وزارت دفاع آمریکا از عدم توانایی مالی دولت برای کمک به اوکراین خبر داد

پاسکاری زلنسکی

گروه  بین‌الملل
 واشنگتن در حالی میزبان نشست  مجازی نمایندگان پنجاه کشور حامی کی‌یف است که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده پول بیشتری برای کمک به اوکراین در جیب ندارد.این شرایط برای نخستین بار پس از تأسیس یک گروه بین‌المللی حمایت از اوکراین توسط لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا رقم خورده که کشورش بودجه لازم برای تهیه و ارسال موشک‌ها و مهمات موردنیاز اوکراین را در اختیار ندارد.به عبارت بهتر، میزبانی آمریکا در نشست حامیان اوکراین، صرفا اقدامی نمایشی برای ابراز همدردی با کی‌یف به دلیل شکست نهایی در جنگ محسوب می‌شود و قرار نیست پیام‌آور تحولی شگرف در معادلات میدانی باشد! 
 پاسکاری زلنسکی در دو سوی آتلانتیک 
ایالات‌متحده برای پر کردن این شکاف و تا زمان تصویب بودجه لازم در کنگره که زمینه ارسال کمک‌های بیشتر تسلیحاتی به اوکراین را فراهم می‌کند به متحدان خود روی آورده تا این‌بار در نشست ماهانه نمایندگان پنجاه عضو گروه بین‌المللی کمک وعده مساعدت‌های بیشتری را دریافت کند.سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت که جلسه اعضای گروه بین‌المللی کمک به اوکراین بر روی نیازهای بلندمدت متمرکز خواهد بود.اما این کمک بلندمدت، بیشتر معطوف به دوران پساجنگ ( جهت بازسازی اوکراین ) خواهد بود! ضمن آنکه اکثر کشورهای اروپایی نیز پایان کمک‌های نظامی و مالی خود را به کی‌یف اعلام کرده و حتی نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده پایان تاب‌آوری افکار عمومی اروپا در این معادله است. 
نیروهای ارتش روسیه اخیرا  در حملات موشکی گسترده خود «تأسیسات مجتمع نظامی-صنعتی اوکراین» را که در آن موشک، مهمات و دیگر تجهیزات نظامی تولید می‌شد، هدف قراردادند.این حمله یک روز پس‌ازآن صورت گرفت که مسکو هرگونه توافق میان کی‌‌یف و متحدان غربی برای پایان دادن به جنگ تقریبا دوساله جاری در اوکراین را رد کرده بود.معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته بود که سامانه‌های پدافند هوایی و مهمات همچنان جزو نیازهای اصلی اوکراین برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه به‌حساب می‌آیند.پنتاگون ۲۷ دسامبر گذشته آخرین بسته کمک نظامی و امنیتی ۲۵۰ میلیون دلاری خود را که شامل گلوله‌های توپ ۱۵۵ میلی‌متری، موشک‌های ضد هوایی استینگر و سایر اقلام پرتقاضا از سوی کی‌یف بود از انبارهای تسلیحاتی موجود ایالات‌متحده تأمین و برای اوکراین ارسال کرد.ایالات‌متحده از آن زمان تاکنون قادر به تأمین مهمات بیشتری نبوده است زیرا پول کافی برای تکمیل و جایگزینی آن ذخایر تمام‌شده و کنگره هنوز بودجه بیشتری را برای این منظور تأیید نکرده است.
 مانعی که به‌سادگی برطرف نمی‌شود 
در حال حاضر بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار کمک در نظر گرفته‌شده از سوی ایالات‌متحده برای اوکراین و اسرائیل به دلیل اختلاف‌نظر میان کنگره و کاخ سفید بر سر دیگر اولویت‌های سیاسی، ازجمله امنیت بیشتر مرز‌های ایالات‌متحده و مکزیک، متوقف شده است.
