تصویب لایحه جنجالی اخیر در کنگره آمریکا چه معنایی دارد ؟

سرچشمه ترور در جهان

فخرالدین اسدی
  مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه‌ای نادر و با حمایت گسترده نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، بسته  ۹۵ میلیارد دلاری حمایت از اوکراین، رژیم اشغالگر قدس  و تایوان را تصویب کرد.نمایندگان کنگره این لوایح را تصویب کردند و اکنون این قانون برای نهایی شدن به سنای آمریکا می‌رود که اکثریت آن را دموکرات‌ها در دست دارند.به‌این‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود که این لایحه در سنا نیز تصویب و با امضای فوری بایدن اجرایی شود.جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که از سال گذشته از کنگره خواسته بود کمک‌های اضافی به اوکراین را تأیید کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اتفاق در یک لحظه  اضطراری به وقوع می‌پیوندد، زیرا اسرائیل با حملات بی‌سابقه‌ای از سوی ایران و اوکراین با بمباران مداوم روسیه مواجه است.»!
 راهبرد کلان آمریکا در نظام بین‌الملل
واقعیت امر این است که لایحه تصویب‌شده اخیر در آمریکا،نقطه آشکارساز راهبرد کلان این کشور در بحران‌سازی مزمن در نقاط گوناگون جهان محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر گفته بود بعد از تصویب این بسته‌های کمکی در کنگره، بلافاصله اجرایی شدن آن‌ها را امضا خواهد کرد.به‌این‌ترتیب، دولت بایدن تلاش می‌کند آتش جنگ را در سه نقطه حساس راهبردی در جهان شعله‌ور نگاه دارد .در چنین شرایطی قطعا واشنگتن نه‌تنها تبدیل به حامی جنگ، بلکه تبدیل به‌طرف اصلی آن خواهد شد. نکته وقیحانه اینکه در این لوایح ۶۰/۸۴ میلیارد دلار برای جنگ اوکراین و ۲۶ میلیارد دلار شامل ۹/۱ میلیارد دلار تحت عنوان موارد بشردوستانه! برای کمک به اسرائیل در نظر گرفته‌شده است.درحالی‌که نسل‌کشی آشکار رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه و محاصره غذایی کودکان و زنان این منطقه، حتی برخی کشورهای بی‌طرف را نیز به اعتراض واداشته است، نمایندگان دوحزب دموکرات و جمهوری‌خواه کمک مالی خود به رژیم منحوس صهیونیستی را در قالب بشردوستانه! توجیه کرده‌اند! این سخیف‌ترین و وقیحانه‌ترین روایتگری معکوس از تحولات جاری در نظام بین‌الملل توسط جریان سلطه محسوب می‌شود. 
واکنش‌ها به اقدام جنجالی کنگره 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در واکنش به این خبر با قدردانی از کنگره آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «من از مجلس نمایندگان ایالات‌متحده، هر دو طرف و شخصاً رئیس مایک جانسون به خاطر تصمیمی که تاریخ را در مسیر درست نگه می‌دارد، سپاسگزارم.»
زلنسکی تأکید کرد که تصویب این حمایت مالی «جنگ را از گسترش بازمی‌دارد و جان هزاران انسان را نجات می‌دهد! این در حالی است که کرملین اعلام کرد که این لایحه باعث «ویرانی» و مرگ بیشتر در اوکراین می‌شود.بدیهی است که اوکراین مبلغ اختصاص داده شده را در عرصه دفاع و پدافند هزینه نمی‌کند ، بلکه از آن در مسیر تقابل و اقدام علیه مسکو استفاده خواهد کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز شنبه به خبرگزاری تاس روسیه گفت که روسیه با اقداماتی در راستای منافع خود پاسخ خواهد داد.او همچنین گفت قانونی که به دولت ایالات‌متحده اجازه می‌دهد دارایی‌های توقیف شده روسیه را مصادره کند و آن‌ها را برای بازسازی به اوکراین منتقل کند، وجهه ایالات‌متحده را خدشه‌دار می‌کند .
