چالش اقتصادی خودروسازان برقی در اروپا

گروه اقتصادی 
این روزها اخباری در خصوص افت فروش خودروهای برقی در برخی کشورهای اروپایی منتشر شده است. به عنوان مثال، گزارش‌ها حاکی از آن است که با بازگشت مصرف کنندگان به خودروهای بنزینی، فروش خودروهای الکتریکی فولکس واگن در سه ماه اول سال میلادی در اروپا تقریباً یک چهارم کاهش یافته است.براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی شرکت فولکس واگن، فروش خودروهای تمام الکتریکی این شرکت در اروپا ۲۴ درصد کاهش یافته است.اما سوال اصلی اینجاست که چرا اروپائیان دوباره به خرید خودروهای بنزینی ( در مقابل خودروهای برقی) روی آورده اند؟
پارلمان اروپا در ماه فوریه، قانون جدیدی مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ را به تصويب رساند.این قانون، بخشی از تلاش‌های اتحادیه اروپا در راستای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. هرچند انتظار می‌رفت با تصویب این قانون فروش خودروهای الکتریکی در اروپا سرعت بیشتری بگیرد اما آمارها چیز دیگری را نشان می‌دهند.مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود تاکید کرد که فروش خودروهای برقی در اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به دلیل هزینه بالا و کمبود زیرساخت‌‌‌ برای شارژ این خودروها، کاهش یافته است.این روند می تواند در دیگر بازارهای جهانی نیز بحرانساز شود. به عنوان مثال، بسیاری از مشتریان خودروهای برقی فولکس واگن از مناطق آمریکای شمالی و شرق آسیا هستند. اما در صورت بروز بحران و ناتوانی شرکت مادر در تامین خدمات پس از فروش، قطعا بار دیگر شاهد افت فروش آنها و روی آوردن خریداران به خودروهای بنزینی خواهیم شد. اعمال قوانین زیست محیطی نیز تاثیری در جبران این روند ( به سود کمپانی های خودروساز برقی) نخواهد داشت. 
با وجود یارانه‌های  اتخاذ شده برای خودروهای الکتریکی در اروپا، هزینه‌‌ بالا این خودروها یکی از بزرگترین موانع بر سر راه خریداران است.مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش نوشت: «خودروهای برقی به طور متوسط حدود یک چهارم گران‌‌تر از مدل‌های احتراق داخلی (ICE)  بوده و  تاخیر در ایجاد زیرساخت شارژ این خودروها بر بازار آن‌ها تاثیر منفی گذاشته است.بر اساس گزارش یورونیوز، ارنست اند یانگ نویسنده این گزارش می‌گوید که بدون افزایش ایستگاه‌ شارژر خودروهای الکتریکی، کسانی که نمی‌توانند در خانه خودروهایشان را شارژ کنند یا رانندگانی که با این خودروها به سفرهای طولانی می‌روند دچار مشکل خواهند شد و استفاده از این خودروها را متوقف خواهند کرد.از این رو ریسک خرید خودروهای برقی در کشورهای اروپایی نسبت به قبل افزایش ودر نتیجه، اراده و عزم شهروندان برای خرید آنها کاهش یافته است. در صورتی که شرکت های تولید کننده خودروهای برقی نتوانند این معضل اساسی را برطرف نموده و با ارتقای خدمات و کاهش هزینه های جانبی، اطمینان خریداران را جلب نکنند،شاهد افت مزمن و بلندمدت فروش این شرکتها خواهیم شد.در این صورت، حتی با وضع قوانین بازدارنده نیز نمی توان خریداران را راغب به صرف نظر از خودروهای بنزینی و روی آوردن به خودروهای برقی کرد! این چالش اکنون بیشتر در کشورهای اروپای شرقی و حتی برخی مناطق اروپای غربی بروز پیدا کرده اما قطعا قدرت تسری به دیگر کشورها را نیز خواهد داشت .آیا شرکت های خودروساز برقی در جهان قادر به حل چنین معضلی خواهند بود؟!
چالش اقتصادی خودروسازان برقی در اروپا