شلیک به کابینه اضطراری نتانیاهو

جلاد غزه در یک‌قدمی مرگ

سعید سبحانی
 علی‌رغم روایت‌سازی‌های صورت گرفته در خصوص جنگ غزه و القای تسلط صهیونیست‌ها بر نوار غزه از سوی رسانه‌های غربی و صهیونیستی، شرایط میدانی نبرد و اطلاعات منتشرشده و مستند از این آوردگاه نشان‌دهنده استیصال تل‌آویو در جنگ زمینی می‌باشد. به عبارت بهتر، بسیاری ازتحلیلگران و مقامات سابق و کنونی ارتش و نهادهای امنیتی در اراضی اشغالی معتقدند در پایان جنگ زمینی، نتانیاهو به هدف اعلامی خود یعنی نابودی حماس نخواهد رسید. نباید فراموش کرد که در سال 2021 میلادی نیز صهیونیست‌ها به‌صورت گسترده غزه را بمباران کردند تا به قول خود، تونل‌های حماس و مجاری ارتباطات زمینی رزمندگان مقاومت را نابود سازند. اما پس از چندین هفته عملیات، تنها 5 درصد از تونل‌های حماس تحت تأثیر این حملات نابود شدند که گروه‌های مقاومت دوباره آن‌ها را بازسازی کردند. در حال حاضر نیز هدف اعلامی صهیونیست‌ها و نتانیاهو مبنی بر نابودی حماس، تبدیل به پاشنه آشیل آن‌ها شده است، زیرا اساسا نابودی حماس در جنگ زمینی غزه امکان‌پذیر نیست. 
 کابینه اضطراری در بحران
هرروز که از جنگ غزه سپری می‌شود، تحمل حضور نتانیاهو در رأس معادلات اجرایی تل‌آویو برای ساکنان اراضی اشغالی سخت‌تر می‌شود! بسیاری از صهیونیست‌ها  همین حالا خواهان پاسخگویی هستند  و توانایی نتانیاهو برای رهبری رژیم صهیونیستی  در این دوران پرمخاطره را زیر سؤال برده‌اند. نتانیاهو سه هفته پس از آغاز جنگ در ایکس (توییتر سابق) نوشت که درباره نیت حماس برای حمله به او «هشدار داده نشده بود».
او نوشت: «بالعکس، برآورد همه مقام‌های امنیتی ازجمله رئیس شاخه اطلاعاتی ارتش و رئیس شاباک، آژانس امنیت اسرائیل، این بود که حماس هراسیده و در پی دستیابی به یک توافق است». این پیام بلافاصله با واکنش‌های شدیدی روبه‌رو شد که فراتر از دسته‌بندی‌های سیاسی بود. نتانیاهو متهم شد که در حین جنگ انگشت اتهام را به‌سوی نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی نشانه گرفته است. او پس از چند ساعت ضمن عذرخواهی این پیام را پاک کرد. بااین‌حال لطمه واردشده پابرجا بود. بسیاری در اراضی اشغالی  گمان کردند نتانیاهو در تلاش است با سلب مسئولیت از خود، از پیامدهای بعدی شانه خالی کند.
 شلیک نظرسنجی‌ها به نتانیاهو 
امروز مخالفان نتانیاهو ( که طیف وسیعی را در اراضی اشغالی تشکیل می‌دهند) معتقدند وی  غیر از خودش همه را سرزنش می‌کند. نتانیاهو حتی از داخل حزب خودش به خاطر مواضع خود علیه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس مورد شماتت قرارگرفته است.  بر اساس یکی از نظرسنجی‌های روزنامه صهیونیستی معاریو،  حدود ۸۰ درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند نتانیاهو باید مسئولیت شکست امنیتی که در پی حمله حماس آشکار شد را برعهده بگیرد. بر اساس نظرسنجی این روزنامه اگر انتخابات دوباره‌ای در اراضی اشغالی  انجام شود، یک ائتلاف میانه از احزاب مخالف به رهبری بنی گانتس اکثریت آراء را به دست خواهد آورد.
چنین یافته‌هایی باتجربه بیشتر رهبران در شرایط جنگی در مغایرت است. به‌طور مثال محبوبیت جورج بوش در هفته‌های بعد از حملات ۱۱ سپتامبر( تحت تأثیر فضای احساسی ایجادشده توسط رسانه‌های غربی)  روند صعودی داشت. بر اساس یک نظرسنجی دیگر روزنامه معاریو که در تاریخ ۲۷ اکتبر انجام شد، حدود نیمی از شرکت‌کنندگان در پاسخ به این سؤال که آیا ارتش باید بلافاصله دست به یک حمله زمینی همه‌جانبه بزند یا خیر، معتقد بودند بهتر است ارتش چنین حمله‌ای را به تعویق بیندازد.
