بازگشت کامرون هم سوناک را نجات نمی دهد

آخرین تنفس مصنوعی به دولت انگلیس

گروه بین الملل 
 ترمیم کابینه در لندن، آن هم در بحبوحه حمایت های وقیحانه دولت ریشی سوناک از نسل کشی در غزه، مورد توجه بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین الملل قرار گرفته است. بر این اساس،  برکناری سوئلا براورمن از وزارت کشور بریتانیا جزو آن دسته خبرهای فوری بود که هیچ‌کس را غافلگیر نکرد. ولی کسی انتظار نداشت ریشی سوناک، دیوید کامرون را - هفت سال پس از کناره‌گیری از نخست‌وزیری - در مقام وزیر خارجه به کابینه برگرداند. این تصمیم را رسانه های انگلیسی از جمله بی بی سی به  قماری سیاسی تشبیه کرده اند که شاید به جای تضمین ادامه زمامداری سوناک، او را به دردسر جدی بیندازد.
 سوناک در منگنه
نظرسنجی ها در انگلیس طی ماه های اخیر ، بیانگر کاهش تصاعدی محبوبیت ریشی سوناک، نخست وزیر محافظه کار این کشور و کابینه اش می باشد. از یک سو، معضلات اقتصادی در انگلیس که معلول برگزیت و دوران پس از آن می باشد، دستان دولت سوناک را جهت مواجهه با تورم جاری در این کشور بسته است. از سوی دیگر، در جریان جنگ اوکراین انگلیس تبدیل به بازیگری بحران ساز 
در میدان نبرد شد. اصرار لندن بر ادامه جنگ اوکراین ، تبدیل به پاشنه آشیل امنیتی ، اقتصادی و سیاسی دولت سوناک شده است. عدم تحقق اهداف تعیین شده دولت انگلیس در جنگ اوکراین و تاثیرگذاری معکوس آن بر اوضاع معیشتی انگلیسی ها، خانه شماره 10 داونینگ استریت را به کانون انتقادات عمومی تبدیل کرده است. فراتر از آن، در جریان جنگ غزه نیز مقامات دولت سوناک، در کسوت یکی از اصلی ترین حامیان نسل کشی در غزه ایفای نقش کرده و به کابینه نتانیاهو بارها به صورت آشکار و نهان وعده حمایت مطلق دادند. در چنین شرایطی، رویگردانی از دولت سوناک روز به روز بیشتر می شود و محافظه کاران سایه سقوط را پس از سالها بر سر خود حس می کنند. 
 فریبکاری سوناک 
طی روزهای اخیر، خبر برکناری وزیر کشور انگلیس به دلیل اظهارات نفرت انگیز وی علیه کسانی که در حمایت از مردم غزه در لندن تظاهرات کرده اند، تبدیل به دستمایه ای برای القای دموکراسی در انگلیس شده است! این در حالیست که اساسا نیت واقعی سوناک از برکناری «براورمن»، اساسا حمایت از خواسته عمومی انگلیسی ها در جنگ غزه ( پایان دادن به نسل کشی صهیونیستها ) نبوده است.بی بی سی نیت پشت پرده برکناری وزیر کشور انگلیس را این گونه تشریح می کند: «چند وقتی بود که رسانه‌ها و تحلیلگران می‌گفتند خانم براورمن با زدن حرف‌های جنجالی، می‌خواهد کاری کند که ریشی سوناک چاره‌ای جز برکنار کردنش نداشته باشد تا بعداً با حمایت همفکرانش، جایگاه ریشی سوناک به عنوان رهبر حزب را به چالش بکشد؛ حرف‌هایی مثل «تجاوز» خواندن موج پناهجویانی که با قایق‌های کوچک خود را به بریتانیا می‌رسانند، «سبک زندگی» خطاب کردن خیابان‌خوابی بی‌خانمان‌ها، و «راهپیمایی نفرت» خواندن تظاهرات حمایت از فلسطینیان.
