مکافات سکوت سازمان ملل

محمد مهرعلی
سکوت سازمان ملل متحد در برابر جنایات تمام عیاری که آمریکا ، اروپا و رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه صورت می دهند هرگز از اذهان بشری پاک نخواهد شد. در این میان مواضع ظاهری و بیانیه های صوری سازمان ملل محلی از اعراب ندارد و صرفا منجر به وقاحت بیشتر رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن درمحاصره غذایی ، دارویی و بمباران غزه شده است.در سایه نسل کشی و جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه، وضعیت ساکنان این منطقه روز به روز وخیم تر می شود. غرب از گرسنگی ساکنان غزه به مثابه یک سلاح استفاده می کند. در این میان، مقامات ارشد سازمان ملل متحد صرفا تأکید می کنند که اوضاع در غزه وخیم بوده و امکان رسیدن غذا و دارو به این منطقه وجود ندارد. مقامات ارشد کشورهای اروپایی نیز در پشت پرده، از استمرار محاصره غزه و نرسیدن ما یحتاج اولیه به دو میلیون نفر انسان بی‌گناه حمایت می کنند. در اینجا گرسنگی، به جای یک موضوع ضد انسانی تبدیل به یک تاکتیک جنگی شده و واشنگتن و اتحادیه اروپا نیز در استمرار آن در نوار غزه سهیم هستند. هر چند که از نقش بازدارنده و سلبی سازمان ملل متحد و تلاش‌های ناکافی این مجموعه برای جلوگیری از استمرار بحران انسانی در غزه نمی توان چشم پوشی کرد .
برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل متحد در مورد خطر بروز «قحطی عمومی» در آینده‌ای نزدیک در نوار غزه هشدار داد. همزمان امیر قطر خواستار برپایی هر چه سریع‌تر آتش‌بس موقت میان رژیم اشغالگر قدس و حماس شد. رژیم اشغالگر قدس  هدف عملیات خود را نابودی کامل ساختارهای نظامی حماس و اشغال نوار  غزه اعلام کرد. تا کنون حدود یک میلیون نفر از ساکنان شمال غزه به مناطق جنوبی گریخته‌ و حداقل 30 هزار نفر در حملات و بمباران های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که  در حملات رژیم اشغالگر قدس که به اتهام نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری محاکمه می‌شود، طی 24 ساعت گذشته 76 فلسطینی دیگر در غزه کشته و 110 تن دیگر نیز زخمی شدند.در این بیانیه با اشاره به وجود اجساد زیر آوارها و کنار جاده‌ها تصریح شد
 که تیم‌های پزشکی و مسئولان دفاع مدنی به‌دلیل ممانعت نیروهای اسرائیل نمی‌توانند به اجساد برسند.
اخیرا نشست بررسی خطرات ناشی از ناامنی غذایی در غزه با عنوان «حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه» در شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شد.مقامات سازمان ملل در گزارشی اعلام کردند که کل جمعیت غزه به کمک‌های غذایی نیاز دارند و یک چهارم مردم در آستانه قحطی هستند.ماریتزیو مارتینا، معاون مدیر کل سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داد: مردم غزه با ناامنی شدید غذایی و خطر قحطی شدید به دلیل درگیری‌ها، مواجه هستند. دلایل اصلی این بحران، افزایش شدید درگیری‌ها، کاهش دسترسی به غذا، کاهش دسترسی به خدمات اولیه و کمک‌های نجات دهنده و منزوی کردن مردم در امکانات نامناسب بدون خدمات اولیه است.
مارتینا خاطرنشان کرد: بر اساس مقیاس طبقه‌بندی مرحله امنیت غذایی یکپارچه، 378 هزار نفر در غزه در سطح 5 قرار دارند که به آن «فاجعه» گفته می‌شود. این معادل یک پنجم خانه‌ها است؛ برخی از زیرساخت‌های غیرنظامی، تأسیسات تولید و توزیع مواد غذایی و تأسیسات آبیاری در غزه ویران شده است. برخی نیز به شدت آسیب دیده یا فعالیت آن متوقف شده است.
مکافات سکوت سازمان ملل
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو