رونمایی سامانه جامع بازار کار تا پایان سال؛

شاغلان و بیکاران ساماندهی می‌شوند

گروه اقتصادی 
به‌تازگی کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار از رونمایی سامانه جامع بازار کار تا پایان سال خبر داده است و دراین‌باره عنوان داشته: راستای شناخت وضعیت بازار کار و دستیابی به تصویر جامع از پویایی‌های بازار کار و همچنین پیش‌بینی‌های بازار کار و طراحی سیاست‌ها و مداخلات حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی مبتنی بر ثبت‌محور و همچنین در خصوص مهارت‌های موردنیاز بازار کار در بخش‌های مختلف و کاهش زمان جست‌وجوی فرصت‌های شغلی اقدام به راه‌اندازی نظام جامع بازار کار ایران کردیم که زیرسامانه‌های مختلفی دارد. کریمی بیرانوند هدف از راه‌اندازی سامانه جامع بازار کار را ثبت‌مبنا کردن تمام بازار کار دانست و گفت: پس از راه‌اندازی سامانه جامع بازار تمام مردم با داشتن کد ملی دارای پروفایل شغلی مهارتی خواهند بود، این فقط در کشورهای پیشرفته هست. شناسایی بیکاران با الگوریتم‌های دقیق قابل انجام است. وی همچنین اظهارداشته است: کمیته محتوایی برای نظام بازار کار ایران را با بیش از ۸ هزار نفرساعت کاری که روی این موضوع شده است، تشکیل داده‌ایم، تشکیل کمیته اخذ دیتای نظام اطلاعات بازار کار را با کارکرد حدود ۳هزار نفرساعت داشته‌ایم، پایش اطلاعات اخذشده از دستگاه‌های مختلف کشور را داشته‌ایم، ایجاد چارت تشکیلاتی از طریق سازمان امور استخدامی داشته‌ایم، پیشرفت ۸۰درصدی در بخش نرم‌افزار سامانه داشته‌ایم، تلاش بر این است که تا پایان سال این اطلاعات را اخذ کنیم و تا پایان سال سامانه را راه‌اندازی کنیم. کریمی با اشاره به بند ۴ سیاست‌های کلی اشتغال که از سوی رهبری ابلاغ شد گفت: سیاست‌های ابلاغی رهبری در سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی نظام جامع بازار کار بوده است و تأکیدات زیادی بر آن شده است و در قانون مبارزه با پولشویی و آیین‌نامه اجرایی آن مواد ۲۶ و ۲۷ تسریع شده است. وزارت کار با بانک مرکزی باید این سامانه را راه‌اندازی کنند، در سند تحول دولت سیزدهم از تکالیف دولت سیزدهم است، نزدیک به ۱۰ سال بود که متوقف‌شده است و اقدامات شاخصی برای آن رخ نداده بود. در حالت کلی پایگاه اطلاعاتی بسیار پیچیده است، باید تمام اطلاعات ثبتی در بازار کار اعم از اطلاعات ۷۴ دستگاه اجرایی جمع‌آوری شود.به مرحله رشد ۱۰۰درصدی بخش سخت‌افزاری رسیده‌ایم. در بخش نرم‌افزاری ایجادشده است. زیرسامانه جست‌وجوی شغلی مشغول فعالیت است، زیرسامانه اتباع خارجی به‌صورت ۱۰۰درصد راه‌اندازی شده و مشغول فعالیت است، برای استانداردسازی مشاغل تیمی طراحی‌شده است و در حال انجام کار هستیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی باسیاست‌های کلی اشتغال بر ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به‌عنوان ارزش اسلامی و ملی با بهره‌گیری از نظام آموزشی و تبلیغی کشور تأکید کردند و دربند ۳ سیاست‌های کلی اشتغال ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار با تأکید بر استفاده از توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و آینده‌نگری نسبت به تحولات آن‌ها در سطح ملی و جهانی را یک ضرورت دانستند. ایشان همچنین بر ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار، بهبود محیط کسب‌وکار و ارتقاء شاخص‌های آن (محیط سیاسی، فرهنگی و قضائی و محیط اقتصاد کلان، بازار کار، مالیات‌ها و زیرساخت‌ها) و حمایت از بخش‌های خصوصی و تعاونی و رقابت از راه اصلاح قوانین، مقررات و رویه‌های ذی‌ربط در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند و با ابلاغ این سیاست‌ها ضرورت همکاری میان دستگاه‌های میان بخشی را مبرهن کر‌دند.
 کارشناسان اقتصاد حوزه کار براین باورند که سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسیر سازندگی و توسعه اشتغال است و می‌بایست روند آن تسریع گردد. باور فعالان حوزه کار‌این است که ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار و رونمایی از  سامانه جامع بازار کار تا پایان سال می‌تواند گامی روبه‌جلو باشد و نرخ بیکاری را در کشور کاهش دهد. مطابق با گزارش مرکز آمارایران، نرخ بیکاری تابستان سال جاری ۷٫۹ درصد برآورد می‌شود؛ این رقم از  سال ۱۳۸۴ تا به امر‌وز کمترین میزان بیکاری بوده و امری قابل‌توجه ارزیابی می‌گردد. هم‌زمان با این روند نرخ مشارکت اقتصادی (نسبتی از جمعیت که شاغل یا در جست‌وجوی کار است) هم نسبت به تابستان گذشته افزایش‌یافته و به ۴۱٫۶ درصد رسیده اما تا اوج تاریخی  ۴۸ درصدی خود همچنان فاصله بسیاری دارد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که در مقایسه با تابستان سال ۱۴۰۱، نرخ اشتغال ناقص هم کاهش‌یافته است. یعنی نسبت بیشتری از شاغلان (۷۲٫۶ درصد از آن‌ها) اشتغال ۴۴ ساعت یا بیشتر در هفته دارند.
 درمجموع ۲۴/۷ میلیون نفر در تابستان شاغل بوده‌اند که حدود ۱۸ میلیون نفر از آن‌ها نیز اشتغال تمام‌وقت داشته‌اند. در بررسی بیش‌تر این موضوع و راهکارهای کاهش هرچه‌تمام‌تر نرخ بیکاری به گفت‌وگو با کیومرث سرمدی، نماینده مردم اسدآباد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:
سامانه جامع بازار کار گام بلندی در راستای شفافیت است

