جواد اوجی عنوان کرد:

توسعه جهانی صنعت گاز مستلزم سیاست‌زدایی از تجارت انرژی

جواد اوجی روز جمعه، ۱۱ اسفندماه در نشست فوق‌العاده وزارتی ویژه برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر اظهار کرد: برگزاری هفت دوره نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در طول عمر این سازمان بین‌الدولی نوپا بیش از هر واقعیتی نشانه قوی از همگرایی، همبستگی و عزم اعضای آن برای پیگیری اهداف مجمعی دارد که در سال ۲۰۰۱ در تهران پایه‌های اولیه آن بنا گذاشته شد. در این سال‌ها کشورهای عضو مجمع با پیگیری اهداف خود و با تکیه بر همکاری و هماهنگی موفق به ایجاد سازمانی مطرح در عرصه بین‌المللی و تقویت جایگاه مجمع در عرصه انرژی جهان شده‌اند.
به گزارش مهر به نقل از وزارت نفت، وی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های گزارش چشم‌انداز مجمع کشورهای صادرکننده گاز تقاضای این سوخت پاک تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۳۶ درصد افزایش خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی جهان از سهم زغال سنگ پیشی گیرد و تا سال ۲۰۴۰ به‌عنوان منبع اصلی انرژی جهان تبدیل شود، گاز طبیعی می‌تواند با جایگزینی سوخت‌های سنتی کیفیت هوا را بهبود ببخشد و در کنار انرژی‌های تجدیدپذیر مسیری ممکن و مقرون به صرفه را برای انتقال انرژی مهیا کند.
وزیر نفت تصریح کرد: تحولات ژئوپلیتیکی و منطقه‌ای که طی دو سال اخیر رخ داد نشان داده است که گاز طبیعی و تجارت بین‌المللی آن همچنان به‌عنوان عاملی حیاتی در امنیت انرژی جوامع بشری جهان به شمار می‌آید و با وجود گام‌های برداشته شده برای نیل به اهداف محیط ژئوپلیتیکی و زیستی و آزادسازی بازارهای انرژی هر جایی که امنیت انرژی کشورها با مخاطره‌های جدی روبه‌رو می‌شود سیاستگذاری‌های انرژی به تأمین امنیت انرژی کشورشان بر دیگر اهداف اولویت می‌یابد.
اوجی اظهار کرد: ما همگی شاهد آن بودیم که اتحادیه اروپا که طی دهه‌های گذشته همواره پیشگام سیاست‌های آزادسازی انرژی بوده و مقررات‌زدایی بازارهای نفت و گاز تأکید داشته است زمانی که با بحران کمبود گاز روبه‌رو شد به اعمال سیاست‌های غیر بازاری مانند سقف قیمتی روی‌آورد و مانع از عملکرد کامل سازوکار بازار شد.
وی افزود: توسعه صنعت گاز در جهان و تحقق امنیت عرضه و تقاضای گاز طبیعی در بازارهای جهانی مستلزم صلح جهانی و سیاست‌زدایی از تجارت انرژی است. بر این اساس تنش‌های ژئوپلیتیکی و اعمال هرگونه تحریم یکجانبه یا چند جانبه در تعارض با اصول و موازین حقوق و امنیت انرژی جوامع با مخاطره روبه‌رو می‌کند، شایان یادآوری است قربانیان به مخاطره انداختن امنیت انرژی مردم عادی و به‌ویژه کشورهای در حال توسعه هستند.
وزیر نفت ادامه داد: تأکید دارم ارتقای جایگاه مجمع در بازارهای جهانی گاز و ایفای نقش مؤثرتر برای رشد و توسعه کشورهای در حال توسعه ضرورتی اجتناب ناپذیر است. بر این اساس پیشنهاد می‌کنم همفکری‌ها و همکاری‌های جمعی اعضای مجمع در سطوح راهبردی مدیریتی و فنی ارتقا یابند. معتقدم که تبادل تجارب موفق میان کشورهای عضو در سطوح یاد شده در این میان اهمیتی بسزا دارد.