اکنون صهیونیست‌ها ازجمله خانواده کسانی که توسط حماس به اسارت  گرفته‌شده‌اند، درباره درستی حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی بیش‌ازپیش تشکیک کرده‌اند. فراتر از آن، اظهارات مقامات ارشد کابینه نتانیاهو مبنی بر طولانی‌مدت بودن جنگ در غزه، خشم اکثر ساکنان اراضی اشغالی را برانگیخته است. 
 اضمحلال کابینه اضطراری نزدیک است 
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی  و بنی گانتس، رقیب سیاسی‌اش باهم وارد یک سالن کنفرانس کوچک شدند و کنار هم نشستند.این چهار روز پس‌ازآن بود که حماس توانست عملیات موفقیت‌آمیز طوفان الاقصی را اجرایی کرده و شکست بسیار سنگینی را بر پیکر تل‌آویو وارد سازد. نتانیاهو و گانتس ، تازه یک کابینه اضطراری جنگی را تشکیل داده بودند و برای نخستین بار طی ماه‌های اخیر در کنار یکدیگر حاضرشده و وعده مواجهه مشترک با حماس را دادند. حضور افرادی مانند لیبرمن، لاپید و گانتس ( مخالفان سیاسی نتانیاهو) در کنار وی، برخی از ساکنان اراضی اشغالی را وادار ساخت تا نارضایتی‌های خود از نتانیاهو را برای چند روز کنار بگذارند و بر روی اقدامات رژیم جنایتکار خود در نوار غزه متمرکز شوند. اما باگذشت چند روز و اثبات ناتوانی‌های رژیم صهیونیستی در مواجهه با جبهه مقاومت و فراتر از آن، اثبات ناکارآمدی  و ضعف‌های امنیتی و نظامی که منجر به شکست صهیونیست‌ها در عملیات طوفان الاقصی گردید، دیگر جایی برای  حمایت از کابینه اضطراری نتانیاهو -گانتس باقی نمانده بود. اکنون این روند شدت بیشتری گرفته و مخالفان نتانیاهو را بار دیگر به خیابان‌های تل‌آویو و حیفا کشانده است. 
 شبح فروپاشی بر سر نتانیاهو 
فروپاشی کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی عملا کلید خورده و بازی مقصرسازی در تل‌آویو آغازشده است.نتانیاهو در آغاز این بازی پیش‌دستی کرده است، بلکه بتواند تا حدودی از حجم انباشته‌شده نارضایتی و خشم عمومی در اراضی اشغالی علیه خود بکاهد.  به گفته کارشناسان، نقص‌های امنیتی آشکارشده پس از عملیات طوفان الاقصی  می‌تواند بزرگ‌ترین و احتمالا مهلک‌ترین ضربه را به باسابقه‌ترین نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس  وارد کند که در حال حاضر با مشکلات حقوقی و سیاسی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
توبی گرین، پژوهشگر دانشکده اقتصاد لندن، در گفت‌وگو با شبکه یورونیوز در این خصوص می‌گوید: «حمایت از نتانیاهو و دولت ائتلافی وی حتی قبل از ۷ اکتبر رو به افول بود و از زمان شروع جنگ نیز بسیار کاهش‌یافته است.»
در گزارش فرانس پرس نیز  با استناد به نتایج آخرین نظرسنجی‌ها آمده است که «حمایت از نتانیاهو و حزب راست‌گرای او لیکود، به‌شدت کاهش‌یافته است.»بسیاری از افراد به‌ویژه صهیونیست‌هایی  که در نزدیک مرز غزه زندگی می‌کنند از فقدان توانایی نتانیاهو و همراهانش در پیش‌بینی بزنگاه‌ها و مواجهه با آن‌ها به‌صورت کامل ناامید شده‌اند. اعضای حزب لیکود نیز از خط قرمز قبلی خود مبنی بر اتحاد حول نتانیاهو عبور کرده و کودتای نرم اما محسوسی را علیه نخست‌وزیر شکست‌خورده رژیم صهیونیستی کلید زده‌اند. آن‌ها قصد دارند از گره خوردن نام لیکود و نتانیاهو، پس از تحقق شکست سنگین اخیر جلوگیری کنند.
جلاد غزه در یک‌قدمی مرگ