تکرار وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان ضرورت بهبود زیرساخت‌های این استان را یادآوری می‌کند

ضرورت جلوگیری از سیل‌های تکرارشونده

بارش‌های سیل‌آسای روزهای اخیر به مناطق وسیعی در جنوب و جنوب شرقی کشور خسارت وارد کرده و شمار زیادی از شهروندان در پی تخریب خانه‌هایشان بی‌خانمان شده‌اند. اما حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور خبر داده است که در استان‌های هرمزگان، کرمان، بوشهر و فارس وضعیت به حالت عادی و پایدار رسیده است و در حال حاضر تنها در جنوب استان سیستان و بلوچستان سیل مشکلاتی را بر جای گذاشته است.
مطابق گزارش هواشناسی سیستان و بلوچستان، میزان بارش از ۱۰ ایستگاه هواشناسی و باران‌سنجی جنوب استان از بدو تأسیس تاکنون بی سابقه بوده است و به این ترتیب، شهرستان‌های جنوبی این استان همچون ایرانشهر، سراوان، دلگان، بمپور، قصرقند و نیکشهر از جمله مناطق درگیر سیل هستند که شدت بارش در آنها بیشتر از سایر نواحی گزارش شده است و آنچه در این میان
 انتقاد برانگیز شده، ضعف زیرساخت‌های این استان است ازجمله مشکل شبکه فاضلاب و دفع آب‌های سطحی که باعث پدیده آبگرفتگی شده، آن هم در شرایطی که الگوی وقوع سیلاب در سیستان و بلوچستان تکرار شونده است. 
احمد وحیدی، وزیر کشور هم در جریان بازدید از مناطق سیل زده با تأکید بر این موضوع گفته است: با انجام اقدامات اساسی و بهبود زیرساخت ها مشکلات کمتر خواهد بود. در این صورت خاطر مردم آسوده شده و در هنگام بارندگی هراسی نخواهند داشت.   
وزیر کشور با اشاره به اینکه بیشتر جمعیت استان در روستاها سکونت دارند و باید با سرعت بیشتری طرح های حوزه راه، برق، آب، تلفن و اینترنت و آبخیزداری در اولویت قرار گیرد، بیان کرده: مشکلات آبگرفتگی خانه‌ها در شهر کنارک نیز باید پیگیری شود و طرح های نیمه تمام فاضلاب شهری و هدایت آب‌های سطحی به نتیجه برسد تا همیشه در کمترین بارندگی مردم با مشکل مواجه نشوند. همچنین گرگروها (فرسایش خندقی خاک) برخی روستاها را با مشکل تخریب مواجه کرده که امیدواریم با انجام طرح های آبخیزداری و مهار آب بتوانیم گرگروها را ساماندهی کنیم. 
این نخستین بار نیست که بارش‌ در سیستان
‌و‌بلوچستان موجب به راه‌ افتادن سیلاب و آسیب و خسارت به زندگی آن‌ها می‌شود. باران های
سیل‌آسای اسفندماه سال گذشته نیز، به بخش‌های مختلف زیرساختی و کشاورزی این استان خسارت‌های زیادی وارد کرد، این درحالی است که سیل اخیر به گواه اظهارات مسئولان و کارشناسان هواشناسی در تاریخ سیلاب‌های این استان بی سابقه است. میزان بارش‌های سال گذشته به صورت میانگین در دو هفته، به ۲۳۰ میلی متر رسید اما در حال حاضر تنها در شهر  زرآباد، طی ۲۴ ساعت، ۲۷۰ میلی متر بارش به ثبت رسیده است که نشانه وسعت سیلاب است. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با ارائه این آمار تأکید کرده است: در حال حاضر، سه برابر میزان بارش یک سال استان سیستان و بلوچستان ظرف کمتر از ۲۴ ساعت رخ داده است که نشان می‌دهد این بارش‌ها چقدر وحشتناک و بی سابقه بوده اند.
در پی هشدار قرمز سازمان هواشناسی کشور، از روز سه شنبه 28 فروردین ماه در جنوب کشور سیلاب جاری شده و ویدئوهایی که از آب‌گرفتگی معابر در استان‌های متأثر از سیل منتشر شده، نشان می‌دهد که خسارت به خانه‌ها و زیرساخت‌های شهری و روستایی، شدید است و موجب قطع برق، انسداد راه‌های ارتباطی، اختلال در تردد شهروندان و جان باختن
سه تن از کارکنان کارگاه راهسازی در سیستان و بلوچستان شده و همچنین دو نفر در منطقه عشایری هنزم و زیردان نیکشهر، گرفتار سیلاب شدند و پیکر بی جان آنها توسط نیروهای مردمی پیدا شده است. 
