علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

شرکت‌های دانش‌بنیان‌ ، بسترساز تولید با ارزآوری بالا و ارزش‌افزوده‌اند

علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌ در‌ گفت‌‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: یکی‌ از حلقه‌های مفقوده اقتصاد کشور حرکت به سمت تولید محصولات و کالاهای دارای سطح فناوری بالا و ارزش‌افزوده بالاتر است. طی سال‌های گذشته همواره درگیر و مشغول تولید و صادرات کالاهای خام و نیمه‌خام بوده‌ایم و از حرکت به سمت تولید کالا باارزش افزوده بالاتر غافل مانده‌ایم. 
وی افزود: حرکتی که طی سال‌های گذشته و بنا به توصیه و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه علم و فناوری در کشور شکل گرفت، بسیار ارزشمند بود و حاصل آن تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان شد. خوشبختانه روند توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های گذشته شتابان بوده و اینک تعداد و تنوع‌ محصولات تولیدی‌شان رو به رشد و در حال جهش است. کریمی تصریح کرد: حضور گسترده شرکت‌‌های دانش‌بنیان در عرصه اقتصادی ایران موجب شده تا ‌بسیاری از وابستگی به خارج از کشور رفع نیاز شود و تولید محصولات موردنیاز در داخل‌ کشور‌ صورت گیرد. از طرفی دیگر به‌موجب‌ ارتقا سطح فناوری، در بخش‌های تولیدی نیز شاهد محصولات باکیفیت بالاتر در مقایسه با مدت مشابه ادوار گذشته می‌باشیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات همواره با ‌پایین بودن میانگین ارزش واحد وزنی روبه‌رو بودیم چراکه محصولات صنعتی و دارای فناوری بالا سهم کمی‌در‌بخش‌های صادراتی داشتند. با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه صادرات، تعدد محصولات صادراتی افزایش پیدا کرد و اکنون مشاهده می‌گردد که در حوزه دارو، الکترونیک، رشته‌های مختلف صنعتی و... محصولات صادراتی با حجم بسیار کم و ارزش اقتصادی صادر‌ می‌شوند و به‌صورت مستمر در سبد صادراتی قرارگرفته‌اند. درحال‌حاضر‌ سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در فرآیند صادرات افزایش‌یافته و بی‌شک این امر گامی‌ مثبت تلقی می‌گردد. 
نماینده مردم اراک متذکر شد: یکی از اقدامات خوب و افتخار مجلس یازدهم، قانون جهش تولید دانش‌بنیان بوده و به‌موجب‌ این امر‌ حمایت‌ها افزایش و تولیدات این بخش تقویت‌شده است چراکه مشوق‌ها و تسهیلات مناسب و متعددی در نظر گرفته‌شده است. بی‌شک این قانون گام بلندی در راستای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد جهش در عرصه علمی و فناوری کشور‌ در نظرگرفته می‌شود. خوشبختانه آثار حمایت از دانش‌بنیان‌ها طی دو سال اخیر رؤیت شده است. تلاش‌های معاونت علمی ریاست جمهوری برای پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان نیز قابل‌تقدیر است. در این میان وزارتخانه نیز بسترساز فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان می‌باشند که خود جای تشکر دارد و موضوعی حائز اهمیت می‌باشند. خوشبختانه تلاش‌ها در حوزه تقویت دانش‌بنیان‌ها مثمرثمر واقع‌شده و امیدواریم به‌زودی شتاب روز‌افزون رقم بخورد و نقش و سهم دانش‌بنیان‌ها بیش‌ازپیش افزایش یابد. 
شرکت‌های دانش‌بنیان‌ ، بسترساز تولید با ارزآوری بالا و  ارزش‌افزوده‌اند