ورود یمن به فاز جدید و ابهامات پیش روی ائتلاف آمریکایی-انگلیسی

شوک یمنی ها به دشمنان مقاومت

شیرین زارع‌پور
 این روز‌ها آمریکا دومین شکست دریایی خود را بعد از جنگ جهانی دوم در حالی تجربه می‌کند که خبر‌های تازه‌ای از ورود یمن به فاز جدید جنگ منتشر شده و ابهامات زیادی را پیش روی آمریکایی‌ها قرار داده است. اشراف اطلاعاتی یمن که تیتر یک 
رسانه‌ها شده است، نشان از تغییر معادلات در دریای سرخ، خلیج عدن و تنگه باب المندب دارد از طرفی چند سؤال مهم را پیش روی غربی‌ها قرار داده است.یکی از مهم‌ترین سؤال‌ها به چگونگی دستیابی مقاومت یمن به اطلاعات و مشخصات کشتی‌ها با وجود عملیات فریب ائتلاف آمریکایی-انگلیسی و تأثیری که این اشراف اطلاعاتی بر روی افکار عمومی جهان دارد، مربوط است.
آمریکایی‌ها پیش از این، هشدار رهبر جنبش انصارالله یمن را در آبان ماه دریافت کرده بودند که در صورت ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، کشتی‌های اسرائیلی در هدف تیررس نیرو‌های مسلح یمن قرار خواهند گرفت. بابی‌توجهی به این هشدار، چند روز بعد، کشتی گلکسی لیدر (Galaxy Leader) با عملیات هلی‌برن نیرو‌های مسلح یمن شکار شد، اما نکته قابل توجه این بود که نیرو‌های مسلح یمن در حالی کشتی اسرائیلی را توقیف کردند که نیروی دریایی آمریکا برای مقابله با یمنی‌ها در دریای سرخ به حالت آماده باش بود. 
شناسایی کشتی اسرائیلی در ترافیک دریایی، نیازمند اشراف اطلاعاتی دقیق از شناور‌های موجود بود. این موضوع از این جهت حائز اهمیت شد که فرستنده کشتی نیز پس ازعبور از مجاورت جده عربستان خاموش بود. در روز‌های اخیر کیفیت حملات یمن وارد فاز جدیدی شده و به‌شکل تعیین هدف غرق کشتی‌ها با هدف‌گیری‌های خاص و ورود تسلیحات جدید مانند شهپاد‌های یمنی و زیردریایی‌های انتحاری نمایان شده است. در این میان، اما ائتلاف آمریکایی-انگلیسی بیکار نبوده و انواع راهبرد‌های خود را به‌کار گرفته است تا فقدان کسب دستاورد استراتژیک خود را پس از طوفان‌الاقصی سرپوش بگذارد. روند‌های مخرب اجرا شده از سوی آمریکا و انگلیس هرچند بی نتیجه است، اما می‌تواند قابل بررسی باشد.
استراتژی تیم لندرکینگ و ائتلاف سپر
چند ماه پیش آمریکا برای ایجاد یک نیروی دریایی بین‌المللی در دریای سرخ، فرستاده خود یعنی تیم لندرکینگ را به یمن فرستاد.  همزمان رسانه‌های عبری اعلام کردند که رژیم صهیونیستی رسما از کشور‌هایی از جمله انگلیس و ژاپن درخواست تشکیل نیروی دریایی بین‌المللی برای تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه باب‌المندب کرده‌است. با بی نتیجه ماندن حضور تیم لندرکینگ طی سه ماه گذشته، در بهمن ماه این تیم از یک استراتژی چندجانبه برای کنترل دریای سرخ خبر داد که «ما استراتژی چندجانبه‌ای را برای کنترل مجدد بر دریای سرخ در پیش گرفته‌ایم. استراتژی ما در یمن شامل حملات هوایی برای تضعیف قدرت ارتش یمن در حمله به کشتی‌هاست.» پس از آن با اعزام ناوگان نظامی آمریکا و متحدانش به آب‌های دریای سرخ و شروع موجی از حملات هوایی و دریایی به یمن طی یک ماه گذشته، تنش‌ها در این منطقه به‌شدت افزایش یافت. در این میان اتحادیه اروپا که تا پیش از این اعلام کرده بود که در مأموریت ائتلاف به اصطلاح نگهبان رفاه به رهبری آمریکا حضور نخواهد یافت و راه حل تنش‌آمیز کاخ سفید را ناکارآمد می‌دانست، در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به مواضع گذشته از ارسال ناوگان نظامی به دریای سرخ و شروع مأموریت تأمین امنیت دریانوردی، اما به طور مستقل و غیرمرتبط با ائتلاف آمریکایی خبر داد که کشور‌های اتحادیه اروپا در اوایل این هفته طرحی را برای یک مأموریت امنیتی دریایی که به طور مستقل عمل می‌کند در دستور کار قرار می‌دهند. به گزارش رویترز، در صورت تصویب این طرح، ایتالیا و فرانسه که قبلاکشتی‌هایی در این منطقه داشته اند، به آلمان می‌پیوندند تا اولین کشتی‌هایی باشند که به مأموریت اتحادیه اروپا کمک می‌کنند. یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفته است که این اتحادیه قصد دارد این مأموریت را - به نام «اسپیدز»(به معنای یونانی سپر) در عرض«چند هفته» با حداقل چهار کشتی راه اندازی کند. 
