آرا شاوردیان دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس:

صنعت ساختمان باید دانش‌بنیان شود

آرا  شاوردیان، نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران و دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: ساخت ساز واحدهای مسکونی و ایمنی‌شان مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت می‌باشد. پس از فروریختن ساختمان پلاسکو تهران و متروپل آبادان بسیاری از ساختمان‌های ناایمن شناسایی شدند و تخریب‌شان در دستورکار قرار گرفت. در این میان برخی ساختمان‌ها قدمتی بیش از ۲۰ الی ۳۰ سال داشتند و چاره‌ای برای ایمنی‌شان در نظرگرفته نشده بود. در حال حاضر نیز مشاهده می‌گردد که برخی ساختمان‌های جدید غیراصولی می‌باشند و از ایمنی لازم برخوردار نیستند؛ این در حالی است که به لحاظ قوانین شهری و شهرداری، قوانین نظارتی دستگاه‌های مرتبط همچون سازمان فنی مهندسی با کمبود مواجه نیستیم و تنها ضرورت دارد تا همکاری‌های میان بخشی افزایش پیدا کند. 
وی ادامه داد: به طورکل ارزیابی می‌گردد تا یک ساختمان مطابق با اصول فنی مهندسی ساخته شود و از زمین باکیفیت و مصالح مرغوب در آن استفاده شود. علی‌رغم درنظرگیری این مؤلفه‌ها در برخی مواقع مشا‌هده می‌گردد که مصالح ساختمانی از کیفیت لازم برخوردار نیست؛ بی‌شک عدم کیفیت مصالح آسیب جدی به ساختمان وارد خواهد کرد و موجب سلب ایمنی خواهد شد. 
وی‌ بابیان اینکه نقش دستگاه‌های نظارتی در فرآیند ساخت‌وساز بسیار مهم می‌باشد، افزود: نبود ایمنی و ساخت‌وساز غیراصولی امنیت جانی افراد را به خطر می‌اندازد چراکه این ساختمان‌ها به سبب رانش زمین یا دیگر حوادث طبیعی همچون زلزله فرومی‌ریزند و خسارت بسیاری  وارد می‌کنند. 
دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید برافزایش سطح همکاری‌ و نظارت‌ها تصریح کرد: از چندین سال گذشته تا به امروز همواره هشدار داده‌ایم که در کشورمان به دلیل شرایط اقتصادی، اقتصاد را بر نظارت‌ها اولویت قرار می‌دهیم. شهرداری‌ها و سازمان نظام‌مهندسی هیچ‌گونه پیروی از دستگاه‌های نظارتی ندارند و اصولی که سازمان‌های نظام‌مهندسی تعیین می‌کنند را قبول ندارند و به همین سبب است که شاهد ساختمان‌های غیراستاندارد و گاه حوادث دلخراش می‌باشیم.
نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در‌پایان این گفت‌وگو با تأکید بر‌لزوم هوشمند سازی ساختمان‌ها متذکر‌شد: هوشمندسازی ساختمان‌ها یکی از فرآیندهای خیلی مهم درروند ساختمان‌سازی است. دراین حوزه می‌توانیم به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه کنیم و هوشمند سازی بسیار مؤثری را رقم بزنیم. شایان‌ذکر است تا بگوییم که خوشبختانه از دانش فنی و مهندسی قابل‌توجهی در کشور برخوردار می‌باشیم و چه‌بسا می‌توانیم دانش فنی خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم. بنابراین اگر شرایطی فراهم شود که شرکت‌های فعال در حوزه فنی و مهندسی ساخت‌‌و‌ساز ساختمان‌ها با نقش مؤثرتر حضورداشته باشند به‌طبع در آینده نزدیک شاهد کاهش ساخت‌وسازهای غیراستاندارد و حوادث ناشی از نبود ایمنی ساختمان خواهیم بود. 
  صنعت ساختمان  باید دانش‌بنیان شود