کیومرث سرمدی، نماینده مردم اسدآباد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تشریح رونمایی از سامانه جامع بازار کار تا پایان سال پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: ایجاد سامانه و فراهم‌سازی زیرساخت شفاف به‌منظور تبیین آخرین اطلاعات شغلی جمعیت کشور می‌تواند امری تعیین‌کننده باشد چراکه براین اساس میزان سواد افراد، پروفایل شغلی مهارتی‌شان و تعداد افراد بیکار‌مبرهن خواهد شد. مزیت دیگر این سامانه، اطلاعات برخط و به‌روز است چراکه به سبب این سامانه اطلاعات به‌روز خواهد شد وهمواره بر مبنای آخرین داده‌ها حرکت خواهیم کرد. 
وی افزود: آمار ارائه‌شده در حوزه کاهش نرخ بیکاری کشور واقع‌گرایانه نیست؛ به‌عبارت‌دیگر این روند را می‌توان ناشی از نبود سیستم برخط و به‌روز دانست. معتقدیم که آمارهای حال‌حاضر‌ منطبق با واقعیت‌ها نیست؛ به‌عنوان‌مثال در حوزه انتخابیه خود بررسی‌‌های لازم را انجام دا‌ده و شاهد اثرات کاهش نرخ بیکاری نبوده‌ایم. همچنان جمعیت قابل‌توجهی از جوانان اشتغال ندارند و با‌معضل‌ بیکاری روبه‌رو می‌باشند. 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایجا‌د سامانه جامع بازار کار موجب می‌گردد‌ تا برنامه‌ریزی دقیقی و درستی در‌جهت کاهش نرخ بیکاری را رقم بزنیم. به‌منظور کاهش نرخ بیکاری ضرورت دارد تا مطابق فرمان و بیانات مقام معظم رهبری حرکت کنیم؛ ایشان در پیام نوروزی خود به کاهش تورم و رشد تولید تأکید داشتند؛ براین اساس هرآنقدر که بتوانیم رشد تولید را افزایش دهیم و تورم را کاهش دهیم  شاهد توسعه اشتغال در کشور خواهیم بود. 
نماینده مردم اسدآباد در مجلس یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: رشد تولید و تقویت سرمایه‌گذاری موجب پررنگ شدن حضور تولیدکنندگان خواهد شد و مهار تورم را رقم خواهد زد. 
او در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: مهار‌تورم کمکی بزرگ در مسیر کاهش نرخ بیکاری خواهد داشت. به‌موجب‌ مهار تورم شاهد رشد تولید و افزایش نرخ اشتغال در کشور خواهیم بود. امیدواریم با عنایت به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و سیاست‌های کلی اشتغال شاهد ساماندهی حوزه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور باشیم. 
شاغلان و بیکاران ساماندهی  می‌شوند