روح‌الله سرگزی، معاون ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین گفته است که طبق برآورد اولیه خسارت سیل در این استان ۱۸ هزار میلیارد بوده اما این میزان با توجه به حجم بارندگی‌ها در حال افزایش است. این مقام دولتی همچنین گفته که بیشترین خسارت سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان به ترتیب به راه های ارتباطی، بخش کشاورزی، شبکه برق و آب وارد شده است. 
داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز با بیان اینکه همه راه‌های بسته شده سیستان و بلوچستان تا ۱۰ روز آینده بازگشایی خواهد شد، عنوان کرده: برآورد اولیه خسارت به راه‌های این استان حدود ۱۵ هزار میلیارد ريا ل برآورد شده است.
امانی در بازدید میدانی از وضعیت راه‌های جنوب سیستان و بلوچستان افزوده: حدود ۲۵ راه اصلی و فرعی در جنوب این استان بسته شده است و راه‌های حدود ۲۵۰ روستا نیز با تلاش راهداران در حال بازگشایی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شده: ۵۰ اکیپ فعال و سیار راهدار به همراه ۱۵۰ دستگاه 
ماشین آلات مشغول فعالیت و تلاش برای بازگشایی راه‌ها هستند، برخی از این ماشین آلات از روستاهای معین هرمزگان، کرمان و جنوب کرمان عازم استان سیستان و بلوچستان شده و مشغول فعالیت هستند.
مطابق وعده های این مقام مسئول، تا ۱۰ روز آینده تمام راه‌های مسدود، باز خواهند شد اما اولویت، بازگشایی راه‌های اصلی شهرستان چابهار به دیگر نقاط است که ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده بازگشایی خواهد شد.
محمدرضا علیمرادی، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان هشدار داده که در پی بارندگی‌های اخیر در این استان و سیلابی‌ شدن رودخانه‌ها و سرریز شدن سدها احتمال خروج گاندوها (تمساح) از برکه‌ محل زیست اصلی وجود دارد. این مقام دولتی در حالی از ساکنان مناطق سیل‌زده خواسته در مناطق سیلابی تردد نکنند که گزارش‌های میدانی آشکار می‌کند، شهروندان درگیر سیل به دلیل مسدود شدن مسیرهای ارتباطی در محاصره سیلاب قرار گرفته‌اند.
رسانه‌های محلی به نقل از «معین الدین سعیدی»، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی نوشته‌اند که به‌دلیل  نبود زیرساخت‌های مدیرت بحران در این استان و بی‌توجهی به مشکلات و محرومیت‌های شهروندان این استان وضعیت فاجعه‌باری در منطقه به وجود آمده است.
به گفته این نماینده مجلس در شهرستان‌های کنارک و زرآباد، بیشترین آمار آب‌گرفتگی وجود دارد و خانه‌های شهروندان به زیر آب رفته است.
او همچنین از قطع راه‌های ارتباطی روستاها در این منطقه خبر داده و گفته است طغیان آب رودخانه‌های سرباز و کاجو به‌دلیل عدم وجود زیرساخت مناسب و ناایمن بودن وضعیت راه‌ها، نگران کننده است.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفته است: «من خواهش دارم دوستان دولت، وزارت راه، هلال‌احمر و سازمان مدیریت بحران و وزارت بهداشت خیلی جدی‌تر پای کار بیایند. از عموم ملت ایران می‌خواهم همان‌طور که در سیل دشتیاری کنار مردم بودند، در این شرایط نیز مردم سیستان‌و‌بلوچستان را تنها نگذارند. کانون آب‌گرفتگی در زرآباد و کنارک است، اما باتوجه به افزایش حجم آب در رودخانه سرباز و کاجو، نگرانی داریم که دشتیاری نیز مجددا دچار مشکل شود.»
معین‌الدین سعیدی با اشاره به بروز این معضلات در گذشته مطرح کرده: «متأسفانه در سیل قبلی باوجود حضور مسئولان، زیرساخت‌ها از بین رفت و راه‌ها و بند‌ها از بین رفته‌اند. مصوباتی در آنجا داشتیم که چاه نیمه ایجاد شود و رودخانه‌های فصلی لایروبی شوند، اما با سیل جدید مشخص شد اتفاقات همیشه یک توالی مشخص دارند و ما قبل از وقوع حادثه باید تدبیر کنیم. امروز، وضعیت کنارک و زرآباد بسیار بسیار بحرانی است و امیدواریم سریعا ورود کنند. در حوزه زیرساخت‌ها فقط نباید مسئولان بیایند و عکس بگیرند، بلکه باید مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنند.»
در‌حال‌حاضر براساس آمار ارائه شده توسط فرماندار نیکشهر، به‌دلیل بارش سنگین باران در جنوب سیستان و بلوچستان، تاکنون دستکم مسیرهای ارتباطی میان ۱۵۴ روستای نیکشهر مسدود شده  و ۴۷۰ مورد خاموشی فشار ضعیف رخ داده است.