« آنچه  در نهایت کار را به برکناری او کشاند، نه خود حرف‌های وقیحانه وی در حمایت از رژیم صهیونیستی ، بلکه سرپیچی‌اش از خواسته دفتر نخست‌وزیر برای تغییر لحن مقاله‌ای بود در روزنامه تایمز لندن به نام او منتشر شد و در آن پلیس لندن را به انفعال در برابر حامیان فلسطین متهم کرده بود. به عبارت بهتر، آنچه منجر به برکناری وزیر کشور انگلیس شد، وحشت سوناک از تقابل بیشتر با پلیس لندن بوده است ، نه انگیزه و عاملی دیگر! در چنین شرایطی باید مراقب آدرس های نادرستی که از سوی برخی رسانه های غربی در خصوص علل برکناری وزیر کشور انگلیس مخابره می شود ، بود. 
 بازگشت دیوید کامرون
در این میان، بازگشت دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس به دولت ، آن هم در کسوت وزیر امور خارجه، به مثابه آخرین تنفس مصنوعی به محافظه کاران و سوناک محسوب می شود. البته این اقدام برای سوناک ریسک هایی نیز به همراه خواهد داشت. بازگشت  دیوید کامرون به کابینه ممکن است کار را بار دیگر به یک جنگ سیاسی تمام‌عیار در داخل حزب محافظه‌کار بکشاند؛ جنگی که آخرین بار همین یک سال پیش با کناره‌گیری لیز تراس بعد از تنها ۴۹ روز از مقام نخست‌وزیری پایان یافته بود.کامرون بر خلاف بوریس جانسون نخست وزیر سابق انگلیس و برخی مقامات ارشد حزب محافظه کار، مخالف برگزیت ( خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بود و اساسا دلیل کناره گیری اجباری وی از مسند نخست وزیری، رای مثبت انگلیسی ها به برگزیت در همه پرسی جنجالی آن سال بود. 
 وزیر خارجه‌ای با مصرف داخلی
اگر برگزیت را کنار بگذاریم، در بریتانیا معمولاً حتی دو حزب اصلی چپ و راست هم در زمینه سیاست خارجی با هم اختلاف چندانی ندارند؛ چه برسد به جناح‌های مختلف یک حزب. دیوید کامرون هم بلافاصله پس از انتصابش تأکید کرد که در مسائل عمده نظیر مناقشه اسرائیل و فلسطینیان و جنگ اوکراین با نظرات وزیر خارجه قبلی موافق است. در نتیجه احتمالاً هدف از این انتصاب، تغییر شرایط سیاسی داخلی بریتانیا باشد نه خط سیاست خارجی‌اش.کامرون نیز مانند سوناک و جانسون، از اصلی ترین حامیان نسل کشی در فلسطین محسوب می شود و تعهد وی نسبت به حمایت مطلق از جنایات رژیم اشغالگر قدس، بارها در مواضع رسمی و غیر رسمی وی نمود پیدا کرده است. از این رو ، تغییرات اخیر در دولت سوناک را می توان آخرین تیر وی در تاریکی برای نجات از سقوطی سخت مورد ارزیابی قرار داد. در یک سالی که سوناک به دفتر نخست‌وزیر در شماره ۱۰ داونینگ‌استریت نقل مکان کرده، با همه تلاش‌ها و اقدام‌هایش، محبوبیت حزبش چندان بالا نرفته و در نظرسنجی‌ها معمولاً ۱۵ تا ۲۰ درصد از حزب اصلی مخالف یعنی حزب کارگر عقب بوده است.با این حال جا به جایی قدرت میان دو حزب کارگر و محافظه کار نیز چاره درد عمیق جاری در انگلیس نیست! قطعا لندن تحت تاثیر سیاست خارجی مداخله گرایانه خود و تبعات ناشی از خروج از اتحادیه اروپا، تبدیل به کانون بحران خواهد شد و تغییر نام احزاب و گروه های سیاسی در داونینگ استریت ( مقر نخست وزیری) و مجلس عوام قادر به کنترل صحنه آشفته این کشور توسط سیاستمداران بی خرد وجنایتکاران حامی رژیم اشغالگر قدس نخواهد شد. در هر حال، با توجه به این‌که در یک سال آینده باید یک انتخابات پارلمانی برگزار ‌شود، همه انتظار دارند حزب محافظه‌کار پس از ۱۴ سال از قدرت کنار برود.
 آخرین تنفس مصنوعی به دولت انگلیس
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو