می‌شود! اما این قطعا نظر اکثر شهروندان آمریکایی نیست! 
نظرسنجی تایمز تنها نشانه نگران‌کننده این آخرهفته برای بایدن نبود. نظرسنجی ای‌بی‌سی نیوز نیز به شیوه‌ای مشابه نشان داد که در هر دسته‌بندی سیاسی‌ــ دموکرات‌ها، مستقل‌ها و جمهوری‌خواهان‌ــ اکثریت معتقدند ایالات‌متحده آمریکا در مسیری اشتباه قرار دارد. بر اساس این نظرسنجی، چنانچه بایدن یا ترامپ هرکدام یا هر دو از این رقابت خارج شوند، تعداد زیادی از آمریکایی‌ها بیشتر مایل‌اند به نامزدهای دیگر آن حزب رأی بدهند.
 دوگانه جنجالی ترامپ-بایدن 
معلوم نیست بایدن برای خروج از این رکود چه‌کاری می‌تواند انجام دهد، اگر بتواند کاری کند. او خسته از مشکلات پی‌درپی، وارد ماه نوامبر می‌شود. درحالی‌که توجه بیشتر مردم بر درگیری اسرائیل و غزه متمرکز است؛ موضوعی دیگر که آمریکایی‌ها در مورد آن به او نمره پایینی دادند. وضعیت ترامپ هم چندان بهتر از او نیست که دلیلش واضح است: او همچنان منتظر نتایج آتی دادگاه تخلف مدنی‌اش در نیویورک است و با بیش از ۹۰ اتهام جنایی که به نامش ثبت‌شده، پرونده اتهام‌های کیفری‌اش هنوز باز است.نظرسنجی تایمز از ۲۲ اکتبر تا ۳ نوامبر برگزار شد و تعداد نمونه سه هزار و ۶۶۲ رأی‌دهنده ثبت‌شده بود. حاشیه خطا برای نمونه ملی ۱/۸ درصد و برای هر ایالت بر اساس جمعیت آن بین ۴/۴ تا ۴/۸ درصد متغیر بود.بسیاری از رأی‌دهندگان آمریکایی می‌گویند  بایدن قطعا در صورت پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری، تا سال 2028 نمی‌تواند در کاخ سفید بماند! بر همین اساس  اگر بایدن دوباره پیروز انتخابات شود، درنهایت کامالا هریس ۵۸ ساله رئیس‌جمهور  خواهد شد.جو بایدن ، مسن‌ترین رئیس‌جمهور  تاریخ آمریکا است و در انتخابات ۲۰۲۴، ۸۲ ساله خواهد بود. او در پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری احتمالی ۸۶ ساله می‌شود.
 تیر خلاص نسل‌کشی غزه به کاخ سفید