با این وجود علی‌رغم تشدید حضور نظامی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ، اما شرکت‌های کشتیرانی بزرگ مانند مرسک، هاپاگ-لوید و شرکت کشتیرانی مدیترانه همچنان از این مسیر اجتناب می‌کنند.
 باز وضع انصارالله در لیست تروریسم
از روز ۲۷ بهمن، انصارالله طبق بیانیه‌ای در لیست تروریستی وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفت. این بیانیه مدعی است که این اقدام ابزاری برای ممانعت از تأمین مالی انصارالله، محدود کردن بیشتر دسترسی آن‌ها به بازار‌های مالی و پاسخگویی آن‌ها در قبال اقداماتشان است.
 آمریکا پیشتر هم در زمان دولت دونالد ترامپ، انصارالله را به‌عنوان «سازمان تروریستی خارجی» معرفی کرده بود. این اقدام باوجود مخالفت‌های شدید گروه‌های حقوق بشری و کمک‌های بشردوستانه انجام شده بود.
 تداوم حملات
ایالات متحده آمریکا و انگلیس درچند هفته اخیر برای بازداشتن یمن از حمایت از غزه بار‌ها یمن را مورد حمله قرار داده‌اند. در یکی از شدیدترین این حملات، بیش از ۶۰ هدف در نزدیک به ۳۰ سایت در سراسر یمن مورد اصابت قرار گرفته است.
 اعمال فشار اقتصادی
آمریکا با قراردادن مجدد یمن در لیست تروریستی وزارت خزانه داری، بدون شک تحریم‌های جدیدی علیه انصارالله و دولت صنعا اعمال خواهد کرد.
 این اقدام‌های سیاسی درکنار شدت بخشیدن به حملات نظامی، فشار اقتصادی بر یمنی‌ها را افزایش خواهد داد.
 این در حالی است که طی ۸ سال جنگ عربستان سعودی علیه یمن، زیرساخت‌های یمن به ویژه در مناطق شمالی تقریبا از بین رفته و خسارت‌های اقتصادی سنگینی بر یمن وارد کرده است.
 راه‌اندازی جنگ رسانه‌ای
یکی دیگر از راهبرد‌های آمریکا علیه یمن راه اندازی جنگ رسانه‌ای و دیپلماتیک علیه یمن بوده تا یمن را تهدیدی برای امنیت بین المللی نشان دهد. شایعه سازی درباره مین دریایی در باب المندب و احتمال منفجر کردن کابل‌های اینترنت عبوری در باب المندب در همین راستا می‌باشد.
 جلوگیری از عبور دیگر کشتی‌ها برای ایجاد بحران
عبور روزانه صد‌ها کشتی تجاری از دریای سرخ و باب المندب طی هفته‌های گذشته ثابت می‌کند که نیرو‌های دریایی یمن فقط کشتی‌های مرتبط با دشمن صهیونیستی، آمریکایی یا انگلیسی را هدف قرار داده اند و ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر تأمین امنیت کشتیرانی در این منطقه دروغی بیش نیست از طرفی آمریکایی‌ها برای طبیعی جلوه دادن این دروغ، مانع از عبور کشتی‌های برخی کشور‌ها خصوصا کشور چین شده‌اند.
تحقیر صهیونیست‌ها و آمریکا 
بعد از تحقیر صهیونیست‌ها در عملیات طوفان الاقصی، ادامه این روند و حفظ معادله ایجاد شده در دریای سرخ، دومین تحقیر تاریخی اینبار برای دولت آمریکا است. ایالت متحده در پی شکست اطلاعاتی با وجود ادعای دارا بودن قدرتمندترین و مهم‌ترین سازمان اطلاعاتی این روز‌ها اعتراف به برتری اشراف اطلاعاتی یمن داشته است. بر اساس اذعان رسانه‌های آمریکایی، تداوم حملات نیرو‌های یمنی به کشتی‌ها در تنگه مهم باب‌المندب در دریای سرخ که در واکنش به جنگ غزه انجام می‌شود نشان می‌دهد که غرب برای متوقف کردن این حملات دچار چالش جدی شده، در حالی که از سوی دیگر جایگاه نیرو‌های انصارالله را در جهان عرب تقویت کرده است. عملیات توقیف و حمله به زیردریایی‌های این ائتلاف همچنان ادامه دارد. زیردریایی بدون سرنشین آمریکایی «ریموس ۶۰۰» که یکی از مدرن‌ترین زیردریایی‌های بدون سرنشین جهان محسوب می‌شود، به تازگی توسط یگان ویژه نیروی دریایی یمن توقیف شده است. در روز‌های اخیر دولت ملی یمن از زیردریایی بدون سرنشین استفاده کرده و اولین حمله شهپادی توسط یمنی‌ها اتفاق افتاده است. اعتراف یکی از مقامات سابق پنتاگون و سیا مبنی بر این که استفاده یمنی‌ها از زیردریایی بدون سرنشین نمایانگر پیشرفت توانمندی و تغییر راهبرد این جنبش است، نشان دیگری از ضعف آمریکایی‌هاست. تکرار حملات یمن به کشتی‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی نشان می‌دهد که راهبرد‌های مرحله به مرحله آمریکا و متحدانش نتوانسته به کاهش توان رزمی مقاومت یمن بیانجامد و باید گفت اراده مقاومت یمن را افزایش داده است.
شوک یمنی ها به دشمنان مقاومت