«مجیب حسینی» در خصوص مشکلات راهداری افزوده که مسیرهای  نیکشهر به بنت، بنت به دستگرد و توتان و مهمدان و چاهان به زرآباد مسدود است: «هم‌اکنون برق ۱۲ روستای این شهرستان شامل کوراندپ، منطقه سرگوست بنت، روفنان و گیمک، احمداباد، کوراندپ، ترانی، چاکری کچ، بنگلی سول، هادرت، ریکو، گجویی و منه قطع است. متاسفانه راه‌ها مسدود و محورها باز نیستند و امکان بررسی و بازدید خط درحال‌حاضر ممکن نیست.»
به گفته مجید محبی، مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان راه ارتباطی ۲۴ مسیر فرعی جنوب استان به همراه ارتباط ۳۰۰ روستا به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی بسته شده و 3 هزار نیروی امدادی، خدماتی و انتظامی در قالب ۷۰۶ تیم عملیاتی به همراه ۷۴۵ دستگاه ماشین آلات در حال کمک رسانی در مناطق درگیر سیلاب استان هستند. همچنین آب ۳۴ روستای جنوب سیستان و بلوچستان قطع و توسط ۱۲۰ دستگاه تانکر آبرسانی سیار در حال انجام است.
این مقام مسئول عنوان کرده، قبل از بروز بارندگی‌ها با توجه به هشدار سطح قرمز هواشناسی ۱۶۴ مادر باردار به مناطق ایمن منتقل شدند و در جریان سیلاب نیز ۹ مادر باردار گرفتار روان آب نجات داده شدند. این مسئله با توجه به این که در سیل قبلی مادران باردار در سیلاب گرفتار شده بودند، جای خوشحالی دارد. 
سید محمد مهدی سجادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز مطرح کرده از ۲۸ فروردین ماه تاکنون، ۱۱ شهرستان سراوان، سیب و سوران، ایرانشهر، نیکشهر، چابهار، سرباز، کنارک، میرجاوه، زاهدان، خاش و مهرستان شامل ۶۷ روستا تحت تأثیر آب‌گرفتگی قرار گرفتند و در این مدت ۳۰۸ نیروی عملیاتی کادر و داوطلب در قالب ۶۰ تیم با به‌کارگیری ۶۰ خودروی امدادی در عملیات‌ها مشارکت کردند.
وی خاطرنشان کرده: امدادگران به هزار و ۲۱۲ خانوار شامل پنج هزار و ۱۲۰ نفر امدادرسانی کردند و هزار و ۳۹ نفر اسکان داده شدند.
سجادی با اشاره به توزیع اقلام اضطراری میان خانواده‌های تحت تأثیر آب‌گرفتگی اظهار کرده: ۴۴۲ بسته غذایی ۷۲ ساعته، هزار و ۴۵۸ تخته پتو، ۷۵۸ تخته موکت، ۲۱۶ دستگاه چادر امدادی، ۱۳ شعله والور و دو هزار و ۴۹۰ کیلو نایلون پوششی توزیع شده است. 
مطابق بررسی های صورت گرفته حدود 1200 روستای سیستان و بلوچستان تحت تأثیر این سیل قرار گرفته اند، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام این خبر گفته است: در این میان ۴۰۰ روستا برق نداشتند که به تازگی برق آن‌ها وصل شده است. در برخی از این روستاها عمدا برق قطع شد تا مشکلات دیگری به وجود نیاید و در برخی روستاها برق به خاطر سیل قطع شده بود. بیش از ۷۰ روستا در کنارک، به دلیل گل آلودشدن آب، دسترسی به آب تمیز و آشامیدنی نداشتند که توسط ۱۲۰ تیم هلال احمر امدادرسانی به این افراد در حال انجام است. 
وی درباره مسدود شدن راه ها و جاده ها عنوان کرده: در حال حاضر سه محور اصلی و ۱۴ محور فرعی در استان سیستان و بلوچستان مسدود هستند و امدادرسانی با هفت بالگرد توسط سپاه پاسداران، ارتش و هلال احمر انجام می‌شود. با فروکش کردن آب، دسترسی زمینی نیز به زودی برقرار می شود و امدادرسانی ها ادامه خواهد داشت. 
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه درباره پرشدن سد کهیر خاطرنشان کرده: سد کهیر که بالادست شهرستان کنارک قرار دارد، ۱۷۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داشت که طی۲۴ ساعت، این ظرفیت تکمیل شد و در حال حاضر ۳۴۵ میلیون متر مکعب آب دارد. این سد به تازگی در این محل ساخته شده بود و برای اولین بار است که پر می شود. اگر این سد نبود، مناطق اطراف آن بسیار وضعیت وخیمی را تجربه می کردند.
 ضرورت جلوگیری از سیل‌های تکرارشونده
دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو