شماره خبر : 1140
منتشر شده در مورخ : ۷ بهمن ۱۴۰۲
ساعت : 14:55
تبلور مدیریت منابع انسانی در صنایع پتروشیمی

تبلور مدیریت منابع انسانی در صنایع پتروشیمی

مهندس مصطفی متدین
مدیرعامل شرکت مدیریت  توسعه صنایع پتروشمی

مدیریت منابع انسانی در هر عرصه‌ای دارای اقتضائات و برجستگی‌های خاص خود است. این مسئله در عصر کنونی یک مطلوبیت نیست، بلکه یک ضرورت و الزام محسوب می‌شود. زمانی که یک مجموعه نتواند ظرفیت‌های انسانی خود را به درستی احصاء کند و متعاقبا نتواند مدیریت بهینه منابع انسانی را در دستور کار قرار دهد، قطعا به استراتژی‌ها و اهداف تعین شده دست پیدا نخواهد کرد.
 مدیریت منابع انسانی و استفاده از مدل‌های شایستگی در احصای توانایی نیرو‌های یک مجموعه، منتج به موفقیت و چابکی آن خواهد شد. این قاعده در حوزه مدیریت صنایع پتروشیمی نیز صادق است. مدیریت صنایع پتروشیمی مبتنی بر هدف‌گذاری و کارآمدی و مهندسی ارزش است. از این رو مدیریت منابع انسانی در آن بیشترین اهمیت ممکن را دارد. تکنولوژی‌های نوین و خلاقانه در عرصه مدیریت صنایع پتروشیمی قطعا در یک ساختار انسانی کارآمد و چابک تبلور پیدا خواهند کرد نه یک ساختار منفعل و ایستا.عصر کنونی، عصر استناد به شایستگی‌ها و مدلسازی بر اساس آنهاست. ما در مدیریت صنایع پتروشیمی با ترکیبی از منابع، ظرفیت‌ها و فرصت‌ها رو به رو هستیم که باید جایابی و ارزشیابی مستند و دقیقی در قبال هر یک از آنها صورت گیرد.
تبیین شایستگی های منابع انسانی در حوزه صنایع و پتروشیمی، معلول چینش مولفه ها و توجه به ظرایف زیادی است. بخشی از مدیریت منابع انسانی در عرصه پتروشیمی، منبعث از ثوابت و الگوهای این نوع مدیریت خلاق است: ایجاد انگیزه برای ایجاد و استمرار تغیرات موثر ، نیاز به کسب مهارت‌های جدید، تقبل مسئولیت‌های جدید و ترسیم روابط مبتنی بر فایده و همکاری، از جمله این موارد محسوب می شود.
دغدغه اصلی این است که چگونه این موارد در عرصه مدیریت پتروشیمی تبلور پیدا خواهد کرد؟ قطعا در شکل گیری و تسریع این روند باید بر روی اهداف و استراتژی های تعیین شده از سوی شرکتهای پتروشیمی متمرکز شد و راهکارها، ابزارها و از همه مهم تر، منابع انسانی منطبق با این اهداف کلان، میان مدت و خرد را مدنظر قرار داد. در این صورت می توانیم ظرفیتهای نهفته و آشکار در حوزه منابع انسانی را با نیاز شرکتهای پتروشیمی به درستی و بر اساس واقعیات کمی و کیفی تطبیق دهیم.

دریافت همه صفحات
دانلود این صفحه
آرشیو