اهمیت انتخابات مجلس خبرگان رهبری

حسینعلی سعدی عضو مجلس خبرگان رهبری 
 ۱. از ویژگی‌های انحصاری جمهوری اسلامی ایران این است که اصل موجودیت خود را در معرض آرای عمومی قرار داده و با بیش از ۹۸ درصد آرای مردم اعلام موجودیت کرده است «جمهوری اسلامی» یعنی اراده ملی در چارچوب موازین شریعت،  قواعد حکمرانی را طراحی و تنظیم می‌کند با تشکیل جمهوری اسلامی نظریه «مردم‌سالاری دینی» به‌عنوان یک نظریه نو در عرصه علوم سیاسی بروز و ظهور پیدا کرد و ساختار قانون اساسی به طراحی هندسه حکمرانی در این نظام جدید پرداخت ابتنای همه ارکان نظام بر آراء مردم به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از ویژگی‌های این ساختار است قانون اساسی که تبلور اراده ملی در اداره جامعه هست در اصل چهارم مقرر می‌دارد که کلیه قوانین و مقررات حاکم در جامعه باید منطبق با موازین شرعی باشد بر این اساس اداره جامعه در چارچوب شریعت به‌عنوان یک خواست ملی مطرح است. از سوی دیگر تجربه ۴۰ سال اول جمهوری اسلامی نیز نشانگر اتکاء نظام به آراء عمومی است. در کنار قانون اساسی رأی مردم از جایگاه رفیعی در اندیشه و منظومه فکری امامین انقلاب نیز برخوردار است. امام(ره) رأی مردم را میزان می‌دانست و مقام معظم رهبری(مدظله ) رأی مردم را «حق‌الناس»تحلیل کرد یعنی مسئولان از آراء مردم به الزام شرعی باید صیانت کنند بر این اساس روشن می‌شود که مردم‌سالاری دینی یک ترکیب انضمامی نیست بلکه به معنای دفاع از سالار بودن مردم از پایگاه شرع می‌باشد و دخالت مردم در سرنوشت اجتماعی خود نه‌تنها یک حق بلکه یک تکلیف خواهد بود. از همین رو مجلس خبرگان رهبری نقطه اتصال مقبولیت و مشروعیت و جمهوریت و اسلامیت نظام است تبلور اراده ملی در چارچوب شریعت در حوزه حکمرانی است و بر اساس قانون اساسی مهم‌ترین رکن در تحقق نظریه نوین جمهوری اسلامی است.
بر اساس قانون اساسی، اصول دوم، چهارم و پنجم بارزترین نماد اسلامیت نظام و  ولایت‌فقیه قرارگرفته و بر اساس قانون اساسی اصل ۱۰۷ تشخیص رهبر واجد صفات مذکور در قانون اساسی بر عهده خبرگان رهبری است.
اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان رهبری از همین اصل قابل‌استفاده است و بر اساس اصل ۱۱۱ قانون اساسی تشخیص ناتوانی رهبر از انجام وظایف قانونی خود یا فقدان یکی از شرایط بر عهده مجلس خبرگان رهبری است یعنی احراز اوصاف و شرایط رهبری حدوثاً و بقا بر عهده مجلس خبرگان است این یعنی نقش آفرینی مردم و حضور اراده ملی در چارچوب شریعت در ارکان مهم حاکمیت، این جایگاه رفیع مجلس خبرگان رهبری و کارکرد آن است که نیازمند توجه عموم مردم می‌باشد. مردم اهمیت نقش این نهاد را بعد از رحلت امام خمینی( ره )با انتخاب با سرعت و دقت رهبر حکیم انقلاب اسلامی مشاهده کردند 
نکته دیگری که می‌توان از ظرفیت‌های مجلس خبرگان رهبری برشمرد بر اساس مطالبه‌ای که رهبر حکیم انقلاب(مد ظله ) در جمع اعضای محترم خبرگان مطرح فرمودند، تشکیل هیئت «اندیشه ورز» است. مسئولیت این هیئت رصد، کنترل و پایش حرکت کلان نظام اسلامی است و تعیین پس رفت‌ها و پیشرفت‌ها و اینکه در کجا نظام موفق به حرکت در مسیر راهبردی خود بوده و در کجاها از این مسیر مورد خواست مردم شریف زاویه پیدا کرده است با تحلیل راهبردی حرکت کلان مجموعه‌های نظام و تذکر در موارد ضروری و لازم مردم خوب ما می‌توانند اطمینان و آرامشی نسبت به‌سلامت حرکت راهبردی حاصل کنند. مجلس خبرگان متشکل از فقیهان زمان‌شناس و با بصیرتی است که بتوانند از منافع ملی در دنیای پیچیده مدرن دفاع کنند این مجموعه می‌تواند به‌عنوان یک ذخیره راهبردی برای اطمینان از ارتقاء شاخص‌های پیشرفت مادی و معنوی و نیز صیانت از اسلامیت و جمهوریت نظام باشد و به تعبیر امام راحل مجلس خبرگان تقویت رهبری است.

اهمیت انتخابات  مجلس خبرگان رهبری