نکته مهم‌تر در این میان، واکنش جلاد غزه یعنی بنیامین نتانیاهو بوده است! این فرد قاتل و منفور قدردانی از تصویب این کمک‌ها در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت که این اقدام نشان دادن «حمایت محکم دوحزبی از اسرائیل و دفاع از تمدن غرب است.»
در نابودی و  اضمحلال تمدن غرب همین بس که فردی مانند نتانیاهو از آن در پیام خود تمجید می‌کند! همچنین به بهانه حمایت از تایوان در برابر تهدیدات چین در اقیانوس هند و آرام نیز ۸/۱۲ میلیارد دلار تصویب شد.این به معنای تمرکز بیشتر چین بر تهدید تایوان و احتمال بروز منازعات جدید در شرق آسیاست. ایجاد ناامنی در حیاط‌خلوت چین، یکی از اقدامات مشترک و دوحزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکاست. 
برخی از جمهوری‌خواهان پیش‌ازاین مخالفت شدید خود را با کمک‌های بیشتر به اوکراین اعلام کرده‌اند و برخی معتقدند که ایالات‌متحده نمی‌تواند با توجه به افزایش بدهی ملی ۳۴ تریلیون دلاری خود، از عهده آن برآید.آن‌ها همچنین بارها مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، را تهدید به برکناری کرده‌اند.منتقدان داخلی این لوایح در آمریکا،معتقدند که تعهدات مالی  واشنگتن در این برهه زمانی، مقدمه‌ای برای سقوط به بحران مالی بزرگ‌تر است. آن‌هم درحالی‌که قیمت سوخت و مسکن در آمریکا رو به افزایش است.
بااین‌وجود دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری، که نفوذ زیادی در این حزب دارد، جانسون حمایت کرد و روز پنج‌شنبه با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت که بقای اوکراین برای ایالات‌متحده مهم است.این سخنان ترامپ در واکنش به فشار سران حزب جمهوری‌خواه به وی در راستای ابراز حمایت کلی از اوکراین در جنگ با روسیه صورت گرفته است. 
 خلق بحران‌های مزمن راهبردی
استراتژی خلق و استمرار بحران‌های مزمن راهبردی در نظام بین‌الملل تبدیل به یک الگوی سیاست خارجی در آمریکا شده و هر دو حزب سنتی این کشور نیز به این الگو پایبند هستند. به عبارت بهتر، واشنگتن بحران زیست بوده و استمرار حیات مسموم خود در نظام بین‌الملل را در گروی تشدید و تقویت همین بحران‌ها می‌بیند. قطعا این رویکرد آمریکا، تبدیل به پاشنه آشیل واشنگتن در آینده‌ای نزدیک خواهد شد چنانچه جنگ افغانستان و اشغال عراق نیز چنین سرنوشتی را برای آمریکا ایجاد کرد.شکست آمریکا و غرب در جنگ غزه، جنگ اوکراین و مناقشه با چین در اقیانوس آرام قابل پیش‌بینی است. در چنین وضعیتی صرفا هزینه‌های راهبردی و تاکتیکی ناشی از این شکست بر دوش آمریکا و بازیگرانی که کورکورانه در زمین آن بازی می‌کنند سنگینی خواهد کرد. قطعا دستان بازیگران نوظهور و قدرت‌های جدید در نظام بین‌الملل در برابر بحران‌سازی‌های مستمر کاخ سفید و کنگره در نظام بین‌الملل بسته نیست .بسیاری از محاسبات و پیش‌فرض‌های واشنگتن در قبال نظم ادعایی غرب در جهان اکنون به چالش کشیده شده  و برخی دیگر از این فرضیات نیز در آینده و در صحنه عمل ابطال خواهد شد.در این صورت مشاهده چهره نمایندگان کنگره و سران کاخ سفید ( اعم از دموکرات یا جمهوری‌خواه) دیدنی‌تر از همیشه خواهد بود. 
سرچشمه ترور در جهان