حجت‌الاسلام احد آزادیخواه،عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

اولویت بودجه 1403 تأمین کالاهای اساسی است

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم اختصاص اعتبار کافی برای تأمین کالاهای اساسی در بودجه سال ۱۴۰۳ پرداخت و در پاسخ به اینکه تأمین اعتبار کافی چطور‌ از افزایش قیمت‌ها‌ جلوگیری خواهد کرد، گفت: به‌منظور تأمین کالاهای اساسی نیازمند اختصاص ۱۵ میلیارد دلار می‌باشیم. به طورکل  و به‌صورت میانگین ماهانه يک میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی نیاز است که با احتساب یک سال کامل چیزی حدود ۱۲ میلیارد دلار می‌گردد. دراین میان ضرورت دارد تا تورم سالانه را نیز درنظرگرفت و حدود ۱۵ میلیارد دلار را برای تأمین کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۳ اختصاص داد. 
وی افزود: اعتبار لازم برای تأمین کالاهای اساسی سال آینده می‌بایست در منابع  جدول تبصره ۱۴ دیده شود تا مشکلات مرتبط با حوزه کالاهای اساسی برطرف گردد. منظور از حل مشکلات کالاهای اساسی موضوعاتی از قبیل خرید گندم، گوشت، مرغ و دیگر محصولات موردنیاز مردم است. 
آزادیخواه تصریح کرد: باید در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تدابیر ویژه بیندیشیم تا دهک‌های پایین اجتماعی از خدمات بهتری در حوزه یارانه‌ها برخوردار شوند.  نرخ رشد تورم هیچ‌گاه در قیمت‌ها بی‌اثر نبوده و همواره اثرگذاری داشته است. بنابراین برای حفظ قدرت خرید مردم ضرورت دارد تا به نرخ رشد تورم توجه داشته باشیم و مانع از این روند شویم. هرگاه نرخ تورم افزایش‌یافته است، قیمت کالاهای اساسی نیز صعودی شده و این توازن همواره برقرار بوده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: با بالارفتن نرخ تورم قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و این واقعیتی غیرقابل‌انکار درحوزه کالاهای اساسی به‌ویژه کالاهایی همچون گوشت، مرغ، روغن، شکر، نان، برنج و لبنیات می‌باشد. 
نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم متذکر شد: اگر قدرت خرید دهک‌های اجتماعی در حوزه کالاهای اساسی کاهش پیداکند، آسیب جدی به جامعه وارد خواهد شد. باید به‌گونه‌ای تدبیر کنیم تا در بودجه سال ۱۴۰۳ یکی از اولویت‌های مهم تأمین کالاهای اساسی و توجه جدی به رشد تورم باشد. 
وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: با درنظرگیری نرخ رشد تورم می‌توانیم برای تأمین کالاهای اساسی تدبیر کنیم و مانع از کسری بودجه در اواسط سال آینده شویم. در دیدار با رئیس‌جمهور فعال‌سازی  جامع و کامل کالابرگ را  پیشنهاد کردم و شخص رئیس‌جمهور نیز این پیشنهاد را پذیرفت. مادامی‌که کالابرگ به‌درستی و جامع فعال شود، قدرت خرید خانوارها افزایش پیدا خواهد کرد و خواهند دانست که در هرماه بخشی ازاولویت کالاهای اساسی‌شان همچون گوشت، مرغ ، روغن و... از مسیر کالابرگ تأمین خواهد شد.
 اولویت بودجه 1403  تأمین کالاهای اساسی است