ایالات‌متحده از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۴۴/۲ میلیارد دلار کمک نظامی و امنیتی در اختیار کی‌یف قرار داده است.بنا به گزارش آسوشیتدپرس، حدود ۲۳/۶ میلیارد دلار از این کمک‌ها به‌صورت مستقیم از ذخایر نظامی موجود تأمین‌شده و تقریباً ۱۹ میلیارد دلار نیز در قالب قراردادهای نظامی بلندمدت برای سفارش تجهیزات ارسالی هزینه شده است.
 زلنسکی بازی را باخته است
صورت‌مسئله در جنگ اوکراین کاملا مشخص است! رئیس‌جمهور اوکراین و همراهانش قدرت تغییر موازنه نبرد را ازدست‌داده و حتی حامیان آمریکایی و اروپایی کی‌یف نیز توان استمرار بازی دوساله اخیر خود را ندارند. زلنسکی تلویحا خطاب به جمهوری‌خواهانی که مانع تصویب این مجموعه کمکی شده‌اند تأخیر ایجادشده در تصویب این مجموعه کمکی را «تحقق رؤیاهای پوتین» خواند و گفت: «تنها پوتین و اطرافیانش از اختلافات حل‌نشده در کنگره آمریکا خوشحال‌اند.انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری اوکراین، همچنان به لابی‌گری خود با بایدن بر سر جلب کمک‌های مالی آمریکا به کی‌یف کمک کند. 
زلنسکی از ترامپ دعوت کرده که به اوکراین برود و ایده‌اش برای «پایان دادن ۲۴ ساعته به جنگ اوکراین» را با او در میان بگذارد. ترامپ گفته می‌تواند در عرض ۲۴ ساعت به جنگ روسیه علیه اوکراین پایان دهد.
شبکه ۴ تلویزیون بریتانیا در مصاحبه‌ای با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از او پرسید که آیا ترامپ را به اوکراین دعوت می‌کند و زلنسکی پاسخ داد: «با کمال میل!»
 ترامپ هم قدرت حل منازعه را ندارد 
دونالد ترامپ که بار دیگر خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ نامزد کرده بارها گفته اگر او رئیس‌جمهور کنونی آمریکا بود، پوتین به اوکراین حمله نمی‌کرد. او همچنین بارها ادعا کرده که می‌تواند در عرض یک روز جنگ اوکراین و روسیه را خاتمه دهد. زلنسکی در مصاحبه با کانال ۴ بریتانیا با لبخندی خطاب به ترامپ گفت: «اگر شما می‌توانید در عرض ۲۴ ساعت این جنگ را پایان دهید، این دلیل کافی است برای اینکه به اینجا بیایید.»
زلنسکی در ادامه گفت: «کسی چه می‌داند، شاید دونالد ترامپ واقعا یک ایده داشته باشد، یک ایده واقعی، در این صورت او می‌تواند آن را با من در میان بگذارد. چنین ایده‌هایی را نباید برای خود نگه داشت.»
ترامپ البته تاکنون هیچ برنامه و نقشه راهی برای صلح میان روسیه و اوکراین ارائه نداده و تنها تکرار کرده که قادر است این جنگ را پایان دهد. او پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی ایالت آیووا نیز بار دیگر این ادعا را تکرار کرد و گفت ازآنجاکه او و پوتین «خیلی خوب باهم کنار می‌آیند» اگر او در کاخ سفید بود می‌توانست جلوی حمله روسیه به اوکراین را بگیرد.احتمال دارد ایده سفر ترامپ به کی‌یف برای پایان داد 24 ساعته به جنگ، یک تله تبلیغاتی از سوی حزب دموکرات آمریکا برای اثبات گزافه‌گویی‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا در عرصه سیاست خارجی باشد. قدرمتیقن تحولات جاری در حوزه روابط بین‌الملل، شکست اوکراین در جنگ و پرداخت هزینه‌های این شکست توسط آمریکا و دیگر اعضای ناتو خواهد بود. در این میان اساسا اهمیتی ندارد که چه کسی در رأس معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن در سال 2024 قرار گیرد و کدام‌یک از نامزدهای انتخاباتی آمریکا( بایدن یا ترامپ) در کاخ سفید حضور پیدا کنند.
پاسکاری زلنسکی