اوجی گفت: مطالعه پیش‌نویس بیانیه تهیه شده برای هفتمین نشست سران نیز حاکی از اتفاق نظر همه کشورهای عضو در جی‌ئی‌سی‌اف درباره نقش کلیدی و فزاینده گاز طبیعی در تأمین نیازهای انرژی توسعه پایدار و دوران گذار انرژی با تکیه بر ویژگی منحصر به فرد این حامل انرژی است، تأکید حق حاکمیت کشورهای عضو بر منابع گاز محکوم کردن تحریم یک‌جانبه و خارج از چارچوب سازمان ملل متحد، افزایش همکاری برای عرضه مداوم گاز به بازارهای جهانی، مشارکت در زمینه‌های فنی و فناورانه و افزایش مصرف گاز در بخش حمل‌ونقل از مهم‌ترین موارد مطرح شده در بیانیه است که مورد توافق جمعی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: معتقدم پیام اصلی این بیانیه نشان دادن مسئولیت مشترک ما برای ارتقا آینده پایدار و ایمن در بخش انرژی برای همه است. رویکرد ما به‌عنوان اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز که بیشترین ذخایر گاز طبیعی را در اختیار داریم برای عرضه بیشتر گاز طبیعی به بازار جهانی رویکردی با جنبه‌های انسان دوستانه، عدالت‌محور، دوستدار محیط زیست و کمک به دسترسی همه جوامع به انرژی در جهان است.
وزیر نفت افزود: ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر اثبات شده گاز طبیعی جهان و یکی از بزرگ‌ترین دارندگان شبکه توزیع داخلی گاز طبیعی دنیا برای هرگونه همکاری در بخش‌های اکتشاف، حفاری، توسعه بهره‌برداری و توزیع گاز طبیعی آمادگی دارد. تحقق این امر مستلزم افزایش توان و مدیریت راهبردی و قابلیت‌های فنی مهندسی است که در این خصوص تشویق سرمایه‌گذاری‌های مشترک خارجی نقشی برجسته ایفا خواهند کرد. این راهبرد، راهبردی جمعی است و از طریق آن توان فناورانه کشورهای عضو مجمع در زنجیره توسعه صنعت گاز طبیعی تقویت خواهد شد.
اوجی اظهار کرد: از این رو من از همه کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف می‌خواهم که با اجماع برای تقویت همکاری و گفت‌وگوی بین‌المللی استقبال کنیم. علاوه بر این ما باید در برابر تأثیرات منفی تحریم‌های یک‌جانبه که نه‌تنها پیشرفت کشورهای تولیدکننده، بلکه برنامه جهانی محیط زیست را نیز مختل می‌کند، دفاع کنیم. این مسئولیت مشترک ما برای ارتقای یک آینده انرژی پایدار و ایمن برای همه است. همانطور که امروز در اینجا گردهم می‌آییم اجازه دهید با تعریف پروژه‌های مشترک و شراکت‌های راهبردی و استفاده از زیرساخت‌های ایجاد شده جی‌ئی‌سی‌اف گامی عملی برای دستیابی به اهداف مجمع برداریم.
وی تصریح کرد: همکاران ما طی هفت نشست عالی‌رتبه به ریاست نماینده محترم الجزایر و همکاری دبیرخانه و بهره‌گیری از تجربه‌های نیروهای تخصصی کشورهای عضو زحمات زیادی را برای تدوین پیش‌نویس بیانیه هفتمین نشست سران متحمل شده‌اند. امیدوارم نشست وزارتی فوق‌العاده نیز بتواند با همکاری و همفکری شما عزیزان پیش‌نویس بیانیه را نهایی کند.
وزیر نفت اظهار کرد: اطمینان دارم با برنامه‌ریزی‌های عالی دولت محترم الجزایر هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سطح عالی برگزار خواهد شد و توجه جهانیان را به این نشست مهم و پیام‌های آن جلب خواهد کرد.
اوجی در پایان گفت: در پایان فرصت را غنیمت می‌شمارم و از همه شما عزیزان دعوت می‌کنم که برای شرکت در بیست و ششمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز که قرار است در پایان سال ۲۰۲۴ میلادی در ایران برگزار شود به جمهوری اسلامی ایران تشریف بیاورید.
توسعه جهانی صنعت گاز مستلزم سیاست‌زدایی از تجارت انرژی
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو