ماهواره‌بر سیمرغ سه ماهواره ایرانی را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

پرواز سیمرغ به‌سوی ثریا

گروه سیاسی
دانشمندان ایرانی با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سیمرغ چند موفقیت را به صورت همزمان کسب کردند. علاوه‌بر پرتاب سیمرغ به عنوان یک ماهواره‌بر با قابلیت‌های ویژه که پیش از این چند بار شکست خورده بود، سه ماهواره دیگر نیز در مدار زمین قرار گرفت. این موفقیت علمی می‌تواند سرآغازی بر موفقیت‌های دیگر در عرصه فناوری‌های نوظهور همچون اینترنت اشیا باشد.
سید احمد حسینی‌مونس، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به پرتاب ماهواره مهدا به همراه دو ماهواره دیگر که صبح یک‌شنبه انجام شد، گفت: ماهواره‌بر سیمرغ نسل جدید ماهواره‌برهای سوخت مایع جمهوری اسلامی ایران است. فناوری پرتاب فضایی جزء فناوری‌های لبه تکنولوژی در جهان است و درمجموع حدود ۱۰ کشور به این فناوری دست پیداکرده‌اند.به گزارش فارس، وی افزود: متخصصان ما توانستند بادانش و فناوری بومی بدون وابستگی به کشورهای صاحب فناوری به این تکنولوژی دست پیدا کنند و در حال حاضر با توجه به اینکه پس از تست‌های تحقیقاتی و زیرمداری ماهواره‌بر سیمرغ    توانست سه ماهواره را به‌صورت هم‌زمان در مدار قرار بدهد.سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع بیان کرد: با توجه به قابلیت‌های بالای ماهواره‌بر سیمرغ می‌توان گفت برای عمده نیازمندی‌های فضایی و ماهواره‌هایی که در کشور توسعه می‌یابند در آینده نگران پرتاب‌های آن‌ها نخواهیم بود و می‌توانیم پرتاب‌ها را با توانمندی داخلی خود انجام دهیم.وی با اشاره به کارکردهای ماهواره «هاتف ـ  1» و
 «کیهان ـ 2»، گفت: فناوری فضایی امروز کاربردهای متنوعی در زندگی بشر دارد این دو نانوماهواره در دو حوزه فناوری به‌عنوان اولین گام‌ها برای اثبات فناوری تعریف‌شده‌اند و با موفقیت در مدار قرار گرفتند.حسینی‌مونس با اشاره به ویژگی‌های ماهواره «هاتف ـ ۱»
 تصریح کرد: این ماهواره اولین قدم تحقیقاتی در راستای منظومه اینترنت اشیاست که در راستای برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور تعریف و بدین منظور قراردادی با سازمان فضایی منعقدشده است که در آینده تعدادی ماهواره در قالب یک منظومه باید قرار بگیرند. این ماهواره اولین گام به‌عنوان گام تحقیقاتی برای شروع منظومه اینترنت اشیا یا مخابرات باریک باند تعریف‌شده است.سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع در ادامه با اشاره به ویژگی‌های ماهواره «کیهان ـ ۲»، نیز، عنوان کرد: این ماهواره در حوزه ناوبری فضاپایه و تعیین موقعیت گام اول تحقیقاتی در این حوزه هست که متخصصان عزیز ما در مجموعه وزارت دفاع این ماهواره را توسعه داده‌اند و ایستگاه‌های زمینی آن نیز توسعه داده‌شده است. ان‌شاءالله پس‌ازاینکه ارتباطات برقرار شد و در حین در مدار قرار گرفتن ماهواره تنظیمات لازم انجام شد قدم‌های بعدی برای پرتاب ماهواره‌های بعدی در این حوزه نیز انجام خواهد شد. همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در واکنش به این موفقیت فضایی نوشت: « پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌های مهدا، کیهان ۲ و هاتف ۱ توسط ماهواره‌بر سیمرغ و همچنین ماهواره ثریا توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ را به ملت بزرگ ایران و همه متخصصان و دانشمندان دست‌اندرکاران این عرصه در سازمان فضایی ایران، وزارت دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک می‌گویم. دستاوردهای پرشمار جوانان نخبه ایرانی ظرفیت بزرگی برای توسعه دیپلماسی علمی و همکاری‌های فناورانه با کشورهای دوست است».
 جزئیات پرتاب سه ماهواره با ماهواره‌بر سیمرغ
به گزارش مهر، روز یک شنبه، هشتم بهمن ماه، ماهواره‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است، ماهواره مهدا و دو نانو ماهواره کیهان ۲ و هاتف ۱ را از پایگاه امام خمینی (ره) با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه ۱۱۰۰ کیلومتری زمین تزریق کرد. ماهواره مهدا ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است و نانوماهواره‌های کیهان ۲ و هاتف ۱ نیز توسط شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) طراحی و آماده پرتاب شده‌اند. این برای نخستین بار است که متخصصان فضایی سه ماهواره داخلی را همزمان با ماهواره‌بر بومی در مدار قرار می‌دهند. ماهواره مهدا، یک ماهواره ۳۲ کیلوگرمی از سری ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضایی ایران است که به منظور آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده‌اند. مأموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا است. نانو ماهواره کیهان ۲، از سری ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم است که برای اثبات فناوری موقعیت‌یابی فضاپایه طراحی و ساخته شده است و امکان تعیین موقعیت را به صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، برای گیرنده‌های زمینی فراهم می‌کند. در این ماهواره، از زیرسامانه تعیین و کنترل وضعیت به منظور نشانه‌روی پایدار و دقیق به سمت زمین، استفاده شده است. نانو ماهواره هاتف ۱ نیز، از سری ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم به منظور اثبات فناوری مخابرات باند باریک با کاربرد اینترنت اشیا است. این ماهواره به عنوان نسخه آزمایشی اول از مجموعه ماهواره‌های منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی، به فضا پرتاب شده است. بنا به این گزارش، ماهواره‌بر سیمرغ یک، ماهواره‌بر سوخت مایع دو مرحله‌ای است که در هفتمین پرتاب تحقیقاتی خود توانست با تزریق چندگانه ماهواره‌ها، دریچه‌ای جدید به روی پرتاب‌های فضایی کشور باز کند.
 پرواز سیمرغ به‌سوی ثریا
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو